Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betyg: Betyg för ämne: 5.00 i medelbetyg (2 röster). Visningsalternativ
Gammal 2008-03-30, 06:25   #1
evangeline evangeline är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 4
gammal maskin, vad är felet med nål etc?

hej! jag är inte helt på det klara med det mekaniska i symaskiner och nu har jag fått låna en gammal singer starlet. problemet är bara att även om motorn klarar av att gå igång så "slår" nålen i i lägsta läget. nålarna kom med maskinen och flera personer har försökt sätta i nålen (tänkte att jag inte fått in den tillräckligt långt), med den slår fortfarande i. det låter förskräckligt och den böjs en aning. undertråden får jag inte upp heller. dessutom verkar "kuggarna" (jag har bara en manual på franska och vet inte vad de kallas på svenska) sitta ovanligt djupt, som om de inte kan få tag i tyget. konstiga frågor kanske, men om någon kan hjälpa så vore jag evigt tacksam!
evangeline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-30, 06:57   #2
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Kuggarna heter "matare" och kan ha hamnat snett. Jag hade en maskin en gång där jag råkat köra så att "stygnplåten" (runt mataren) hade hamnat snett över matarna och nålen hade inte chans!

Har du tittat runt spolen, spolkapseln och spolhuset? Det kan ju vara smut där eller en liten bit av en gammal nål...

Smörj lite där efter att du tagit loss stygnplåt och spolhus mm och sätt ihop igen så kanske det löser sig? Iaf kan du kanske se lite bättre vad som händer när du plockat isår och ser vart nålen går och varför om "skalet" runt är borta? (Vrid manuellt på ratten försiktigt - trampa inte!)

Lycka till!
Jag förstår dig så väl när man har en maskin och den inte fungerar och man vill ha den fungerande NU!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-30, 09:08   #3
Mimmo Mimmo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 35
Nu är väl inte Singer Starlet så gammal som min Singer Featherweight men på den skall nålen sitta med den platta sidan åt vänster. Alltså skall nålen då träs från höger till vänster.
mvh / mimmo
Mimmo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-30, 09:56   #4
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
Kanske du inte har rätt nålar till maskinen.
Singer brukar ha en egen variant av nålar.
Kolla hos en symaskinsåterförsäljare vad dom säger.

Jag vet att man inte ska använda singers nålar i andra maskiner, så någon skillnad måste det vara. (fått info. av symaskinssäljare) Kan inte svara på vilken skillnad eftersom jag inte har en Singer och då aldrig använder deras nålar. Kanske det har med längden att göra?? Och att det är därför den slår i.
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-30, 10:24   #5
carinabwallin carinabwallin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 66
Hej!

Om mataren inte når tyget är det ofta en knapp som sänker matartaggarna som är intryckt/vriden. Om du hittar den knappen, ändrar läge på den och sen snurrar på handhjulet brukar taggarna komma upp igen.
carinabwallin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-30, 13:54   #6
evangeline evangeline är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 4
ok, jag har kikat litegrann innuti nu. man blir bara så nervös av att pilla i den eftersom den egentligen inte är min (även om den bara stått i en garderob i ungefär 20 år). en aning smutsigt var det ju... så vitt jag kan se slår nålen i längst ned inne i huset, i något som ser ut som en stor spole och rör sig i samma takt som nålen när man snurrar på handhjulet. antingen är alltihopa osynkat på något vis eller så sitter nålen fel *lägger pannan i djupa veck* .det står singer på fodralet till nålarna (men det är klart att det skulle kunna vara ett annat märke på själva nålarna) och jag provade att stoppa in dem på andra ledden, men det gick inte alls. jag ska smörja lite och se om jag kan hitta den där lilla knappen till matarna.

vad snälla ni är som försöker hjälpa mig att hitta lösningen! det är precis som du säger johannasoreke, jag vill ju så gärna att den ska fungera nu!
evangeline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-30, 17:57   #7
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Hm... Om nålen sitter för långt ner i sitt fäste kan den ju slå i pinnen inne i spolhuset men då borde den gå av snarare än bara bli böjd...

Om undertråden trasslar sig kan tråden tvinga kvar nålen nere och på så sätt blir nålen böjd av trasslet som tar emot...

i värsta fall kan det ju vara så att själva fästet för nålen har halkat ner lite och då blir ju nålens läge för lågt. Och då är det service som gäller...

Har du rätt spolar och tråden upprullat rätt? Har du vänt spolen på rätt håll i spolkapseln?
När man stoppar in spolen ska tråden hänga ut åt höger, rullat medsols... och kapseln intryckt tillräckligt långt, det ska höras ett knäpp!
Men detta har du förmodligen redan kollat!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-30, 20:18   #8
evangeline evangeline är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 4
visst är det mystiskt? nu har jag ju inte tagit i så värst. hörde direkt att något var fel när jag startade den och när jag såg den böjas så rullade jag bara långsamt för hand. jag har tittat noga nu och det ser ut som om den dras med lite av spolen till dess att det kommer ett litet hålrum och den rätar ut sig igen. och så fortsätter det. det värsta är att jag inte vet hur det ska se ut. jag har aldrig förr öppnat en symaskin för att titta efter.

det är inte undertråden som gör att den fastnar. när jag testade så använde jag bara en spole (redan fylld faktiskt) som låg i maskinen. jag tycker ju att jag har dubbelkollat, men ja... den här maskinen är jag ju inte alls van vid. man vet ju aldrig vad det kan finnas för egenheter.

annars var jag också inne på om hela fästet kunde ha hamnat fel. fast det lät så allvarligt och krångligt så jag hoppas fortfarande att det ska gå att fixa.

så snällt av dig att engagera dig!
evangeline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-30, 21:25   #9
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 593
Prova att vrida nålen en kvarts varv. Har en gammal maskin här hemma (ingen singer dock) o där ska nålen sitta så man inte kan se igenom nålsögat när man tittar på maskinen framifrån utan om du tittar på maskinen från kortsidan så ska du kunna se igenom nålsögat...hoppas du förstår mitt svammel
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-09, 16:43   #10
kennholt99 kennholt99 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 3
Låter som att griparen inte är i rätt läge.

spetsen på griparen ska ju ligga precis ovanför nålsögat när dom passerar varandra så att griparspetsen fångar upp öglan som tråden bildar.
kennholt99 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-11, 14:05   #11
evangeline evangeline är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 4
amanda: provade att vrida nålen, men då gick den inte ens att få in faktiskt.

kennholt99: ja, det ser absolut ut som om det skulle kunna vara något sådant. något är i fel läge i allafall. kan man fixa det själv?

tycker att det är så snällt att ni svarar!
evangeline är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons