Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-05-02, 19:28   #1
ikamymlan ikamymlan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 77
Puffärmar

Igår sydde jag mitt livs första puffärmar, och var alldeles fascinerad när jag drog i rynktrådarna på den första ärmen och såg hur den tog form. Det var inte alls så svårt som jag trott, bara lite pilligt. Bortsett från att det var fascinerande att se ärmarna ta ny form är jag också förtjust över att något som ger en småavancerad effekt i själva verket inte alls är svårt att sy. Bara därför känns det som om jag hädanefter vill sy puffärmar på ALLT.

En sak stör mig dock, och det är att de två ärmarna fick olika form. Den ena puffar sig väldigt mycket rakt uppåt, medan den andra får en mycket snyggare rundad form. Vad beror det här på, då jag tycker mig ha sytt dem på samma sätt båda två? Vad kan man göra för att få mera kontroll över formen de tar?

Kan tillägga att det jag sydde puffärmar på är en omädrad loppisfyndad skjorta i tunt bomullstyg, och att jag delvis har sytt på känn. Utgick från de befintliga ärmarna som jag sprättat bort och förkortat rejält, varefter jag sprättde upp dem i sidsömmen och breddade dem för att göra dem för stora till ärmhålet. Har alltså inte utgått från ett färdigt mönster för puffärmar, dock har jag haft hjälp av en bok som dels förklarade hur man lägger rynktrådarna och syr fast ärmen i ärmhålet, och dels erbjöd ett mönster från vilket jag kollade ungefär hur mycket större ärmen bör vara jämfört med ärmhålet för att man ska få puffig effekt. Jag lånade också kantbandsidén från samma färdiga mönster på blus med puffärm.

Det skulle vara väldigt intressant att få höra om andras erfarenheter av hur man får till snygga puffärmar!
ikamymlan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-02, 23:21   #2
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
Jag är väldigt grön när det gäller att sy just kläder, men skulle man inte kunna markera fler punkter för vart ärmen ska passa mot ärmhålet?
Ju fler såna markeringar ju mer kontroll borde man få över vart rynket hamnar... iaf är det mina tankar mitt i natten
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-03, 01:00   #3
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jag brukar bara rynka ärmen uppe på ärmkullen. Då tycker jag formen blir snyggast.

Det kan kanske vara så att du råkat flytta rynket lite olika? Så att det är mer tyg uppe på axeln på ena ärmen än vad det är på den andra?
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-03, 07:57   #4
Frida_L Frida_L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 93
Jag har också nyligen sytt mina första puffärmar och tyckte att det var jätteroligt, mycket roligare än vanliga.
Men det är lite svårt att få rynkorna jämna. Jag använde två parallella rynktrådar och nålade i nästan varje rynka, tätt, tätt. Ändå blev de olika när jag sydde och pressarfoten körde över dem. Jag antar att rynkorna liksom lutar och lägger sig åt olika håll. Dessutom kan jag inte påstå att jag var så noggrann att jag ansåg att de borde bli exakt likadana. Är det över huvud taget möjligt?
Frida_L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-05, 09:29   #5
pigge pigge är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 23
snygg puffärm

Det är inte helt enkelt att få en puffärm snygg, men fint blir det.
Jag brukar använda tre rynktrådar då det är viktigt att få en jäm rynkning.
(Är man en glad novis så är det ibland bättre med både hängslen och skärp.)
Givetvis har jag då smalare mellan trådarna. Ex. tråd ett 6 mm från tyg kanten och sedan 5 mm mellan de andra två.Man får testa sig fram.

Det blir också snyggare om man håller ett jämt avstånd mellan kanten och trådarna.Dvs sy noggrant och vingla inte med sömmen så blir dett mycket snyggare.

När jag sätter i ärmen nålar jag fast ärmen i ärmhålet nedanför rynkningen och en nål i axeln mot markeringen i ärmkullens topp. Sedan drar jag i rynktrådarna var för sig bak - fram mot markeringen i ärmkullens topp så ärmen passar ärmhålet. Fäst trådarna med knutar eller runt en nål. Nu brukar jag ta bort nålen i ärmens topp och fixa till rynkorna jämt och fint. Sätt tillbaka nålen så axel och markeringen i ärmkullens topp stämmer. Nåla fast rynkningen i ärmhål. Är man osäker sy med stora stygn för att kolla att det blir bra. Sy igen med små stygn.
pigge är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons