Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-10-26, 09:37   #1
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Vilken slags skrivare ska man köpa?

Jag har en laserskrivare och nu håller all toner på att ta slut och de är ju svindyra, den är inte heller bra på att skriva ut foton. Inte för att jag skriver ut många såna men ändå.
Har ni några tips om vad för slags skrivare är bra? Hur är bläckstråleskrivare? Jag hade en för 10 år sen, minst, och bläckpatronerna torkade ihop ifall jag inte skrev så ofta men det kanske är annorlunda nu.
Frågar här eftersom jag vet att vi är "blandmissbrukare" i det textila :-)
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-26, 10:25   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Att köpa orginaltoner i butik är dyrt. Men kolla in internetföretag som säljer patroner, dom brukar var mycket billigare.
En bläckstråleskrivare är mycket dyrare i drift än laserskrivaren. En sats bläck får du ett max ett par hundra sidor, skriver du ut bilder så försvinner bläcket fort. Laserskrivaren skriver du ut 3000-6000 sidor på en tonerpatron (lite beroende på modell).
Mitt råd är att behålla laserskrivaren och ev komplettera med bläckstråleskrivaren.
Laserskrivaren fungerar även om det stått oanvänd en längre tid och krånglar mycket mindre än bläckstråle och är mycket billigare i drift.
Går man till butik och ska köpa vill dom att man ska köpa bläckstråle, för att dom ska få sälja svindyra patroner. Bläcket i bläckstråleskrivarna är en bland jorden dyraste råvaror.

Kolla in http://www.112ink.se/?gclid=CMDUkMOAhqwCFcXwzAodFj4l-g

http://www.inkclub.com/index.aspx?Ct...FULwzAod_SpP_A

är två som jag har testat och är nöjd med med det finns många fler.

Googla på Billiga bläckpatroner så hittar du fler. Dom brukar ha patroner även till laserskrivare.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-26, 10:42   #3
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Bläck är också svindyrt och det torkar fortfarande! Bläck är bra om du skriver ut foto.
Laser bäst om du skriver ut ibland. Nu finns färglaser också. Köper man ny laser så är oftast pulverpatronerna bara fyllda till 60% så det behövs nya relativt snart. Det är nog billigast att köpa patroner till den gamla om dess trumma och resten är i gott skick.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-26, 12:08   #4
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Tack för era svar. det är en färglaser vi har och jag ska kolla internetpriser för tonern. Den fungerar bra så då är det ju ingen idé att övergå till bläckstråle.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-30, 15:55   #5
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Min sensate inköpta bläckpatron kostade lika mycket som skrivaren, men den räcker dubbelt så länge som den patron som följde med skrivaren så det var nog ändå värt det. Laser är absolut bäst i långa loppet. Färglaserskrivarna börjar krypa ner i pris och när den svartvita laserskriare jag har nu går sönder ska jag se mig om efter en färglaser.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-31, 19:48   #6
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
OM du ska ha en ny skrivare, välj en lasermaskin av känt märke. Canon eller HP är bra. Köp patroner på någon av firmorna som bila tipsade om. Eller om du inte gillar postorder, kolla Kjell&Co.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-31, 19:51   #7
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
den vi har är en HP och jag håller på att kolla in lasertoner, det är en rejäl prisskillnad mellan Nordic link och ink club, är de billigare lika bra som de dyrare?
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-01, 10:21   #8
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Nordic Ink är bra, jag handlar endast hos dem.
Bra priser och snabb leverans
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-17, 18:51   #9
melvinara melvinara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 333
Skrivartips

Såg att du letar skrivare.
Kanske har du redan hittat en, men jag kommer med lite tips ändå.
HP:s bläckstråleskrivare, vet jag av erfarenhet, är prisvärda.
Som påpekats så torkade bläckpatroner igen "förr". Men i HP:s patroner sitter skrivarhuvudet, det innebär att varje gång du byter patron så har du ett nytt skrivarhuvud som inte torkar.
Ja, patroner kostar lika mycket eller mer än skrivaren... Så använd laserskrivare till textutskrifter.

Jag avråder från att köpa patroner som inte är originalpatroner. Det finns flera internetföretag där man kan köpa patroner i originalförpackning, men bläcket (ej originalbläck) är påfyllt i kasserade/återvinningshanterade originalpatroner (det finns en stor eftermarknad kring förbrukade originaldelar).

Om din skrivare går sönder och det beror på patronen så gäller inte garantin om det inte är originalpatroner med originalbläck i!

Använd bra papper när du skriver ut, då behövs mindre mängd bläck!
Fel papper brukar betyda att bläcket rinner/läcker ut och det går åt mer bläck...
Använd funktionen "snabbutskrift" om dokumentet inte behöver vara "snyggt" och gör testutskrifter.
Rätt fotopapper och rätt bläck gör mer för bra fotoutskrifter än vad vi tror.
Det finns en uppsjö av skrivartillverkare och modeller och jag har bara berättat det lilla jag vet om en av dem...

Välj ett märke/modell där:
-det är enkelt att ladda ner drivrutiner från tillverkarens sida (om du byter dator)
-service och support finns lättillgängligt (om något trasslar)
-det är enkelt att köpa patroner och papper/fotopapper
-sist men inte minst: Att du får trevligt bemötande i butiken!

Ungefär som att köpa en ny symaskin, eller hur?
melvinara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-23, 16:59   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Om du ska köpa färglaser köp inte Samsung... usch. De 4 färgerna hamnar inte på exakt samma ställe och det syns mycket tydligt om man skriver ut grafik... Ungefär som dålig schablon-målning.
Har frågat supporten men de säger att det beror på mjukvaran, men det är bullshit för jag har skrivit ut från olika mjukvaror, och från olika filformat båda vektor och bitmap, och också från olika datorer (2-3 windows + 2 mac). Tyvärr är det företagsköp så det är svårare att få rätt pga sämre konsumentskyddlag då.
Och så är det sambons skrivare inte min även om jag använder den också.

Jag har en canon pixma ip4200 jag äger själv och den skriver ut jättefina foton. Men det är förstås en gammal generation, de klämmer ut ny modell typ 2 ggr/år eller något ditåt känns det som.. Men precis som med alla bläckstrålareskrivare - asdyra patroner och risk för uttorkning.

Sedan har jag en gammal brother hl-1430 svart-vit laser den är jättebra också och ca 7-8 år gammal och den är fortfarande på originaltonern som följt med på köpet. Vi förstår inte och skojar väldigt mycket med den. Tro mig, jag har skrivit ut tusentals sidor på den. Fortfarande perfekt... Ja då förstår ni att vi skojar mycket om den, att den är så flitig och jobbar, jobbar på.. Den har jag nu övertagit och är min skrivare (sida vid sida med bläckstrålen) eftersom jag hatar samsungen.

Sedan vill jag också säga att jag hade en skrivare förr som jag köpte en massa icke original bläck.. Det kan jag bestämt avråda från eftersom det förstörde skrivarhuvudet att jag fick köpa ny gång på gång och då blir det ännu dyrare i slutändan... Nja, då är det bättre att köpa nya originalbläck. De är dyra men man kan leta efter lägst pris.
Skrivare med möjlighet att kunna byta ut patron färgvis istälet för att vara tvungen att byta ut 3-4 färger på en gång när t.ex. cyan är slut men t.ex. gul är nästan fullt... mkt oekonomiskt... Det är de allra billigaste skrivarna som brukar ha sådant här, nu för tiden har många skrivare individuella patroner - tack och lov.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-24, 10:26   #11
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
kolla in den här skrivaren. Jag har den och är helnöjd http://www.nextag.com/HP-Photosmart-...827724EA74A1E1
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons