Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-03-27, 00:01   #1
MsMoneypenny MsMoneypenny är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 39
Tova ulltröja

Hej!

Jag tänkte att jag skulle behöva lite tips på hur man tovar gamla ulltröjor på bästa sätt. Hög tempratur har jag redan listat ut. Men finns det andra grejer? Ska man ha något speciellt tvättmedel (Tvättsåpa?)? Har även hört talas om tennisbollar. Tipsa mig! Jag är grymt sugen på att göra mig ett par tofflor, nämligen.

/Msmoneypenny
MsMoneypenny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-27, 09:15   #2
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Vanlig gul eller grön såpa

använder jag ingen mjukmedel och gärna i en tvättpåse för bygelbh. Håll koll på maskinen så att du tar ut plagget med en gång det är klart.

Så särskilt hög temp behöver du inte jag tovar i 40 gr och om det behövs tovas mer så tvättar jag bara en gång till. Cetrifugera inte så hårt heller utan låt plagget vara ganska blött när du tar ut det 600-800 v på maskinen. Forma medans plagget/saken är blöt och torka. Tofflor brukar jag tova till de är ganska tighta och forma efter foten och ställer på elementet att torka. (ej element!) Hoppas du blev klokare annar så får du fråga mer
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-27, 11:43   #3
MsMoneypenny MsMoneypenny är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 39
Åh! Tack tack för svaret. Jag ska prova ditt sätt.
MsMoneypenny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-27, 11:47   #4
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Jeans eller andra

"hårda" plagg är jättebra att ha i maskinen. en varning dock (eftersom jag gjort misstaget så behöver inte du göra dem!) ha inga svarta kläder med då ull luddar!!

Kolla ockå att tröjan du skall tova inte är superwashbehandlad för då går det inte att tova!
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-27, 11:57   #5
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
Jag har kört tröjor i 60 grader med vanligt tvättmedel.
Vanligt tvättmedel eftersom en av anledningarna till varför man annars inte ska använda det till ull är för att dess ph-värde gör att det filtar sig :-)
60 grader för att 40 inte tar tillräckligt i mina stora tvättmaskiner, vars trummor är gigantiska och vars 40-gradersprogram är klart på 40 minuter. Bra för vanligt tvättande givetvis, men lite för skonsamt när man vill tova.

Man kan liksom inte göra fel när man maskintovar, lyckas det inte får man göra det igen och ta i lite mer... vill man ha tyget ännu tjockare kan man t o m prova att torktumla det lite, men det har jag inte provat själv
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-27, 12:09   #6
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Håller med

föregående talare!

Jag missade i mitt "tänk" att maskinerna är olika!

Min maskin är på 7 kg (ganska stor) relativt ny maskin som tar 1 timme och 56 minuter på sig för en tvätt inställd på bomull (=mindre vatten bättre tovning!) och 800 varvs centrifug.

Så om du kan så ställ inte in maskinen på bomull/kulörtvätt inte fintvätt.

Jag ser fram emot ditt resultat oavsett vad det blir. För även om man misslyckas så kan man/alla lära sig av misstagen.

Kram Annette
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-04, 22:40   #7
MsMoneypenny MsMoneypenny är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 39
Imorgon när det är sol och bra ljus ska jag fota mina nya tofflor!

Tack för alla råd. Testade lite av varje, eftersom de låga tempraturerna inte riktigt hjälpte. Men det var nog snarare tröjan som var behandlad med något än att något av sätten blev fel.


Utifrå min egna upplevelse så kan jag iallafall dela med mig av en sak: Om du har tillgång till tvättstuga med hyfsat nya tvättmaskiner så kan de ha 95 gradersprogram. Även otovbara grejer blir okej med det kan jag lova.
MsMoneypenny är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons