Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-01-05, 09:08   #31
Fontaine Fontaine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 19
Hi hi...
Och ja, är helt nybörjare på overlock, men vill ha killermaskin från början. Har bara sytt i 2 år och hade först en gammal Singer och när den dog så tänkte jag köpa en simpel men så blev jag kär i min Pfaff som ju är avancerad. Tänker lite tvärtom. Om man inte har så mycket erfarenhet är det underbart med en maskin som är avancerad och kan en massa. Var lite rädd för min Pfaff först, men eftersom den är avancerad och jag har ägnat tid åt att lära mig allt den kan så känns det som att den har gjort mig mycket duktigare än vad jag hade varit om jag hade köpt en simpel. Så tänker att jag ska göra samma med min kommande kombi. Köpa en hardcore från början så jag kan rivstarta min overlock/täcksomskarriär
Fontaine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-05, 10:06   #32
Fontaine Fontaine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 19
Strumpan - Bernina har bred tvillingnål? Tvillinnålen sitter inte fast i maskinen den köper man separat, vad menar du?

Katarina - mer om dina maskiner. Betyder det att när du ska sy täcksöm så använder du bara din Coverpro - inte din Babylock? Innebär det att om du hade vetat det så hade det räckt om du köpte en Babylock som bara var overlock - inte kombi? Eller har du fortfarande nytta av att den är en kombi? Kan man få Babylock som bara är overlock men som fortafarande har automatisk trädning?
Fontaine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-05, 10:27   #33
Fontaine Fontaine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 19
Så spammer jeg. Googlede og kan se at man kan få t.ex. Babylock Imagine med automatisk trädning.

Blir billigare att köpa den + CoverPro än att köpa Babylock Evolution. Vad ska jag välja?
Fontaine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-05, 11:42   #34
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det är en smak sak vilket du ska välja. Du får fler olika möjligheter till olika sömmar med Babylock evolution.
Har du två maskiner och vill snabb kunna byta mellan dom behöver två uppsättningar tråd. Annars får du ändå trä om och tidsvinsten blir inte så stor.

Det du behöver för att bygga om är förutom att trå om att flytta ett par nålar, byta bord (ta bort en lucka och sätt dit en annan) Ändra några inställning på maskinen.
Detta tar bara ett par minuter när man blivit van. Inga problem alls, förutsatt inte är rädd för detta och tycker sånt är kul.
Jättebra guide medföljer som visar alla inställningar.

Priset för en eller två maskiner är ungefär det samma.

Sedan är det utrymmet. Jag har min vanliga symaskin ställd precis intill min overlock. Jag brukar trä både min overlock och min vanliga symaskin när jag syr. Då kan jag växla emellan dom och sy och utnyttja båda maskinerna samtidigt.
Ibland när jag använder dom stora rullarna på min vanliga symaskin använder jag overlocken som spolhållare. Jag har ju 8 pinnar så det finns ju så det räcker.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-05, 11:52   #35
Fontaine Fontaine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 19
Hej Bila, tack för svar.

Är inte rädd för att bygga och gillar att trixa så inte alls det som är problemet.

Blev bara orolig när Katarina skrev att hon hade problem med täcksöm på Babylock, eftersom det är viktigt för mig att det fungerar. Använder du, Bila täcksöm mycket och har du haft problem? Vill helst bara ha en maskin, men både täcksöm & overlock ska fungera. Förresten, Evolution är en del dyrare än Evolve, vet du vad skillnaden är? Alltså om det är något speciellt som gör att det är Evolution man ska ha.

Hmmm... Annars är en Babylock Imagine + En Janome Coverpro en hel del billigare än en Evolution.

Men som sagt, vill helst bara ha en. Fick aldrig några mått Någon som orkar mäta bred, höjd & djup på en Evolution? (utan trådar)
Fontaine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-05, 11:58   #36
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Ytterligare tips. Det finns en cover maskin som babylock säljer. Den är ganska dyr men bra. Den är väldigt stark och när min vanliga maskin haft problem att sy igenom så klarar den alltid det. Utrymmet till höger om nålen är litet och det är ett minus. Babylock har dyra maskiner och dyra tillbehör. Du kan säkert hitta en bra vanlig overlock till ett billigare pris än vad Babylock säljer. Kolla också vad det finns för tillbehör och vad det kostar.
Bernina säljer också overlocker och de har en kombinerad cover-overlockmaskin. Själv har jag Janome 644d och är jättenöjd med den.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-05, 12:11   #37
Fontaine Fontaine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 19
Oj vad förvirrad man blir, hur ska man någonsin kunna välja.

Fick googlat mig fram till att skillnaden på Evolve & Evolution är att Evolution går lite, lite fortare att träda och att lampan är bättre. Men låter inte som tillräckligt för att betala 4000 mer?

Marianne, tack för tips. Tycker bara det låter så underbart med automatisk trädning eftersom jag kommer att byta färg ofta och den kan man väl bara få med Babylock.
Fontaine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-05, 13:37   #38
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Min har fungerat perfekt har inte haft några problem vare sig med overlock eller cover.

Måtten på babylocken är 37 cm bred och 37 cm djup ( 30 cm om man tar bort det extra border för 3 trådrullar), 33 cm hög med trådhållaren nedfälld och 56 cm med tråhållaren på maxhöjd.

Åk till symaskinsbutiker och testa maskinerna och se vad som du trivs med.
Symaskiner är personliga och det är viktigt att personkemin mellan er stämmer. En symaskin ska vara ens allra bästa vän. Det är som att som att skaffa sig en partner. Man bör testa själv och vem man trivs ihop med. Visst är det bra att lyssna till andra, så man inte åker på någon skit.
När du besöker butiken, ta god tid på dig. Kolla in flera olika modeller, även efter du tror att du hittat den rätta. Sov minst en natt på beslutet, är du lika kär eller kärare dagen efter och drömt om maskinen på natten då har du hittat den rätta.

Ni ska leva ihop många år och ha mycket tid tillsammans, så ta det lugnt.

Senast redigerad av bila den 2012-01-05 klockan 13:48.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-05, 15:04   #39
Fontaine Fontaine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 19
Hi hi...

Har en moralisk fråga. Vet inte om det är jag som är larvig. Jag räknar med att köpa en dyr maskin, och vet att det blir billigare på nätet än i affär. När jag köpte maskin sföora gången hade jag faktiskt tänkt köpa i affär och då provade jag många. När jag hade bestämt mig för min Pfaff så hittade jag den mycket billigare på nätet och köpte den där.

Skillnaden är nu att jag vet att jag inte kommer att köpa den i affär så jag får dåligt samvete om jag ska gå in i en affär och prova en massa. Anledningen till att det är dyrare är ju att de ska betala för hyra och personal och det känns som att jag utnyttjar det. Förra gången hade jag ärliga intentioner men nu har jag ingen lust att ljuga och få den stackars affären att tro att jag ska handla hos dem. Hur löser man det problemet? Kan man hyra provtid? Eller är det bara jag som tänker så här?
Fontaine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-05, 15:40   #40
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Fördelen med att köpa i butik är att man får utbildning på maskinen och köper man en avancerad maskin så behöver man det. Är man dessutom nybörjare och inte riktigt vet hur den typen av maskin fungera, så är behovet ännu större.
Jag köpte min i butik även om jag hade kunnat skicka efter den från England och tjänat ett par tusenlappar. Fick sitta i butiken och öva på att trä maskinen för olika sömmar och testa. Det var guld värt. Det tog några dagar innan jag fick den. När jag kom maskinen så kunde jag den bra. Utan detta hade jag haft mycket problem.
Är det något jag undrar över så är det bara att komma tillbaka och fråga, och det har jag gjort några gånger.

Det följde inte med någon instruktions dvd. Och det är ganska mycket man behöver lära sig.

Däremot skickade jag efter från England pressarfötter till maskinen. Dom var mycket billigare än här mindre än halva priset. Jag skickade efter från Gur och Sewningmachinedirec.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-05, 19:01   #41
strumpan strumpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 582
Citat:
Fontaine skrev: Visa inlägg
Strumpan - Bernina har bred tvillingnål? Tvillinnålen sitter inte fast i maskinen den köper man separat, vad menar du?

Katarina - mer om dina maskiner. Betyder det att när du ska sy täcksöm så använder du bara din Coverpro - inte din Babylock? Innebär det att om du hade vetat det så hade det räckt om du köpte en Babylock som bara var overlock - inte kombi? Eller har du fortfarande nytta av att den är en kombi? Kan man få Babylock som bara är overlock men som fortafarande har automatisk trädning?
Jag menar att Bernina för en bred tvillingnâl. Klart du fàr köpa separat
strumpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-06, 09:21   #42
Fontaine Fontaine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 19
Bila - tack för info - och ja, du har nog rätt, kanske bättre att investera lite mer och köpa i affär och istället spara tid & frustration

Och Strumpan, jag är ledsen men förstår fortfarande inte helt vad du menar med tvillingnålen. Är det att Bernina producerar en tvillingnål som är bredare än 4.0 som är speciellt bra? Kanske bara jag som är trög
Fontaine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-06, 12:15   #43
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Tvillingnål använder man inte till overlock. Däremot om man vill sy fuskcover på sin vanliga symaskin.

Till Babylock använder man El-nålar. Dom är lite längre och hållbarare än vanliga standarnålar. Lite dyrare i inköp.
Vanliga standarnålar är inte gjorda för dom hastigheter en overlock kommer upp i och därför håller sämre. Köper man en maskin med vanliga standarnålar så måste man byta nål ofta.

Elnålar finns i 80 och 90 och stretch. Bibbis texil har dom tillbra pris. Har även jättebra tråd Jag rekommendrar att du köper stora koner i dom färger du använder mest och 1000 yards rullar i färger du inte använder så ofta. Köp inte mer än 4 stora rullar av varje färg, Behöver du fler kan du kombinera med små.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-06, 17:53   #44
katarinabm katarinabm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 41
Håller med Bila! Köp i affär så att du har en bra fortsatt kontakt om du behöver hjälp! Och prova, prova! Om det framför allt är täcksom du behöver så testa Janomes Coverpro innan du väljer bort den. Den har en utmärkt fållfot. Den ser knepig ut, men när man kommit underfund med den är den jättebra för jerseyfållar.
Ja nog kan man bli förälskad i symaskiner! Och det ska ju helst utvecklas till varaktig kärlek!
Det ska bli roligt att höra vad du så småningom väljer!
katarinabm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-13, 10:28   #45
katarinabm katarinabm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 41
Citat:
Fontaine skrev: Visa inlägg
Strumpan - Bernina har bred tvillingnål? Tvillinnålen sitter inte fast i maskinen den köper man separat, vad menar du?

Katarina - mer om dina maskiner. Betyder det att när du ska sy täcksöm så använder du bara din Coverpro - inte din Babylock? Innebär det att om du hade vetat det så hade det räckt om du köpte en Babylock som bara var overlock - inte kombi? Eller har du fortfarande nytta av att den är en kombi? Kan man få Babylock som bara är overlock men som fortafarande har automatisk trädning?
Ja du har nästan rätt. Till täcksöm använder jag Coverpron och till overlock Evolven. Det hade alltså räckt med en enkel overlockmaskin. Men i några enstaka fall syr jag kombisömmar med både kedjesöm och overlock och det kan man med Evolven men inte med en enkel overlock.
Katarina
katarinabm är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons