Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-12-30, 08:58   #1
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Svarta jeans som luktar

Jag provade ett par byxor förra veckan som hette "Mirakelbyxan" som skulle passa 99% av alla kvinnor och den satt bra förutom att den var för stor i midjan. MEN LUKTEN! Jag vill ha ett par svarta byxor, det finns för den delen så gott som bara jeans att få tag på här, men alla svarta byxor luktar illa, inte blåfärgade.

Jag köpte svarta jeans i våras och de stank efter tvätten så jag fick slänga dem, jag tvättade dem flera gånger men det gick inte bort. Jag är känslig för dofter och i affärerna har de sagt att det går nog bort i tvätten! De här mirakelbyxorna kostade 749 kr så jag vill ju inte chansa att de fortfarande luktar efter tvätt.
För flera år sen köpte jag jättebra byxor av jeanstyp från Ellos, jag tror de hette Classic och fanns i 20-serien, då behövde jag inte ens fålla upp dem, men nu finns de inte längre tyvärr.
Men var 17 kan man få tag på ett par garanterat luktfria svarta jeans? De blå luktar inte, är svart färg så mycket sämre?

Sen läste jag också att de här jeansen som är blekta på framsidan sandblästras utomlands. I Sverige får de inte göra det pga sjukdomsrisk, det räcker tydligen inte med alla slags arbetsskydd som finns i Sverige men utomlands använder de inga skydd alls utan står mitt i och utsätts för sjukdomsrisk. Det står om det i en av de sista numren av Råd och Rön. Det är beklämmande att mode ska komma före hälsan, men så är det väl med mycket inom modet (och annat också) antar jag.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-04, 01:21   #2
Fröken Fröken är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 36
Ett gammalt husmorstips för luktande tyger är att stoppa dem i en plastpåse och in i frysen över natten...
Fröken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-12, 17:34   #3
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag äcklas också av lukten av svarta tyger. Tyvärr går det inte bort med tvätten i de flesta fallen så jag undviker de som luktar. Det är kemikalier. Jag har läst nånstans att det tydligen är för att man färgar över felfärgade tyger med svart och då det blir för mycket färg.. Men det låter lite konstigt egentligen.

Men jag undviker desa plagg, ja.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-12, 19:03   #4
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Frysen sen ättika i maskin.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 08:01   #5
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Om lukten inte går att tvätta bort innebär det i allmänhet att det finns kemikalier kvar i plagget. Jag har rätt känslig hud och sjuttioelva allergier så för mig så går allt bort där inte lukten går att tvätta bort. De gånger jag har råkat köpa sådana jeans har det slutat med att jag reklamerat dem efter att ha fått nässelutslag över _hela_ benen.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 09:51   #6
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Jag får astma av lukten, den kommer fram mer efter tvätt än före konstigt nog. Jag hade skickat efter dem, nu kommer jag inte ihåg och jag ringde dit och de sa att det var mycket konstigt för de kände ingen lukt av jeansen, den dam jag pratade var mycket känslig för lukter och hade inte känt något. Så någon reklamation fick jag inte göra.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 11:48   #7
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Har de luktat på dina jeans? Att deras jeans normalt sett inte luktar säger inte att det är problem med dina. I så fall så ska de antingen titta på dina och bedöma dem, eller helt enkelt ge dig ett nytt par/pengarna tillbaka/avhjälpa felet på annat sätt. De kan inte bestrida din reklamation utan att ha undersökt varan felet ska finnas på.

Här finns lite hjälp: http://www.konsumentverket.se/Klaga/ Du kan också prata med konsumentvägledaren i din kommun.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 12:49   #8
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Nej de har inte luktat på dem. Eftersom jag hade skickat efter dem så måste jag betala porto för att skicka tillbaka dem och då tog jag inte det besväret eftersom de var så negativa till det.
Tack för länken, den ska jag spara ifall det händer igen. Men nu luktar jag väldigt noga på jeans och byxor.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-16, 04:18   #9
Fröken Fröken är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 36
Är det likadant med mörkblå jeans? Tycker ofta det sitter dålig lukt i såna efter tvätt...
Fröken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-16, 07:16   #10
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Jag har aldrig haft problem med några mörkblå jeans tack och lov.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-02, 18:41   #11
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Citat:
Delfintua skrev: Visa inlägg
Frysen sen ättika i maskin.
Hur mycket ättika ska man ha i maskinen?
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-03, 10:18   #12
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Ta 1 dl, tror det räcker
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-04, 17:11   #13
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Tack, då ska jag prova frysning och ättika.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-04, 17:16   #14
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
En sak som slår mig är om det inte kan funka med spray Odor Control. Sån som tar bort lukt i exempelvis kisslådan till kissen.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-21, 10:39   #15
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Jeansen låg i frysen i två veckor och sen tvättade jag med 1 dl ättika men de luktar fortfarande. Så jag gissar det blir loppis eller second hand för dem. Jag som så gärna ville ha svarta jeans. Undrar vad de använder för färg!
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons