Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2004-02-07, 22:49   #1
virrpanna virrpanna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 47
Dekortrådar med overlock

Hallå alla!
Har inte fått nån kläm på det här med dekortrådar i overlocken, antar att det är skytteltrådarna (alltså de som INTE träs i nål) som kan användas som dekortråd.

Hur grovt garn kan man använda? I bruksanvisningen till min Bernina står det bara nämnt "texturgarner" "bouclégarn" och "dekortråd" utan att ange rekommenderad maxtjocklek, och jag har inte vågat prova ännu....

Hade tänkt mig som avslutning på tex babyfiltar och mössor, ni vet (jag ska få två tipsböcker från amazon.com men vem kan hålla sig???)

Tack för hjälpen!
mvh
Anna
virrpanna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-08, 12:31   #2
Eva-Lotta Eva-Lotta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 19
Du kan nog använda så tjock tråd som maskinen tillåter dig att trä igenom respektive gripare (alltså ej nål som du konstaterat) men då måste trådspänningen justeras. Jag har annvänt olika tjocka garner och även en del platta smala band för att få en langettliknade kant. Man får testa sig fram till det resultat man vill ha, Det svåra med annat än tråd är att få det att löpa fritt eftersom de sällan är på rullar som passar maskinen, ofta får man själv snurra om garnet på något eller lägga det i det i slinger bakom maskinen så det inte hakar i något innan det träs genom trådledaren i maskin. Lycka till/ Eva-Lotta
Eva-Lotta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-08, 17:59   #3
virrpanna virrpanna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 47
tack!

jag får experimentera lite alltså!
virrpanna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-08, 18:16   #4
Tingel Tingel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 107
Thumbs up Overlock dekortråd.

Hej !
Angående dekortråden till overlocken. Jag använder brodyrtråd eller dekortråden i övre griparen(den kommer efter nålarna.Det är den tråden som syns då man syr.Så andvänd dekortråden i övre griparen där syn den bäst. De andra trådarna jan du ha i matchande färg. Pärlgarn går också bra att använda t.ex om du gör flatlock.Då kommer sömmen fram på ett vackert sätt.
Brodyrtåd passar bra till rullsöm ( i övre griparen).Den ger en vacker söm som passar till lite ett och varje. Lycka till

Hälsningar Katharina
Tingel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-10, 18:16   #5
Nina Nina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2003
Inlägg: 17
Dekortråd

Hej Anna!

När jag gör kantavslutningar på tex Fleece mössor och halsdukar tar jag tvåtrådig overlock och använder då brodyrtråd i både gripare och nåltråd. Det blir faktiskt jättesnyggt. Prova!!!

Nina
Nina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-12, 14:46   #6
virrpanna virrpanna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 47
Testat grövre garn i båda griparna?

Jag ska göra kanter på några filtar och matchande babymössor, tänkte jag. Använder 3-tråds overlock, med vänster nål och båda gripartrådarna (ville ha så bred kant som möjligt...)

Kan dock bara få övre gripartråden att synas på ena sidan av filten/plagget, enl min "tipsbok" kan man spänna åt undre gripartråden så hårt att den övre gripartråden lägger sig hela vägen runt kanten, men så kan jag inte få min maskin att göra...

Är det enklare att bara skaffa ett nystan till med samma garn och köra det i den undre griparen? Vill inte gärna ha "aviga och räta" på filtarna, man ska själv kunna bestämma vilken sida man vill ha upp och jag vill då gärna ha samma fina kant på båda sidorna (har fleece på ena sidan och bomullsjersey på den andra)

mvh
anna
virrpanna är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons