Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-02-03, 00:11   #196
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
Jag hade inte för avsikt att avsluta tråden - tror det missförstods av Marie g. Jag skrev att jag lämnar ämnet /vilket jag alltså inte gjort än - men snart!
Däremot tror jag att jag tar en personlig dialog med mr Russel på SMD. Resultatet av det ska inte bli något någon kan rapportera om till Janome.
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-03, 10:38   #197
ulindh ulindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 792
Ämnet flyttat till leverantörsforum

Så kan eventuellt någon representant för Janome svara.
ulindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-05, 00:08   #198
Jane_12 Jane_12 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 38
Question Ingen mer Janome

Citat:
marie.s.g skrev: Visa inlägg
Vad jag menar är att det har varit många angrepp på den svenske agenten .... Rapporterar till Janome centralt som kommer att vidta åtgärder mot varje "hål" som rapporteras här.
Hej Marie,
Lite nyfiken på vad du menade med sista meningen d.v.s att Janome centralt kommer att vidta åtgärder mot varje "hål" som rapporteras här.
Jane_12 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-05, 01:13   #199
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Man kan tolka det som att Marie kommer att säga till Janome om vad vi pratar om i den här tråden och låta dem täppa till alla ev säljare som kringgår regler?

Då kan man börja fundera, är Marie representant för Janome?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-05, 01:28   #200
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Så tycker jag inte alls att vi ska tolka det. Marie har samma rätt att tycka, tro och spekulera som alla andra. Det är faktiskt inte bara hon som just tycker tror och spekulerar här!
(Men en sak kan jag säga, i frågan: Om svenska handlare har så dpligt avtal med Janome och andra fabrikanter att de måste ta ut de priser de gör, då kan de ju köpa prylarna i England från t.ex. GUR. Blir ju rätt bra vinst ändå verkar det. T.ex. bandkantningsfot till CoverPro i England £80 (cirka 900 just nu), i Sverige ca. 1750 kr)
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-05, 04:35   #201
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Om det är så, då är det ju bra och jag ber om ursäkt för min felaktiga uttolkning.


Och intressant poäng med att köpa från England själva.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-05, 10:25   #202
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Nej jag är inte lierad med Janome, har inte en enda Janomepryl.
Nej vad jag först reagerade på var att jag tror inte som andra här att EUs konkurrensregler hindrar företag från att styra sina distributörer och föra olika prispolitik i olika regioner. Inte ens svenska konkurrensregler gör det. Jag har själv blivit nekad att köpa elektronik av ett franskt företag med svensk representation med motiveringen att leverantören hade andra distributörer för Sverige. Det finns många exempel på att lagtexten som refererades ovan inte hindrar sådant.
Det andra är att på en öppen sajt av den här typen är det naivt att tro att inte maskindistributörer är registrerade anonymt och håller en viss koll på "stämningen" och tar lärdom. Dock kanske inte alltid på det sätt som vi skulle hoppas.
När det gäller den brittiska marknaden så finns det säkert möjlighet att hålla lägre priser. Londons befolkning är större än Sveriges. Dessutom förekommer säkert import av "piratdelar" från Kina som pressar tillbehör ytterligare.
Jag har inte emot att vi köper till bra priser. Däremot tror jag att utvecklingen som en följd går mot allt färre servicepunkter, färre symaskinsbutiker i Sverige. Helt i linje med vad som sker i andra branscher. T.ex. möbelbranschen, provsitt lokalt, handla på nätet.
Vi behöver ändå inte odla något Janome-hat här tycker jag. Anmälan till konkurrensmyndigheter är ok för min del. Det kan möjligen ha någon effekt, även om köpbojkott nog är det enda effektiva. Tips om var det går att köpa billigt, oavsett var, är också bra.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-29, 16:07   #203
Livsglad Livsglad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 203
En otroligt upplysande och intressant tråd. Tack sextiosexan som hänvisade mig hit.
Handel inom EU går med andra ord väldigt lätt att gå runt lagligen och Janome tror de står som segrare som stängt till handeln mellan UK och Norden men men, hut brukar gå hem. I det långa loppet. Tänk så smarta de varit om de sänkt sina svenska priser i stället och fått uppmärksamheten på grund av det =)
Livsglad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-30, 20:34   #204
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det är inte bara Janome som lägger sig, vad deras säljare sysslar med.

Även Husqvarna lägger sig vilka märke säljarna får sälja, dvs bara deras eget och som är uppköpta och ligger under samman koncern. Vill en butik sälja Husqvarna maskiner får man inte sälja Janome, Brother med flera.
(Jag vet att det finns något undantag från regeln som har lyckat tvinga till sig att sälja Huusqvarna + förbjudna märken, tex Stockholms syscenter).

Det verkar vara en bransch som gör som dom vill och följer sina egna regler.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-30, 21:02   #205
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Märkligt!
Huskvarna-butiken här säljer åtskilliga märken förutom Huskvarna!
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-30, 21:16   #206
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Stämmer det verkligen?

Min lilla lokala butik har alltid sålt både husqvarna och div andra märken. Köpte min Husqvarna där 1990 och min brother 2009.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-30, 21:20   #207
Trullis Trullis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2012
Inlägg: 4
Ja, det verkar finnas två sorters butiker. De som säljer Husqvarna, Pfaff och Singer. Och de som säljer Brother och Janome. Tur att jag har båda butikerna i Övik. xD Hihi!
Trullis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-01, 00:08   #208
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Och de som går egen väg och säljer Bernina. Men det är mer så att brother, janome, bernina mfl kan säljas i samma butik, medan HQ, singer o pfaff nu för tiden alltid de själva.

Mina egna noteringar, inget seriöst..
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
handla, utomlands

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons