Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2020-03-21, 19:07   #1
ubbe65 ubbe65 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2014
Inlägg: 16
Sailrite?

Hej. Har funderingar på att köpa en Sailrite. Är det någon som har erfarenhet av maskinen och om det går få tag på nålar i Sverige. Om jag fattat det rätt använder de en nålstandard, som inte är den vanliga alla andra använder i hemmamaskiner. Lite input tack.
ubbe65 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-23, 12:59   #2
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Har ingen som helst aning. På namnet låter det som en stark maskin som andvänds för sömnad av segel, dynor m m. tar riktigt tjockt. Du kan sy rak- och zigzagsöm med den maskinen. När jag läser om det så verkar det vara en stark och rejäl maskin. Symaskinslådan är ju superfin. Verkar inte ha friarm men det går alltid att lösa med annan syteknik. Du får fundera över vad du tror att du kommer att sy på maskinen i framtiden. Vilka ev behov du kommer att ha. Du har kanske redan en symaskin för dessa saker.

Ser att den finns att hyra på denna länk. Varför inte ringa och fråga dem om maskinen. Eller kanske rent av provsy den. Hyr och testa den en dag. bibbistextil.se är mycket välsorterad på symaskinnålar. Du kan alltid kolla där eller fråga firman som hyr ut symaskinen.

https://www.ostersjokompaniet.se/ver...askin-sailrite

Det är det tips jag kan ge dig! Lycka till! Berätta gärna, då är vi flera som får lära oss något nytt.

Senast redigerad av Gumpan58 den 2020-03-23 klockan 13:10.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-31, 19:50   #3
G-son G-son är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2015
Inlägg: 61
Vilken sailritemaskin syftar du på? Dom har några olika, och jag tror det funnits andra modeller tidigare.

Hur som helst, det är lite kraftigare maskiner avsedda för kapell, segel och liknande av kraftigt tyg huvudsakligen. Jag har fått intrycket att maskinerna är relativt dyra, och det man får för "extrapengarna" är bra support från företaget.
Det finns massor av industrimaskiner som klarar samma sorts material. Även för kraftigare material och tunnare material om man föredrar det, det finns maskiner för allt.
G-son är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-02, 18:53   #4
ubbe65 ubbe65 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2014
Inlägg: 16
sant

Det är sant att det finns fler maskiner, men det är svårt att hitta något i överkomliga prisklasser. Det är den blå modellen, som har både rak- och sicksack. Det enda jag kommer på att jag saknar på den maskinen är att det vore fördel med friarm, och gärna en flerstegssicksack. Kunde jag hitta en maskin som har raksöm, vanlig och flerstegssicksack, som dessutom är friamr, vorde det perfekt, men de är svåra att hitta. Har spanat lite efter den gamla classikern Pfaff 360, men de växer inte heller på träd. En annan fördel med Sairite är att den har walkingfot och att den är lika säker framåt , som i back, men däremot har det inte samma nålstandard som övriga "hushållsmaskiner". Har ingen aning om hur stor betydelse nålstandard har och om de är kompatibla eller inte. Tyckte bara att det verkade vara rejäl maskin för pengarna.
//Ubbe
ubbe65 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-02, 21:39   #5
G-son G-son är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2015
Inlägg: 61
Om man måste ha sicksack och vill ha övermatning krymper utbudet av maskiner avsevärt. Vad syr du i för material?

Sailrites nuvarande små maskiner (med och utan sicksack) är en vidareutvecklad maskin som hette Thompson. Kinesiska kopior/kloner utan Sailrites uppdateringar säljs under flera olika namn, både med och utan sicksack, sökord som "mini walking foot" brukar leda till dom. Säkerligen inte lika bra som Sailrites maskiner och man vill kanske köpa ett par för att ha en att ta reservdelar från vid behov, men dom är avsevärt billigare också.

Angående nålarna tror jag det är en modell som är vanlig i industrimaskiner. Troligen ganska lätt att få tag i, men dyrare än nålar till hushållsmaskiner.
G-son är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-10, 18:56   #6
ubbe65 ubbe65 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2014
Inlägg: 16
Syr i alla möjliga material, men de jag tänker blir svår utmaning är kraftiga flerlagermaterial, till ryggsäcksprojekt. Grova, belagda och vattentäta, som dessutom är lite hala. Det blir tjocka sömmar. Gjorde ett liknande projekt tidigare med frugans gamla Bernina, som annars är stark, men den fick slita hårt, och behövde in på service efteråt. Vill kunna använda den till vanlig sömnad också, men det är denna typ av projekt, som liksom pressar gränsen. Har en fullskals-tipi på planering, och då rör det sig om kraftig kanvas, eller liknande bommul/polyester i tjocka fällsömmar, så det blir många lager.
ubbe65 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-11, 00:17   #7
G-son G-son är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2015
Inlägg: 61
Baserat på vad jag läst om maskinen tror jag att den kan vara ett rätt bra val.
G-son är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-24, 19:53   #8
Polar300 Polar300 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2016
Inlägg: 14
Citat:
ubbe65 skrev: Visa inlägg
Syr i alla möjliga material, men de jag tänker blir svår utmaning är kraftiga flerlagermaterial, till ryggsäcksprojekt. Grova, belagda och vattentäta, som dessutom är lite hala. Det blir tjocka sömmar. Gjorde ett liknande projekt tidigare med frugans gamla Bernina, som annars är stark, men den fick slita hårt, och behövde in på service efteråt. Vill kunna använda den till vanlig sömnad också, men det är denna typ av projekt, som liksom pressar gränsen. Har en fullskals-tipi på planering, och då rör det sig om kraftig kanvas, eller liknande bommul/polyester i tjocka fällsömmar, så det blir många lager.
Du har uppenbarligen missat tråden jag skapade för några år sedan när jag hade fått hem min LSZ-1 (Dvs den blå Ultrafeeden) - där hittar du svar på många (de flesta?) av dina frågor. Både om nålarna och lämplig trådkälla etc... Vars bor du?
/Odd

PS
Jag började också med ryggsäcksrenoveringar... och Ultrafeeden går utmärkt att sy vanliga klena hemmasömnadsprojekt med också - men man får byta till tunnare nål och tråd - samt lätta av trådspänningen till nästan inget alls...
Polar300 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
sailrite symaskin

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons