Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-10-29, 17:26   #1
memils memils är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 7
Arrow Husqvarna Sapphire 850?

Är ny här på forumet, men jag har läst runt lite här innan jag nu registrerade mig.

Jag är 20 år (fyller 21 om någon vecka) och går nu och funderar över vilken symaskin som skulle kunna passa mig. Jag har ingen egen, utan har fått låna "svärmors" när vi sytt gardiner...
Nu vill jag ha en alldeles egen maskin! Det jag förmodligen kommer sy är gardiner, kuddar, filtar, quilt, sy upp för långa jeans tex.. Jag broderar gärna, men förhand. Så ingen maskin som broderar behövs.

Jag har kikat på Husqvarna Sapphire 850 och undrar nu vad ni har för erfarenhet utav denna och kanske liknande maskiner (typ 830, 870...)? Jag vill ha en maskin som håller.

Min kära sambo tror mer på en mekanisk maskin, men själv tycker jag det känns lite gammalt? De datoriserade maskinerna har väl funnits ett tag och hunnit utvecklas till bra grejer, eller?

Har inte varit och känt på en maskin än, men på fredag blir det tillfälle för det.. jag lääängtar!

Edit: Kom på en fråga till, känns Sapphire 850 plastig?

Senast redigerad av memils den 2008-10-29 klockan 17:56.
memils är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-29, 18:48   #2
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Hej

Har du kollat under fliken "recensioner"? Där kan du ev hitta info om den maskinen.

Och du.....Välkommen hit!

Annette medlem och forumvärd
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-29, 19:07   #3
memils memils är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 7
Citat:
Ann1e skrev: Visa inlägg
Hej

Har du kollat under fliken "recensioner"? Där kan du ev hitta info om den maskinen.

Och du.....Välkommen hit!

Annette medlem och forumvärd

Har kikat under recensioner och där är bara Sapphire 870 recenserad, tyvärr. Dock står det på båda två recensionerna på den att dem haft 850 tidigare men ångrar inte sitt byte. Tror dock att 870 är mer än jag behöver. Är det mycket som skiljer dessa maskiner? Förutom att det finns fler sömmar och alfabet i 870?

Tack för välkomnandet! Jag kommer alldeles säkert trivas bra här. Era swappar verkar spännande
memils är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-29, 19:22   #4
christel christel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 299
Hej!
jag köpte den direkt när den kom ut och jag är nöjd med den . Just detta med sensorpressarfoten är en lyx . Man lär sig snabbt hur det fungerar och sedan vill man knappt sy utan den . Men 870 fanns inte när jag köpte min 850 annars hade jag kanske köpt den , vet inte vad som finns mer på denna modell . Men den känns inte plastig tycker jag . Handlar du hos en Husqarnaaffär så får du ju provsy maskinerna och jämnföra . Lycka till !
christel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-30, 07:21   #5
memils memils är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 7
Citat:
christel skrev: Visa inlägg
Hej!
jag köpte den direkt när den kom ut och jag är nöjd med den . Just detta med sensorpressarfoten är en lyx . Man lär sig snabbt hur det fungerar och sedan vill man knappt sy utan den . Men 870 fanns inte när jag köpte min 850 annars hade jag kanske köpt den , vet inte vad som finns mer på denna modell . Men den känns inte plastig tycker jag . Handlar du hos en Husqarnaaffär så får du ju provsy maskinerna och jämnföra . Lycka till !

Vad jag sett hos olika återförsäljare på nätet skiljer det inte så mycket i pris mellan 850 och 870. De flesta verkar ha sänkt priset på 870, så det ligger på runt 11000-11800:-. Sen antar jag väl att det är dyrare att köpa i butik...
Kanske kan vara värt att lägga en tusing mer och köpa 870 istället?
Då jag studerar har jag inte något överflöd av pengar direkt, men jag vill verkligen ha en riktigt bra symaskin! Så det är det värt!
memils är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-30, 10:07   #6
christel christel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 299
När 850 kom betalade jag 11 500 kr för den .Tänk att det mesta bli billigare ju längre man väntar
christel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-30, 11:09   #7
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
Jag köpte Saphire 870 förra året och har varit jätte nöjd....Den känns int alls "plastig"...som någon sade, det känns lyxig med alla speciella funktioner. Jag gillar speciellt den större öppningen så att de är lättare att sy på stora saker (jag quiltar en hel del). Tycker också om alla stygn...kul att dekorera med.
Rae
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-30, 12:15   #8
memils memils är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 7
Citat:
christel skrev: Visa inlägg
När 850 kom betalade jag 11 500 kr för den .Tänk att det mesta bli billigare ju längre man väntar
Men 850 kostar även idag 11500 kr på en del ställe. Fast sen finns den för 9700:- på ett ställe. Vet inte om det är bättre att köpa i affär, om något skulle hända eller så?
memils är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-30, 12:18   #9
memils memils är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 7
Citat:
Rae skrev: Visa inlägg
Jag köpte Saphire 870 förra året och har varit jätte nöjd....Den känns int alls "plastig"...som någon sade, det känns lyxig med alla speciella funktioner. Jag gillar speciellt den större öppningen så att de är lättare att sy på stora saker (jag quiltar en hel del). Tycker också om alla stygn...kul att dekorera med.
Rae
Nej, det är nog ingen som sagt att 870 är plastig, det var bara jag som undra. Läste att någon som hade en annan HQ tyckte att den var plastig - men det var dock en billigare maskin. Gillar inte saker som är plastiga när dem ska vara rejäla :P Mest därför jag undra..

Är det någon som vet hur länge dessa maskin har funnits? Det kommer ingen ny "uppdaterad" version snart som någon känner till?
memils är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-30, 12:45   #10
Andy Andy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 239
HQ´s sensorsystem är suveränt. Ett tips, som du kanske redan har tänkt på, är Syfestivalen. Då brukar de stora märkena ha rabatter på sina symaskiner. Eller någon typ av kampanj. Bor du inte i Stockholmsområdet brukar det gå bra att förhandla sig till samma erbjudande i närmsta butik. I alla fall värt att försöka. Lycka till med inköpet!
Andy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-30, 12:51   #11
Jessika82 Jessika82 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 54
Jag har en husqvarna viking emerald kostade 2500kr helt ny
Jessika82 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-30, 17:56   #12
memils memils är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 7
Citat:
Andy skrev: Visa inlägg
HQ´s sensorsystem är suveränt. Ett tips, som du kanske redan har tänkt på, är Syfestivalen. Då brukar de stora märkena ha rabatter på sina symaskiner. Eller någon typ av kampanj. Bor du inte i Stockholmsområdet brukar det gå bra att förhandla sig till samma erbjudande i närmsta butik. I alla fall värt att försöka. Lycka till med inköpet!
Har tyvärr en bit till Stockholm, så jag får väl satsa på att försöka förhandla mig till ett bra pris.
Ska bli spännande att få se och känna på lite maskiner imorgon, jag hoppas Sapphire finns där!
memils är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-30, 17:58   #13
memils memils är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 7
Citat:
Jessika82 skrev: Visa inlägg
Jag har en husqvarna viking emerald kostade 2500kr helt ny
Men en Emerald för 2500:- är väl en mekanisk? Jag vill ha en datoriserad, och är därför beredd att spara lite längre för att få en dyrare. Fast en Emerald hade säkert täckt mina behov just nu, men om jag känner mig själv rätt så kommer det bli mer tid framför maskinen när jag väl har en egen.
memils är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-16, 23:17   #14
e.h e.h är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 16
Hej jag har en huskvarna freesia som jag syr mycke på allt möjligt den är datoriserad lite brodyrsömmar fins men en sak som jag förhandlade mig till mig när jag köpte den var en liten maskin som gör att man kan sy pleseringar tror jag det heter men det var 2002 och då var dena maskin dyr menär jätte bra inga problem på alla år syr 2-3 gånger pär vecka.
Ha det så bra e.h.
e.h är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-17, 07:58   #15
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Du har inte kikat på Bernina??
De har oxå "sensorfot" för quilt. Superkul! och enkelt!

Bernina är nog det mest mekaniska du kan hitta av alla nya "datoriserade" maskiner!
Stadig, superstark, enkel med orginal-fötter som inte går att jämföra med någon annan!

De håller i evighet! (Iaf minst 20 år vid daglig sömnad o tom utan service!- nästan)
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons