Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-10-12, 22:05   #1
Fruhilde Fruhilde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 120
Question Industrimaskin som jag vill kunna använda???

Hej
Jag har en Singer industrimaskin här hemma som jag vill få igång. Först o främst ska vi ju installera ett trefasuttag för utan ström kan jag ju inte testa den, men efter det har jag inte en susning om hur jag ska få igång den.

Finns det någon vänlig själ här på sysidan som känner igen maskintypen? Motordelen ska ligga nersänkt i ett oljebad och jag har ingenaning om vilken olja eller var jag ska köpa den. Instruktionsbok finns ju knappast heller så trädning har jag heller inte en susning om...

Jag vill kunna sy friluftsprylar och möbelöverdrag m.m. sådant som den vanliga symaskinen inte kan klara att hantera. Maken har förstört min gamla symaskin med sina alster också så att få igång denna vore en sorts försäkring för min nyinköpta (ännu fullt fungerande) symaskin.

Jag blir hur tacksam som helst för lite vägledning!!!
Bifogade bilder
 
Fruhilde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-12, 22:20   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Efter att Du fått ström till den är det bara att sätta igång den, med den "bruna runda spaken"

Rengör den och olja den ordentligt.Vanlig symaskinsolja ska det vara.
Inte tror jag att motordelen ska ligga i ett oljebad, men tråget under fångar upp överskotts-olja.

Trädningen ska inte vara något problem, "framåt, uppåt och ner" hela vägen.
Någonstans här i forumet finns en bild på träningen av min industrimanskin en Pfaff, trädningen brukar bvara snarlik på såna här maskiner.

Tråden ska troligtvis träs från vänster i nålen.
Titta bak på maskinen om Du hittar något tillverkningsnummer. Har Du det blir det enklare att försök skaffa nålar.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-12, 22:30   #3
Fruhilde Fruhilde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 120
Citat:
Dahlia skrev: Visa inlägg
Efter att Du fått ström till den är det bara att sätta igång den, med den "bruna runda spaken"

Rengör den och olja den ordentligt.Vanlig symaskinsolja ska det vara.
Inte tror jag att motordelen ska ligga i ett oljebad, men tråget under fångar upp överskotts-olja.

Trädningen ska inte vara något problem, "framåt, uppåt och ner" hela vägen.
Någonstans här i forumet finns en bild på träningen av min industrimanskin en Pfaff, trädningen brukar bvara snarlik på såna här maskiner.

Tråden ska troligtvis träs från vänster i nålen.
Titta bak på maskinen om Du hittar något tillverkningsnummer. Har Du det blir det enklare att försök skaffa nålar.
Hej och tack för att du tog dig an mig och mitt huvudbry
När jag köpte maskinen (för flera år sedan) var tråget som motorn ligger nere i helt fullt av olja, dvs motorn låg nersänkt i detta. Vi tömde ur eftersom vi hade en brant trappa att baxa upp den i och jag har för mig att det handlade om flera liter av symaskinsolja som låg i karet.
Fruhilde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-12, 22:37   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Det var säkert överskotts-olja som runnit ner i tråget.

Motorn sitter inte där, utan den finns säkert under maskinen, fastsatt på stativet
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-12, 22:49   #5
Fruhilde Fruhilde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 120
Citat:
Dahlia skrev: Visa inlägg
Det var säkert överskotts-olja som runnit ner i tråget.

Motorn sitter inte där, utan den finns säkert under maskinen, fastsatt på stativet
hmm nu fickjag huvudbry Det jag kallarför tråget ligger under maskinen. En behållare kring motordelen. När man fällde upp maskinen ur bordet så låg hela den del som inte syns ovanför bordet, den delen låg i ett oljebad. hmm ska ta mig en ordentlig titt igen på hur det hela ser ut och hänger samman. Jag kanske talar i nattmössan annars
Fruhilde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-12, 22:53   #6
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
När du fäller upp maskinkroppen så är det underdelen av maskinen Du ser, inte motorn.
Och under den finns ett tråg som samlar upp överskottsoljan
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-12, 23:12   #7
monster_my monster_my är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 46
Jag skickar en länk som går till en instruktionsbok. Jag har en singer industrimaskin. Jag vet inte om din är exakt likadan men trädningen är nog liknande i alla fall. http://parts.singerco.com/IPinstManuals/195K.pdf
monster_my är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-12, 23:23   #8
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Det finns industrimaskiner som har ett oljetråg!!!!
I det brukar finnas nån LITER (eller en halv) symaskinsolja, och så ska det vara!!!!!!
Det är helt enkelt en konstruktion för att smörja kontinuerligt.

Jag är inte helt expert på oljetrågsmakiner, har bara sytt på dem, inte skött om dem. Äger bara en utan oljetråg.
Men du kommer garanterat göra sönder maskinen om du inte har olja i tråget på rätt sätt.

För att få de bästa råden, så ring till Maso symaskinsaffär i Stockholm på Grindsgatan eller till Indukta Progenta (googla). Båda dessa ställen är totalt yrkeskunniga vad gäller industrimaskiner.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-13, 08:25   #9
Trulsan Trulsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 191
Testade du maskinen när du köpte den? På bilden ser de nämligen ut som att maskinen saknar motor. På en industrimaskin brukar motor vara lös och sitta under maskinen.
Trulsan
Trulsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-13, 11:18   #10
Fruhilde Fruhilde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 120
Citat:
Trulsan skrev: Visa inlägg
Testade du maskinen när du köpte den? På bilden ser de nämligen ut som att maskinen saknar motor. På en industrimaskin brukar motor vara lös och sitta under maskinen.
Trulsan
Den har motor och den sitter under maskinen. Motorn ligger liksom inkapslad inne i bordet. Maskinen ska enligt utsago ha varit helt nyservad när vi köpte den, men eftersom vi har noll koll egentligen så var det väl lite av "grisen i säcken" varning Å andra sidan kände jag damen som sålde den och vet att hon är en av de sista jag skulle tro om att tala osanning.

Jag ska se om jag kan gräva fram maskinen igen (ligger en hög med mattrasor på den) och ta några fler bilder. Ska luska fram det där modellnumret också.

Jag bor i Borås / Alingsås området så om någon vet en kunnig reparatör på sådana här bjässar här i närheten så blir jag glad.

Måste för övrigt säga att ni på sysidan är bäst !!!! Vilken samlad kunskap på ett o samma forum.
Fruhilde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-13, 11:48   #11
Trulsan Trulsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 191
Du har ju både Indukta progenta och ACG nyström i Borås ring dom o kolla. Trulsan
Trulsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-13, 11:49   #12
monster_my monster_my är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 46
Om du är Boråsare eller i alla fall nästan så ska du åka till Inducta Progenta som ligger på Kjellbäcksrydsgatan vid Verktygsboden, Babyproffsen osv. Man kör bara in lite längre på den vägen. De har hur mycket maskiner som helst och är kunniga. Där kan man även köpa billiga nålar till maskinen. 10 st för 29 kr kostade mina. De var trevliga också.
monster_my är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-13, 14:37   #13
Fruhilde Fruhilde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 120
Jag ska kolla närmare på de där Inducta Progenta då. Föresten ACG låter bekant, är det de som slipar saxar?
Fruhilde är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons