Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-12-11, 18:51   #1
linda_kna linda_kna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 2
Question Nybörjare: garnfråga

Hej,
Jag är rätt ny på att sticka och har inte fattat det här med garner och skillnaden mellan dem.
Jag har påbörjat en stickning med ett garn som tagit slut och behöver komplettera men hittar inte den färg jag söker i samma märke.

På garnet jag använt står 50g = 255m och 10x10cm för 36x29 rader. Alla andra garner jag sett står 50g = 100m eller i alla fall strax över 100m. Jag vågar inte fortsätta med ett sådant garn för då kanske det blir galet. Vad säger ni?
linda_kna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-11, 19:22   #2
HelenaKnutsson HelenaKnutsson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 137
Det betyder att du har ett lättare garn, kanske en tunnare tråd?

Det som är viktigt för dig är:

1. Om du lägger upp 36 maskor och sedan stickar 29 varv då får du en ruta som är 10 gånger 10 cm stor.Givetvis lite beroende på hur hårt eller löst du stickar, men det kan korrigeras genom att använda lite tunnare eller grövre stickor än det nummer som står på garnbanderoller. Det viktiga är att måtten på den här lilla provlappen stämmer överens med det som anges i ditt mönster! Om de inte gör det kanske su skall överväga att välja ett annat garn - det går mycket väl att sätta sig ner och räkna lite på mönstret, men det kanske inte är det första man vill ge sig på när man precis börjat sticka!

2. Hur många meter det går på 100 gram har betydelse när du räknar ut hur mycket garn du behöver för ett projekt. Om det till exempel står att du behöver 400 gram av ett garn som är lättare än ditt garn, ja då kommer inte ditt garn att räcka trots att du har 400 gram, för du har aldeles för kort tråd! Garnets vikt beror på vad den är gjord av för material, hur hårt den är spunnen, hur tjock den är etc...

3. Om du har rätt stickfasthet (punkt1) på din stickning så spelar det ju inte så stor roll om du behöver mer garn, bara du kan få tag i garn från samma färgbad, för annars kan det bli tråkiga linjer i stickningen där du har bytt garn. Man kanske inte kan se skilnaden mellan två nystan med bara ögat, men när det är färdigstickat är det mycket möjligt att det gör det!

Ja, det var lite info, hoppas det hjälper dig i ditt beslutsfattande!
HelenaKnutsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-11, 19:46   #3
linda_kna linda_kna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 2
Question

Tack för svar.

1. OK

2. Hmmm. Förstår inte vad du menar med "du behöver 400 gram av ett garn som är lättare än ditt garn". Du menar att man ska titta på hur många gram per meter man behöver? Om vi då säger att jag behöver 400g till mitt projekt får jag köpa 400g/50g=8nystan. Men det är ju skillnad på 50g=255m och 50g=133m?? Om jag då tar det kortare garnet behöver jag nästan 16 nystan, eller?

3. Stickfastheten är ju svår att testa innan man köpt garnet. Har du några tips där? Det är en rutig filt så nyanser spelar inte så stor roll men jag vill ju att rutorna blir lika stora och täta som föregående garns. Det är svårt att jämföra eftersom det på vissa garn 10x10 exemplet gäller för stickor=3 och på vissa garn är 10x10 exemplet för stickor=5. Hur vet man vad som är "lagom"?
linda_kna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-11, 20:10   #4
Jo_1 Jo_1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 125
Nu vet jag ju inte vad det är du stickar på, men jag skulle nog försöka hitta ett garn med dels liknande "längd", dels liknande material. Om du tar ett garn som har fler meter/50 g betyder ju det att garnet är tunnare. Om man tar garn av olika material kan man få en skillnad i passform mm eftersom olika material töjer sig olika mycket..

Hoppas att du hittar något garn som passar!
Jo_1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-11, 21:30   #5
HelenaKnutsson HelenaKnutsson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 137
2:an är rätt uppfattad!

Om du gör en "snyggfilt" så tycker jag att du skall ha samma typ av garn i alla rutorna, alltså välja ett märke och köra på exempelvis deras ullgarn över hela filten, även om du väljer olika färger till olika rutor! När det är en filt så spelar det ju inte heller så stor roll hur stora dina rutor blir, så då behöver du kánkse inte bry dig så mycket om stickfastheten!

Om du gör en filt av restgarner så får du ju prova dig fram, och då kan det kanske vara ide att växla sticknummer så att den inte blir väldigt gles i vissa parter, för då värmer den ju inte så mycket!

Vid stickandet av en filt som inte bara skall vara till dekoration kan det ju överhuvudtaget vara ide att få den rätt tät så att den håller värmen.

Prova dig fram du, det är ju inte värre än att det går att repa upp om det inte blir bra, det har jag gjort många gånger...;-)
HelenaKnutsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-12, 10:32   #6
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Jag vill bidra med: tänk på att inte blanda t ex 100% ull och 100% akryl. Det kan bli knepigt när man ska tvätta.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons