Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-08-30, 20:37   #1
Nina78 Nina78 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 105
Vilken mes jag är!

Jag har precis anmält mig till en helgkurs på Folkhögskolan i Göteborg (sy dina egna kläder), efter väldigt mkt övertalning av båda make och syster....
Jag ahr velat gå en kurs jättelänge, och själva kursen är inget problem. Men jag är en sån mes i nya sociala sammanhang där jag inte känner någon, blir så osäker, får presationsångest, vet inte vad jag skall prata med dom andra om osv..

Detta har hållit mig tillbaka hittills, men om ett par veckor fyller jag 30 år, å då måste man väl bli vuxen???

Det börjar 15 november, så jag ahr ju viss tis att förbereda mig på

En annan sak jag undrar över är vad man skall ha med sig, det kanske står i välkomstbrevet, eller kallelsen....

Jaja, hoppas att jag inte bangar ut bara ....

Nina
Nina78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-30, 21:54   #2
Anne-Lie Anne-Lie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 199
Aha, vad är det för kurs? Låter spännande! Tyvärr blir det ingen sykurs i Uddevalla, kanske kan detta vara ett alternativ?!?!?
Anne-Lie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-30, 22:09   #3
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Du måste undersöka tillbaka åt tidigare tider när du var liten/tonåring, o varför du fick ångest där o så som du har problem med o sen tänka o undersöka för dig själv o sen bearbeta med det.

Att bearbeta med känslan som du har problem. så du ska ta ett steg som du ska t.ex. prata med din granna... som du brukar inte umgås med... Det känns bra?... så ta ett extra steg...

eller du går på kursen o hålla käften! så det går över typ ångest efteråt det
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-30, 23:11   #4
albasmormor albasmormor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 314
HEJ

Vad kul det låter med kursen.

Förr var jag också #blyg# i sådana sammanhang.

Har senare både bytt flera arbete och pluggat mycket på högskolan.

Försök att tänka på kursen som något kul och försök låt bli och fundera över det du tycker är svårt (sociala) Inte lätt men det går. Det är säkert flera av de andra som tycker det är lika svårt som du.

Jag tror att folkhögskolor brukar skicka ut ett brev, dels vad du skall ha med dig, dels de andra deltagarnas namn och adress. Ett förslag är då att du ringer/mailar någon av de som bor nära och frågar om ni skall samåka.

Får du inte veta vad du skall ha med så ring till skolan och hör.

Lycka till och ha en trevlig sykurs
albasmormor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-30, 23:37   #5
HelenaKnutsson HelenaKnutsson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 137
Tysta männsikor verkar mycket intressantare än babbelmajor! Gå dit och var lite tyst och mystisk om du käer för det - det spelar ju ingen roll vad de andra tycker om dig, du är ju där för att lära dig saker! Om du sedan övervinner osäkerheten och skaffar några nya polare, ja då är ju det bara en bonus! Sedan finns det säkert fler som dig - ni får väl hitta varandra!
Ha så kul på kursen!
HelenaKnutsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-31, 07:12   #6
Nina78 Nina78 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 105
Kursen är för nybörjare eller mer avancerade, inga förkunskaper krävs. Utan man arbetar mkt individuellt, kolla på länken nedan:

http://www.folkuniversitetet.se/temp...uPageId=127227

Ja, jag får försöka arbeta mer på att ta kontakt med människor jag inte normalt skulle, det där med grannarna är ju bra. Dom tycker nog i nuläget att jag är världens mest osociala människa :-)

Gå kurse och hålla käften och vara lite mystisk låter ju heller helt fel

Tack!
Nina78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-31, 07:43   #7
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
På länken står det så här. Så slipper du fundera på det.

"Litteratur/material
Material ingår inte i kursavgiften. Du tar med dig de sybehör du behöver, d v s sytråd, synål, knappnålar, sax och måttband. Du tar även själv med mönster (gärna på svenska) och tyg."

Ska avslöja en hemlis och jag är 50. Jag är likadan och det har inget med ålder att göra och inte är du nån mes heller. Du är nog en försiktig general till din läggning bara. Så finns det ett talesätt som säger "Tystnad säger mer än ord"

Ofta brukar likasinnade hitta varandra direkt så samla mod och ha kul på kursen. Blev sugen själv att åka, kanske vi syns
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-31, 08:51   #8
120404 120404 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 508
Några råd

Kanske du kan ta med dig gubben eller syrran. Ring och fråga om dom får följa med, då kan du sammtidigt fråga allt du undrar över.Då blir du ju säkrare. De anndra är sökert lika osäkra som du.Man pratar ju om kursen, sömnad och det det kan ju du. Ta inte ut broblem i förskott.....vad spelar det för roll om man gör något fel...du behöver ju aldrig mer träffa dom.Vi gör alla fel. Men det är av egena fel man lär sig av. Fundera inte för mycket på det här, för du klara det här.
lycka till från Ewa
120404 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-31, 09:05   #9
Anne-Lie Anne-Lie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 199
När man är på sykurs finns det alltid någon man kan dela sina tankar med, lycka till.

Vilka bra kurser, om inte kursen i Vänersborg i korsettsömnad blir av kan den här kursen vara ett bra alternativ för mig.Som vill komma hemifrån o få sy, träffad andra med samma intresse. Få lite inspiration o socialt umgänge.

Lycka till Nina! Kanske vi ses!

Anne-Lie
Anne-Lie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-31, 09:29   #10
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Jag brukar va nervös o småskakig när jag ska gå till skolan på vägen som jag fick syns på skolan då värre nervös...

När jag kommer in i klassen... jobbigt ja, men när läraren upprop om namn typ.. o sen elever som berätter sina namn o vem är... när det blir min tur.. det känns lite småskakigt.. men det gick över snabbt... Jag tänker i min skalle: Hålla kräftan! Din jävel skakige kanin! När det kommer snart min tur..så behärskar jag det med känslan.

I början är rätt jobbigt. O sen vända sig bättre.

Jag är ingen babbelmaja!


Tips: tugga tuggummi o hålla eller leka med penna i handen.
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-31, 10:09   #11
flickerfly flickerfly är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 105
jag haaaatar att möta nya människor.
Ingen som känner mig tror att jag undvikar nya möten, men så är det faktiskt. Men när jag väl blir varm i kläderna, så...

Frågan är om du VILL ha kontakt eller inte...
Denne kurs är ju bara en helgkurs, så det känns ju 'helt onödigt' att lägga ner energi på att vara snäll och social

Du går dit. Lyssnar på din lärare, gör va du ska och går hem. På rasten sätter du dig i en egen hörn och läser nån anarkistidning *haha* och försöker inte se ut som du har NÅN lust att ha nån djupare kontakt med nån.

Snart är helgen över och du har lärt dig skit mycket pluss att du har övervunnit sig själv.

Hahahahaha... det var väl bra?

Alla grejer utom den dära anarkisttidningen kunde jag ha tagit till tror jag.

SEN om du spontant får lust att prata med nån, ja då sätter du dig lite närmre nån på rasten

MEEEN... sen tror jag nog oxå att det är dax att titta lite på ditt liv och försöka komma fram till vad som hindrar dig jämnt... var denne sociala 'ångest' kommer från.
Den vore nog skön att bli av med. Men börja med att öva genom att gå din helgkurs.

Lycka till och ta inte för allvarligt på mitt förslag om anarkisttidningen

/karina

Senast redigerad av flickerfly den 2008-08-31 klockan 10:13.
flickerfly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-31, 10:15   #12
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Tycker anarkisttidningen var ett bra förslag
Kan man samtala mycket om, om man saknar annat att drista.

Har en mailvän som vägrar träffa mig för hon är så fåordig. Kanske ska ta till knepet med tidningen

Nina, det går nog bra och du får säkert skitkul på kursen. Vill du vara asocial kan du ju alltid fördjupa dig i att sprätta en söm, närsynt *hi hi*
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-31, 11:51   #13
Nina78 Nina78 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 105
Vad snälla ni är som skriver en massa tips, det där med tidningen lät inte så pjokigt tycker jag..
Fast det e just sånna situationer som rasten som e värst, å allra värst av allt är ju lunchrasten... Om man inte känner någon så kommer man antingen ranta efter ett gäng som har fått kontakt eller känner varandra sedan innan, eller så får man äta själv, å det e en annan "hangup" som jag har...

Men man växer ju inte om man inte övar sig på det man har svårt för, så det är nog bara bita ihop och härda ut.....
Nina78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-31, 12:49   #14
monicka monicka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 335
Så där var jag tidigare, avskydde att behöva träffa nya människor i sociala sammanhang som kurser tex. Mest tror jag för att jag var lite rädd bli utanför...
Kan fortfarande vara nervös men numera struntar jag idet! Tänker att jag känner så många andra att jag får väl sitta och äta själv dåom ingen vill sitta med mej...och av någon anledning så brukar det lösa sej och man hittar nån "like" och sen har man trevligt!

Så du får inte banga! Det är ju jätteroligt att gå sykurs! och tänk vad du kan använda dina nya kunskaper sen - till dej och din dotter - mycket symaskinstid framför dej!

Vi får väl peppa dej när kursen närmar sej! Kram Monica
monicka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-31, 14:10   #15
flickerfly flickerfly är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 105
Citat:
Delfintua skrev:
Tycker anarkisttidningen var ett bra förslag
Kan man samtala mycket om, om man saknar annat att drista.

Har en mailvän som vägrar träffa mig för hon är så fåordig. Kanske ska ta till knepet med tidningen

Nina, det går nog bra och du får säkert skitkul på kursen. Vill du vara asocial kan du ju alltid fördjupa dig i att sprätta en söm, närsynt *hi hi*

åhhh men jag är oxå jätte fåordig. är skit dålig på icebrakers! Säger typ bara nåt när jag har nåt att säga... kan altså inte prata bara för att slippa tystnad. Däremot har jag inte såååå mycket problem med tystnad. Gillar att kunne vara med en människa utan att prata.
Säg åt din vän att ni ju kan titta på en film tillsammans, eller ta en fika på ett ställe där dom har mycket veckotidningar man kan läsa i. Då kan ni ju umgås fast ni MÅSTE inte prata!
/k
flickerfly är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons