Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-08-24, 16:25   #1
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Question Bästa muddbyxan till barn?

Näää, nu ger jag upp och frågar er som syr mycket barnkläder.
Jag letar efter ett mönster till en vanlig muddbyxa i velour. Visst finns det massor med mönster men vet du något mönster som du tycker passar bra?
Letar efter en rymlig/pösig muddbyxa med plats för blöja. Ska bli till en liten kille som drar stl 80-86 ungefär.
Tar tacksamt emot tips på mönster du gillar!

Mvh
/Lena
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-24, 18:29   #2
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Det här skulle jag också gärna vilja få tips om! Någon särskild bok eller mönster som rekommenderas där ute?
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-24, 18:53   #3
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Jag föreslår multisnitt mönster 5:15
Det är i storlek 60-100
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-24, 20:19   #4
HelenaKnutsson HelenaKnutsson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 137
Jag använder lite olika, sist nu så använde jag Meedom och Meedoms bok Barnkläder, sy och sticka till barn 0-3 år.
Den finns på biblan, och det är ju alltid kul med gratis mönster! Det finns en bild på min blogg om du vill se:
http://kansjalv.bloggagratis.se
Det är brallorna under rubriken grönt är skönt, det senaste inlägget.
Jag tycker att de blev bra, men innan har jag använt hängeslbyxemönstret ut baby cool (mest för att jag äger den boken och alltid har mönstret hemma, de andra byxorma på bloggen är sydda efter det) och tagit av det i midjehöjd. Det är blir lite tajtare om rumpan än meedoms mönster, antagligenför att det var större blöjor när meedoms bok gjordes än nu!
Däremot är mönstrena i baby cool stora, så man får nästan ta en storlek mindre än man egentligen är ute efter!
HelenaKnutsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-24, 20:21   #5
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Tack för tipset - multisnit hade jag inte kollat in. Är beskrivningen också på danska? Är det svårt att följa om man inte är från Skåne?

Tar tacksamt emot fler tips!
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-25, 06:33   #6
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Jo multisnitt, de är på danska. Tyckte att det gick bra att få ihop kläderna ändå.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-30, 10:31   #7
Beppe Beppe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 244
HaHa
jag kan översätta till dig

Är från Skåne
Beppe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-30, 13:51   #8
sofiutane sofiutane är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 4
Vet inte om man kommer in utan att vara inloggad men här finns en bra beskrivning om hur man gör ett eget mönster från ett par byxor man har.

http://www.sjalbarn.se/data/forum/vi...c.php?t=105940
sofiutane är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-30, 15:31   #9
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Nu har jag läst så mycket gott om Meedom och Meedoms bok så jag slog till och beställde den! Väntar med spänning, det var några dagars leverans tid så den dyker förhoppningsvis upp i början av nästa vecka.

Har nu provsytt och färdigställt ett par mjukisbrallor från Ingelise Allt om Handarbete nr 8, 2008 - Velourbyxa

Fast jag sydde den utan byxfickor (vad ska han med det till förutom att stoppa sand i?) och utan benmuddar. Gillade mönstret men skulle kunna tänka mig lite mer "pös" i byxan.

Faktum var att det var så kul att börja sy barnkläder så nu sneglar jag på en overlock från England. Velar mellan 3 modeller.

Har också lånat en äldre titel från 1982 på biblioteket som heter Babygarderoben skriven av Ulrika Andersson. Den verkar kalas!

Sjalbarn:are är jag redan så inloggning är inget problem!
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-11, 17:20   #10
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Puffar upp den här diskussionen lite...

Jag tänkte sy byxor i vävt tyg (ej stretch) och sätta på mudd i överkant och nederkant till en liten tjej på 8 månader. Har dessutom ett mönster för vävda tyger, fast då utan muddar. Dock har jag lite svårt att komma på hur mycket mudd jag behöver... Så hur "hög" gör ni mudden i midja och nederkant? Jag vet att jag läst en diskussion om ungefär hur mycket man ska ta bort i vidd (jämfört med linningen) när man syr på mudd, men jag hittar inte den diskussionen nu... och jag har ingen möjlighet att mäta på barnet för hon bor 50 mil bort... Men hon drar ca strl 68-74 i alla fall.

Någon som kan hjälpa mig med ungefärliga mått eller vet någonstans man kan hitta info om detta?


//Tillis
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-11, 20:34   #11
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Citat:
tillis skrev:
Puffar upp den här diskussionen lite...

Jag tänkte sy byxor i vävt tyg (ej stretch) och sätta på mudd i överkant och nederkant till en liten tjej på 8 månader. Har dessutom ett mönster för vävda tyger, fast då utan muddar. Dock har jag lite svårt att komma på hur mycket mudd jag behöver... Så hur "hög" gör ni mudden i midja och nederkant? Jag vet att jag läst en diskussion om ungefär hur mycket man ska ta bort i vidd (jämfört med linningen) när man syr på mudd, men jag hittar inte den diskussionen nu... och jag har ingen möjlighet att mäta på barnet för hon bor 50 mil bort... Men hon drar ca strl 68-74 i alla fall.

Någon som kan hjälpa mig med ungefärliga mått eller vet någonstans man kan hitta info om detta?


//Tillis


Äsch, strunt i det, jag såg att Meedoms bok fanns inne på bibblan!!
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-13, 19:48   #12
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Nu har jag lånat Meedoms bok, men hittade bara måttangivelser för muddväv för byxans nederkant, inte viddförslag för byxans överkant (midjan). Jag har fortfarande inte någon midja att mäta på. Tror ni det fungerar att köra på byxvidd minus 25% som det stod i boken?
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-18, 19:26   #13
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Olika muddväv har olika elacitctet och det är väldigt olika hur hårt de sitter. Det gör att det där med en procentsats är lite svårt. Dra ut muddväven och måtta mot resten av byxan. Känn hur det känns. Sitter det för hårt eller blir det för löst. Du kan ju börja med -25% men jag skulle inte våga ta det rakt av.

Lycka till.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-18, 20:33   #14
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Tack. Ska göra en testbyxa och prova på det lilla barnet när jag träffar henne i helgen!
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons