Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-12-17, 06:17   #1
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Snabbfråga igen: Sulky tråd = inte bra?

Hej igen, snabbfråga igen. Ber om ursäkt. Rena djungeln här! Ska ju handla tråd till julklapp.

Jag frågade på brother-listan (eng talande) om sulky passade till brother fick svaret att det var en billig skräptråd, ska köpa riktig tråd typ madeira, robinson-anton eller så..

Jag blev fundersam då Sulky verkar vara det populära här i Sverige.

Innan har jag tänkt köpa polyestertråd eftersom de verkar mer hållbara och bättre(?) (jag bryr mig inte om superblank tråd, jag vill ha halvblank yta) men eftersom jag "måste" få innan jul så går ju utlandsbeställningar bort.

Vad tror ni?

Om ni har någon förslag på ställe som säljer bra tråd billigt får ni gärna säga till. Solbrodyr verkar för dyrt för privatpersoner. Alternativt har jag ju fått förslag på lokal butik ute i Partille, men det är ju Sulky som gäller.

Är Sulky verkligen så dålig?

Jag tänkte att Sulky vore bra för mig för dels lokal utbud och dels så har min maskin stöd för trådnummer-visning för sulky (och Robinson-Anton, och brothers egna trådar...).
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-17, 09:03   #2
Evalen Evalen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 469
Inte är det nåt fel på Sulky inte. jag har en Brother och har använt Sulky hela tiden. Inga problem.
Evalen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-17, 09:46   #3
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Jag har massor av sulkytråd som jag fick när jobbet gick över till madeira(för att dom hade hört samma sak)Jag har aldrig haft problem med dom trådarna, trots att dom har flera år på nacken nu. Jag kör visserligen med designer 1,och har ingen erfarenhet av brother ,men jag tror inte skillnaden är så stor. När jag köper tråd så blir det både madeira och sulky, och har aldrig märkt någon skillnad i kvalitén mellan dom. Fördelen är snarare att man får fler färgnyanser att välja på. Jag köper mina trådar på Bamatex. Dom skickar ofta trådarna samma dag. eller dagen efter. jag brukar få tråden på 2-3 dagar, med 30 dagar på mig att betala. Dom säljer främst till företag, men är nog inte omöjliga när
det är privat.
bamatex

Senast redigerad av chery den 2007-12-17 klockan 09:53.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-17, 10:01   #4
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Jag tycker Sulky är suveränt bra tråd! Absoluta favoriten för flera av de maskiner jag haft. (Även Madeira funkar bra, men inte i de små 200-metersrullarna. De har jag haft mycket krångel med.)

Amerikanarna har ibland inte alls samma syn som jag på saker och ting har jag märkt. T.ex. hävdar många bestämt att man "måste" ha polyestertråd till saker som ska användas (=tvättas). De skulle bara se de babysaker jag gjort med Sulky och som tvättats dussintals gånger utan minsta färgförändring!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-17, 16:56   #5
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Kravet på kvalitet kanske är vad man har råd till? I USA är ju både utbudet större och billigare vad gäller t ex tråd samt att köpkraften ofta är större.

Själv gillade jag Gutermann bäst förut. Den fungerar bättre (än sulky) när man har krävande material. Numer köper jag den inte då det blir lite i dyraste laget. För övrigt anser jag att maskinen iallafall skall klara vilken tråd man än stoppar i den.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-17, 16:59   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag håller med att en maskin bör klara alla tråd man än stoppar i den, åtminstone tråd som har märke... Det är det jag förväntar mig! Annan sak var det förr i tiden, på min gamla 50-tal pfaff 332 så syr den glatt med vilken tråd jag än slänger på den... tjocka knapphålstråd, 50+ år gamla tråd, osv. Det kan man inte precis säga om dagens maskiner!

Men för att återgå till ämnet, nu har jag åkt ut till butiken på Vallhamra torg och köpt 5 rullar Sulky att testa med. Trevliga är de.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-17, 17:06   #7
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Anchor som såldes förut är numera sulky. Bara en liten parentes Dom sa i butiken där jag handlar att dom som sålde anchor har gått över till sulky. Vet inte om han menade dom butiker som sålde anchor eller om det är så att anchor inte finns mer. Dom är kanske t.om uppköpta av sulky. Orsaken skulle vara att anchor inte sålde så bra. Dom hade inte så många färget i heller om jag minns rätt.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-17, 18:49   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Haha, det var tydligen skitsnack hos jänkarna. Sulky funkade fint nu när jag testade. Visserligen fick jag justera trådspänningen rejält båda på toppen och på botten. Det är annorlunda mot sytråd, men det funkar fint när man lärt sig.

Och det var gamla rullar jag använt också. (butiken säljer de gamla billigare)

Så sulky blir det! Bra också eftersom min maskin har färgnummer för sulky.

Jag tror att jänkarna också tvättar sina tvätt hårdare? Eller jag vet inte, men de verkar vara lite mer bacillrädda och ska ha "bleach" på allt?
Eller så är våra tvättmaskiner för snälla och tvättar inte ordentligt, med alla dessa miljömärkningar och energisparningar..

Men jag fick med papper om sulky och där stod det att man kan tvätta, tumla, stryka, helt ok. Bara att man inte ska blötlägga.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-17, 19:36   #9
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Ja, de använder mycket blekmedel i USA. Deras (den vanliga medel-Svensson-familjens) maskiner är ofta sämre än våra och man använder mycket kemikalier av olika slag för att få tvätten ren. Att de har mycket syntet iblandat i sina kläder spelar kanske ocksp roll. (Eller om det är jag som är passe som mest använder bomull... kanske inte har med att jag är svensk alls att göra...)

Senast redigerad av Sotis den 2007-12-17 klockan 19:39.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-17, 19:46   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja det stämmer nog det där med tvättmaskin. De har också oftare "topp-matad" maskin. INTE ofta man ser sådana i Sverige! Visserligen är det bättre för ryggen, men våra frontmatade maskiner tar mindre plats då man kan stapla.

Får mig tänka på dammsugare också! Dumma tunga vertikala dammsugare som man ska släpa på runt, och sladdar som man måste vinda upp själv.. Känns som om de lever kvar på 50-talet eller så.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-17, 20:58   #11
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Kom ihåg att de torktumlar ALLT i nordamerika. Mina gamla byxor hade krympt 10 cm på längden efter två turer i torktumlaren. Jag har aldrig sett kläder slitas så snabbt heller.

Försäljare ska naturligtvis hävda att deras varor är bäst jämfört med andra.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-17, 22:37   #12
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Oj, så de tumlar allt.. ojoj! Visserligen gör vissa det här också, men här brukar det vara kondenstumlare som är lite snällare. Men trots det så stoppar jag bara in handdukar och sockor i tumlaren o torkar resten i torkrum.

Det sliter verkligen på plagg när de tumlas.. Räcker bara med att se på allt ludd! Det är ju trots allt fibrer som slits av...
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-18, 06:10   #13
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Jag hade lite problem i början (och nu) med Sulky. När jag skulle sy de 150 servetterna så tuggades tråden av ett antal gånger! Fick dock rådet att sätta rullen med texten rätt... (!) Det funkade ibland men det verkade som om det inte blev bra när det skulle bli mycket stygn på små ställen!

Färgen håller helt otroligt! Jag har faktiskt lagt en broderad handduk i klorin vid ett tillfälle eftersom jag råkat missfärga den för mörkt. Det gick jättebra! Fast det hände ju bara en gång! Annars använder jag sällan blekmedel.

Men jag tvättar oftast i 60 o 90 när det gäller mina handdukar och de är nu 6 år gamla och fortfarande lika fina!!!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-18, 08:46   #14
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
Sulky är väl gutermann? för på mina rullar står det gutermann sulky
De blir tunna och går av ibland ..lite för ofta tycker jag

De madeira jag testat gillar jag inte alls. Köpte en metallictråd som inte gick sy med alls. Tänker inte ens försöka mer

Anchor tror jag det är som spolar på lite mycket på sina rullar så i början får man ha totalkoll så den inte trasslar in sej har jag märkt. Jag har för mej att jag testat med nät ändå och att det ändå gör så. Men när man använt undan en del tråd är den helt okej

än så länge så köper jag nog helst Gutermann sulky trots att den går av ibland...eller möjligtvis Anchor (fast jag har struntat i att köpa tråd när jag behövt pga att butikerna bara haft Anchor)
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-18, 09:13   #15
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Det är lite speciellt att köra med metallictråd. Jag har också resonerat som du, men envisheten tog överhand, när jag såg alla saker som blev så fina i metallic.Hittade en lektion om tips för metallic brodyrer.Kanske detta kan hjälpa dig lite.
kenny´s metallic lesson
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons