Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-01-05, 16:19   #1
Helenazk Helenazk är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 1
Tips på rynk i chiffong???

Jag håller på att sy en balklänning av modellen på bilden. Har hittat ett mönster som efter lite modifieringar passar utmärkt.
Jag använder (förutom foder) satin och chiffong.
Som syns på bilden är toppen på klänningen rynkad och detta rynk har jag haft stora svårigheter att återskapa, jag får inte till samma små jämna rynk som klänningen har. Det är alltså det "yttersta" lagret av chiffong jag ska rynka.
Jag skulle jätte gärna vilja ha lite tips om hur jag ska göra. Jag har funderat på om det kanske är så att jag behöver ett chiffong tyg som är krinklat (crinkled på engelska, vet inte svenska ordet) för att få samma effekt...
Bifogade bilder
 
Helenazk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-05, 16:30   #2
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Läs igenom instruktionsboken till din symaskin. På mina symaskiner kan jag rynka både på den vanliga maskinen och overlocken. Då blir de jämnt och fint.

Om inte det går. Testa på en överbliven tygbit. Klipp resåren outsträckt lika lång som den bit som du ska sy fast+sömsmån(måtta mot mönstret), tyget får ta en extra sömsmån på. Markera upp resåren i 4 , lika bitar, sätt en färgmärke på resåren. Gör likadant med tyget som skall rynkas på. Nåla ihop tyg och resår i starten och slutet samt en nål på varje markering. När du sätter in tyget i symaskinen ha resåren uppåt.Nu vet du hur mycket du måste strecka tyget för att få det jämt rynkat. När du syr fast tyget du sy fast det så att resåren hamnar utanför sömsmånen. Klipp bort resåren. Sick-sacka kanterna Det borde också bli jämnt och fint.

Testa dessa. Håller tummarna. Vilken fin modell på klänningen,

Senast redigerad av Gumpan58 den 2010-01-05 klockan 16:56.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-06, 10:33   #3
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Föregående: Jag tror inte det är resårsmock utan snarare fasta rynkor det ska vara. Svårt att se på bilden exakt hur det ser ut, men falsk smock på den typen av klänning hade nog sett ganska klumpigt och konstigt ut.

TS: Är dytt tyg mjukt räcker det kanske att rynka i kanterna med vanlig rynktråd. Är det däremot spänstigt kanske det funkar bättre att sy flera rynktrådar några cm isär över hela delen som ska rynkas istället? Använder man bara samma stygnlängd brukar det bli ganska jämna och fina veck även om inte stygnen hamnar exakt mitt för varandra.

Beroende på vad det är för fibrer i ditt tyg kan du kanske sedan blöta och spänna upp det på en stykbräda eller något, ordna vecken och låta det torka med rynktrådarna i. Är det en fiber med "minne" kan du ta bort alla rynktrådar utom dom längst ut i kanten sen och vecken blir kvar.
Använd en tunn fin nål, bara så det inte blir märken i tyget i onödan.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-06, 11:46   #4
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
DET BLIR FASTA RYNKOR EFTERSOM RYNKET SYS FAST FÖRE RESÅREN I SÖMMEN.
Resåren klipps bort och används bara som stöd för att få en jämn rynkning så har jag tänkt. Sy med långa stygn så kan du kan du sprätta bort resåren efteråt.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
balklänning, chiffong, rynk

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons