Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-06-02, 11:15   #1
nannaborglin nannaborglin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 1
Vill köpa symaskin, men vilken?

Hej!
Jag hoppas på att få lite hjälp i mitt symaskinsköp.
Syftet med maskinen är att sy kläder, på ganska hög nivå så att säga.
Men jag har fram tills idag kört på min gamla, gamla husqvarna som förvisso kan en del, men jag vill förnya mig.

Jag har absolut ingen koll på symaskiner!
Ska jag köpa en overlock?
Eller en som samarbetar med datorn?

Som ni hör -jag har ingen aning om nånting, jag bara syr.

Har tänkt att det ska få kosta ganska mycket.

Tack på förhand.
/Nanna
nannaborglin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-02, 13:43   #2
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Det finns lite olika alternativ.
1:a En helt mekanisk maskin Du har inte den mängden av sömmar som 2:an och inte den ändringsmöjligheten Men är förmodligen ändå en tillförlitlig och stark maskin beroende på vilket märke och modell man väljer.

2:a En maskin som syr och där det även finns mycket för quilt ,men som inte broderar men ändå är en datoriserad maskin men du kan inte koppla den till datorn. Modern med mängder av sömmar. Lätt att ändra befintliga sömmar.Alla märken för nog en sådan

3:an En maskin som syr,Quiltar,och Broderar ,Finns som kan kopplas Direkt till datorn med USB kabel.
Det finns även dom som inte går att koppla direkt till Datorn utan att du måste ha olika kort och liknande
Här finns det största utbudet av sömmar och olika möjligheter . vanligt användande ,stretch,quilt, broderi och självklart en kombination av detta.
Om man tycker om att göra mönster med datorn kan man även ha ett dataprogram som gör broderimönster och bäst är att den då kopplas direkt till datorn.
Om man skall titta på de olika prisnivåerna framför allt skillnaden mellan dom.

1:an 5000-10000:-

2:an 10000:-20000:-

3: an 25000-60000:-

Sedan har vi ju overlocken men den är ju inte en symaskin den kan aldrig ersätta en symaskin,
den är till för att göra snygga kanter och klippa dom ,stort sett i alla matrial.


Jag själv har Bernina 950 Industrial som är en mekanisk ateljesymaskin .som är gjord för att gå hela dagarna Den har 20 olika sömmar.Priset för den var 20.000:- för 6 år sedan.

Sedan har jag köpt en Janome MC 11000 som syr quiltar och broderar den kan jag verkligen rekommendera inom sin kategori. Den kan kopplas direkt till datorn och klarar det mesta. Priset för den utan prutning är 46000:-
Och det ångrar jag inte jag har även stretchsömmar på den.
Jag har också en overlocker för att få profesionella kantningat men om jag skulle välja mellan symaskin eller overlock då skullle jag absolut välja symaskin.Har sytt i 25 år innan overlocken fast inte i stretchmatrial.
Det är bättre att köpa en maskin som har potensial för framtiden än att byta den om 5 år,
En maskin kan du ha utan vidare i 20 år om det är kvalitet du köper.Dessto bättre och vackrare sömmar maskinen gör desto roligare är det att sy.
Man kan ju också ta en sak i taget en dyr maskin i dag och vissar det sig att du vill ha en overlocker i framtiden så har det ju gått några år mellan köpen.Skall du ta på dig arbete och sy åt andra då kan du ju tjänna liyte också.
Oj vad långt det blir.Det finns kvalitet inom alla kategorierna.
Ann-Christin
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-07, 10:55   #3
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Jag måste säga att om det är klädsömnad du är inriktad på så tycker jag att TeknikFreeks förslag nr. 1 är att föredra. Om du inte skall hålla på och kvilta och brodera och sådant. Som skräddare anser jag i princip att man enbart behöver en bra tung maskin som syr raksöm, that's it. Knapphål syr man alltid för hand om man syr kläder "på hög nivå" och zigzag behöver man inte om man köper en separat lock. Den enda gången jag använder zigzag är när jag syr trosor, och det gör jag inte ofta Det finns nog många här som tycker annorlunda, men jag skulle satsa på en gammal metallmaskin, nya plastmaskiner tycker jag vibrerar och skrammlar och har sällan samma tyngd i pressarfotstrycket som en av de klassiska "grön-maskinerna". Jag gissar att det är en hushållsmaskin du är ute efter? Vad gäller märke så finns det många bra att välja mellan, Husqvarna, Singer, Pfaff, Bernina, Brother har alla gjort toppenmaskiner, men vad gäller lock så är Yamato mitt favorit-märke
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-08, 13:01   #4
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Jag har också en gammal husq. från typ sent 60-tal och den fungerar utmärkt! Skulle jag någonsin byta maskin skulle jag köpa en Bernina från tidigt 80-tal. Min farmor har en sådan.. köpte en sådan splitterny på 80-talet och den fungerar idag alldeles utmärkt bra.

Med den har hon sytt en massa kläder (barn, vuxna, herr, dam), bröllopsklänningar, täcken, u name it - allt! Det finns inget som hennes maskin inte klarar av. Hoppas att jag får ärva maskinen efter henne.. oavsett om det sedan är om trettio år.

Jag skulle aldrig satsa på en datorstyrd maskin. Enligt min åsikt försvinner halva handarbetet då. Lite måste man ju få jobba också tycker jag. Och dessutom är ju datorer inte speciellt säkra grejer - pajar datordelen i din symaskin så pajar hela maskinen..
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons