Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-07-17, 23:31   #1
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Denna klänning... men hur?

Jag tänker göra en version av denna klänning som "Carrie" bär:

http://www.hbo.com/city/img/look/car..._mir_party.jpg

Men har tänkt att överdelen ska vara lite mer som en lång topp och tyget där ska vara mjukt och elastiskt - tror ni att Jersey blir för vardagligt? Eller ska jag kanske använda mig ut av krossat sammet?.. har ju flera meter ut av det i skåpet.


Nederdelen ska vara som på klänningen i bilden - långa remsor av voilé eller någon annan lätt genomskinnlig tyg - några förslag? Dock absolut inte något glansigt som ex. organza! Vill att denna klänning ska vara enkel, men elegant.

Har kollat lite efter mönster också, men det verkar inte finnas några bra mönster för en enkel lång stretch topp eller mini-klänning. Tänk er den enklaste kroppsnära strandklänningen. Och eftersom tiden är knapp (ska använda denna klänning om knappt två veckor) har jag inte tid att börja beställa mönster. Tanken slog mig att jag kanske kan ta en enkel topp som jag själv har och rita av den på tyget... och sedan bara klippa! Vad tror ni om det?

Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-18, 00:05   #2
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Hejsan.
Det var en snygg klänning, men rätt svår att sy tror jag.
Topen ser ut att vara rynkad så du får göra en extra lång top (kanske dubbelt så lång) och sy med tråckeltråd i sidorna och dra ihop. Då bör rynket bli bra.
Nederdelen ser väldigt svår ut.
Det är nog som du säger- remsor runt hela klänningen. Kanske du kan sy 2 stycken halvcirkelskjolar (men kortare fram) i tex. voile och klippa upp på olika ställen så det blir som Carries klänning.
Krossad sammet kanske blir lite för tjockt för nederdelen av klänningen, men jag vet inte själv riktigt tyvärr.
Jag önskar dig lycka till med klänningen och hoppas den blir fin.
Mvh
Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-18, 13:12   #3
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Jag hade tänkt mig en egen version av denna klänning, så det behöver inte bli som Carries. Och jag tror inte att det blir några som helst problem..en enekl topp är ju riktigt lätt att sy och att sen sy en lång kjol som man klipper i remsor blir nog inga problem..

Men vad tror ni om färgen? Svart verkar ju lite för dystert och strikt, vitt är för "brudigt" och rött.. okej, det vore rätt hett - men går nog inte så bra ihop med svart-vita accessoarer?

Ska ha på mig vita skor med svart hög klack och en svart-vit väska.
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-18, 14:08   #4
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Rött/svart/vitt/guld kombinationen gillar jag mycket. Jag har sett flera olika klänningar med just de färgerna. Kör på!
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-22, 18:48   #5
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Okej, jag lovar.. sista gången jag kommer in hit och besvärar er med frågor gällande denna klänning..

Var till tygaffären idag och såg att alla bomullstyger med elastan (typ trikå) kostade 90kr/meter. Chiffong till nederdelen skulle kosta samma summa per meter.. alltså kommer bara materialkostnaden bli rätt hög..inte så bra, då jag inte vill spendera hur mycket som helst på denna klänning.

Trikå behöver jag visserligen inte köpa mer än under en meter, då jag ändå är rätt smal och längden behöver ju ändå inte bli väääldigt lång.

Chiffong-kostnaden är dock den som verkar skena iväg.. därför tänkte jag att jag kanske skulle kunna fylla ut nederdelen med billig, men hög glansig och vacker polyestertyg.. och bara ta 1 meter av chiffongen...

Vad tror ni om det? Finns det andra billiga lösningar? Vill ju inte spendera mer än max 200kr i materialkostnad till denna klänning.
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-22, 19:12   #6
OmDuInteFanns OmDuInteFanns är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 124
Får jag fråga var du bor? för om du bor i sthlm och har egen firma kan du säkert hitta ett billigare alternativ hos grossen i sumpan...
Om du inte har egen firma kanske jag kan hjälpa dig eftersom jag går skrädderilinje och då oxå får köpa hos grossen
OmDuInteFanns är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-24, 02:42   #7
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Tack för ett schysst och roligt svar! Inte ofta man får erbjudande om hjälp på detta sättet, det uppskattar jag helt klart. Det olyckliga i detta fall är bara att jag visserligen ska bo hos mina svärföräldrar i Stockholm, men att dom inte har någon symaskin! Annars hade jag givetvis köpt all tyg i sthlm.

Annars bor jag i Västerås.. så imorgon blir det att köpa tyg här på stan. Kommer ju att åka till STHLM redan på onsdag, så lite bråttom blir det att bli klar med klänningen... men sånt är livet..
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-25, 17:55   #8
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
När det gäller mönste till en stretch-klänning så kan jag bara tipsa om att en kompis till mig gjorde en top/kort klännning genom att bara ta ett stretchlinne hon hade på sig och ritade av direkt på tyget. Ett fram- och ett bakstycke som hon bara gjorde lite vidare nertill jämfört med linnet och det blev väldigt snyggt.
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons