Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-07-11, 13:53   #1
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Klockkjol - igen

Nu har jag läst väldigt många olika "recept" på hur man ska göra en klockkjol.. verkar finnas tusentals olika sätt att sy en och samma kjol. :-)

jag brukar göra såhär:

1. Mäta midjemåttet
2. Dela måttet med 4
3. Vika tyget 4 dubbelt
4. Räkna ner midjemåttet/4 från övre hörnan av tyget och rita genom hela övre hörnan för att få midjan utskuren.

5. Mäta från midjan och nedåt längden på kjolen och markera ut detta precis som med midjan.

6. Klippa ut kjolen.


Men så har jag sett att vissa tar midjemåttet minus 5 cm och delar det med 6. Varför? Det kan väl ändå inte stämma? Tyget är ju vikt och ligger på fyra lager, alltså ska väl det delade midjemåttet gånger 4? Och varför skulle man dra av 5cm från aktuella midjemåttet i början?
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-11, 14:49   #2
Cali Cali är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 154
Jag vet inte om jag tolkar dig rätt men ur matematiskt perspektiv så beräknar man ju omkretsen
Omkrets = 2*PI*radie
Och om du har vikt tyget fyrdubbelt och utgår från ditt midjemått/4 så blir radien samma som ditt midjemått/4.
T.ex. midjemått 65 cm /4 = 16,25
3,14*2*16,25=102,05

Vilket innebär att omkretsen på det hål du klipper blir ungefär 102 cm.

Gör man på det andra sättet blir det
65-5=60
60/6 =10
3,14*2*10=62,8

dvs. omkretsen på hålet blir 62,8 cm vilket är mycket närmare midjemåttet men blir svårt att dra över höfterna..
Cali är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-11, 15:35   #3
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Tack alla!

Nu har jag förstått.. jag har klippt ut kjolen nu och midjemåttet blev precis som det var tänkt. Jag vek tyget så att det låg med tre veck.. alltså sexdubbelt.

Min syster som beställt kjolen är bara väldigt bestämd över att längden ska vara en viss och midjan ska vara si och så... jag tar ändå inget betalt för mitt jobb, utan bara för materialet. *suck*

Helt plötsligt har hon ändrat sig och vill istället för 60cm längd ha 65 eller helst 70cm. Ja, det går ju inte å fixa när man väl klippt tyget. Kom på idéen att jag kanske kan fixa en lite längre linning till midjan, så behöver kjolen inte starta från så högt upp. Men då är min syster inte villig att betala för en dragkedja, utan vill istället ha det med en resårband - frågan är då hur pass breda resårband det finns - finns det någon som är 15cm? Vad kan det tänkas kosta? Har som mest tidigare sytt 8,5cm brett resår. Det kanske finns något tyg som liknar resår som man kan klippa en "resår-aktig" midja ut av?

Tack för all hjälp.. jag känner mig helt snurrig i bollen..
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-11, 18:27   #4
Ankungen Ankungen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2003
Inlägg: 288
Jag tycker att du ska ta din syster i lilla örat och säga att om hon ändrar sig hela tiden så kanske det vore bra om hon sydde själv....

Lycka till!
Ankungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-11, 21:58   #5
linaloviza linaloviza är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 145
Jag håller med - ta henne i örat!

Jag sydde en sådan kjol för över 2 år sedan med väldigt bred resår i midjan (samma färg som tyget så den smälter in) och det har blivit en av mina favvokjolar! En bonus är att man får väldigt fin figur, gör magen fastare...

Jag kommer inte ihåg vad resåren kostade men så dyrt kan det inte ha varit, då hade jag förmodligen kommit ihåg det.

Lycka till med kjolen och syrran!
linaloviza är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons