Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-07-10, 15:41   #1
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Lååååång morgonrock

Köpte riktigt fint silvervitt polyestertyg för 20kr/m och nu vill jag uppfylla en ut av mina äldsta kläddrömmar - en riktigt lång "silk" morgonrock med släp och vida ärmar.

Riktigt Hollywood-lyx om ni förstår vad jag menar. Saken är bara den att jag har svårt att hitta mönster för denna typ av plagg.. vilket betyder att jag säkerligen får ta ngt annat mönster och göra om detta till vad jag önskar att skapa.

Men frågan är vilken typ av mönster jag borde ta då. Har tänkt på antingen en medeltida klänning eller en vanlig morgonrock.

Vad tror ni, vilket blir lättast att få tag på?
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-10, 16:51   #2
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Du kan inte tänka dig en kimono då? Om inte, så kan man alltid ta mönstret och modifiera det till vad man vill. Mönster finns i den här länken.

http://fibers.destinyslobster.com/Ja...makekimono.htm
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-10, 18:30   #3
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Vilken bra idé!! Tack för den.. det hade jag inte tänkt på tidigare. Kimono har ju rätt vida armar.. precis som jag har tänkt mig att det ska vara i min färdiga rock.

Då gäller det ju bara förlänga bakdelen så att det blir en liten släp.

En liten fråga gällande material:

För att lyxa till det rejält kan man ju tänka sig ¨någon typ av pälsboa längs kanterna.. alltså ex. ärmarna. Vart hittar man det billigt? Tycker att 69:-/m är rätt saftigt..
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-13, 09:33   #4
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
Vet inte om päls, men jag var nydligen hos en vännina som har ärvt en siden kimono som hade underbara broderier på den....fullt av roser och andra blommor. Applicerade sådana skulle också se snyggt ut.
Bara några idéer.
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-13, 11:21   #5
AnnaB AnnaB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 92
Du ska ju kanta med fjäderboa såklart!
AnnaB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-13, 13:12   #6
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Burda har mönster för morgonrock med schalkrage om jag inte minns fel det brukar passa på sånt tyg
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-13, 13:58   #7
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 533
Vit eller silvergrtå fjäderboa skulle ju helt klart bli snyggast! Vart man köper det billigt dock vet jag inte, bara sett för kring det priset du nämnde... Leta på nätet kanske? Var inte rädd för att leta utanför sverige. Inom Eu betalar man ju ingen tullavgift

Och så måste du köpa sånna här!
http://www.fredericks.com/images/6/6...lrg_a_6201.jpg



Jag misstännker att kimonomönster är en dålig grund att börja på egentligen, en sån där klassisk hollywood morgonrock är ju väldigt figursydd, till skillnad mot en kimono som består av en bunt rektangulära tygstycken. Tror nog din idé om att utgå från en medeltidsklänning isåfall är vettigare. Kanske Sophias Atelje-mönstret på figursydd 1300-talsklänning? Vill minnas att den typen av morgonrock går lite i omlott och knyts ofta vid sidan om midjan.

En vacker dag ska jag också sy en sån, har haft den drömmen länge själv. Älskar gammal hollywoodglamour
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-13, 20:10   #8
ann-marie.gunnarsson ann-marie.gunnarsson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 61
Du kan ju kolla i leksaksaffärer efter fjäderboar till småbarn. Jag sydde 2 st caper till min brors småflickor och de kantade jag med fjäderboor från Panduro men de tappade fjädrar så det var inte så bra. Letade överallt efter riktigt svandun men det var omöjligt att få tag i. Jag hade inte lust att betala så mycket! I en leksaksaffär kan du ju få tag i en boa på ett par meter för runt 70 kr.

Lycka till!!!
ann-marie.gunnarsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-21, 15:04   #9
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Deliana:

Absolut! Ett par sådana där måste jag ju bara köpa.. älskar förresten Fredericks.. och speciellt deras skor då. Förr några år sedan kunde man inte beställa deras skor via nätet, men det kan man nu.. hehe.. några fler par i skåpet gör väl inget..
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons