Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-01-21, 19:49   #1
Händigecarl Händigecarl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 100
Thumbs up Brother NV-900 + PE Lite Klubben

hejsan, alla brother nv 900 ägare det borde finnas en användarklubb, för denna maskin har mer finesser och möjligheter än vad nån person nånsin kan hinna lära sig på egen hand!

såg på blocket att det var ny kampanj 7995 kr med programmet pe lite på köpet, ville bara tipsa så fler får möjligheten och fler kan lära varandra om denna maskin och programmet.

såg även på tyska brothersidan att de släpper en ny enbart broderivariant NV-90 för ca 6000 kr

jag är helnöjd, som nybörjare är bruksanvisningen för varje deluppgift på pekskärmen superbra.
vilka nackdelar finns och vad skall se upp med för nåt dåligt måste väl finnas på varje maskin?
man skulle unvika att trycka på trådkniv-knappen om ingen tråd finns men vad händer? går den sönder?

Senast redigerad av Händigecarl den 2010-01-21 klockan 20:01.
Händigecarl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-21, 21:19   #2
Biancca Biancca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 60
Hej!

NU och HÄR bildar vi en klubb!

Jag väntar en nv-900 med posten när som...MEN jag kommer ha rest bort när den kommer mest troligt. Beställde i början av jan men den var slut på fabriken så den kommer i slutet eller i början av feb.

Berätta lite, är det en bra maskin?

Jag var främst ute efter en basmaskin men broderidelen lät lite intressant och om detta går att kombinera till en rimlig peng är det ju skitbra.
/K
Biancca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-22, 20:42   #3
Händigecarl Händigecarl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 100
Unhappy

har inte hunnit att sy så mycket, men ju den är nog bästa köp alla kategorier. kan kanske kännas lite plastig men alla delar håller nog, är nog troligen kompositplast. de delar som belastas är i metall och stommen är i tjock stålplåt. perfekt kombination då den blir väldigt lätt att lyfta.
den smidiga formatet med den smäckra huven gör den bra att ta med som en resesymaskin.den var bra förpackad i kartongen.

den är tillverkad i kina, undrar hur mycket pålägg grossist och handlare lägger på och tull och skatter i Sverige. undrar vad den kostar att köpa i kina och övriga Världen? de säljer nog massor av denna

lite uppackningstips:
#1 lyft pressarfoten när skyddsfrigoliten tas bort annars kan det bli plastsmulor överallt.jag drog bort den och fick dammsuga så de inte föll ner i makineriet
#2 efter att tagit bort de oändligt många skyddsinpackningarna kan de lätt tros att de frigolittklossar inuti huven skall bort, nä de skall sitta kvar som fixerar transporthuven så den ligger perfekt dikt an på maskinen(a kanske självklart,) men varför sitter det 2 st filtklossar på insidorna borde vara fler om de skall skydda mot stötar under transport.


är lite oroligt för husqvarna, hur skall de kunna överleva när brother gör en så prisvärd symaskin som kan brodera? dom som har gott om pengar köp gärna husqvarna för 20 000-30 000kr,så bolaget överlever. men har de en helt annan bättre kvalitetsklass? vad skiljer egentligen?varför gör de inte en billigare brodyrmaskin? Husqvarna tillverkar ju huskystar i kina så de har väl samma dåliga vilkor för arbetarna! made in Sweden är ju bäst om man har råd att köpa Svenskt.
Händigecarl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-23, 14:36   #4
Biancca Biancca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 60
Smile

Hej!

Tack för tipsen, ska tänka på det när jag packar upp.

Jag var in på hq affären här i stan först och skulle kolla in deras sortiment, var ju på jakt efter en basmaskin till att börja med då min gamla elna krånglar med tvillingsömmen, annars är den superbra.

Surfade sedan runt och hittade denna, blev även tipsad här om den, då fanns det ett demoex till salu för billig penning, den blev dock såld, jag var för seg och hon jag pratade med tyckte kanske litesynd om mig (eller så vill hon sälja helt enkelt) så jag fick en ganska så bra rabatt. Betalar 6899:- + frakt.

Hur som haver så är det ett mkt bra pris OM det är en bra maskin. Jag var lite osäker på vad en lite masskin innebär, är den i samma storlek som hq basmaskiner eller är den mindre?

Har du provat brodyrdelen, funkar det bra?

Har du provat pe lite?

Gör inte den lätta vikten att den far runt på bordet om du syr fort?

/K
Biancca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-23, 14:45   #5
AnnLindahl AnnLindahl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 269
Man får vad man betalar för....En brodyryta på 100x100mm växer man snart ur.
AnnLindahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-23, 15:55   #6
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Visst är det så att man kanske växer ur en 10x10-maskin, men jag tycker ändå att ni gjort utomordentligt bra köp!

Brother gör alldeles utmärkta broderimaskiner. Ligger inte på något vis efter Husqvarna och andra!

Däremot kan man inte alls jämföra just denna symaskin med Husqvarna vad gäller kvalitet vare sig på själva maskinen eller sömnaden. Ska man ändå jämföra, vilket jag inte tycker att man behöver göra, får man ju välja maskiner som någorlunda motsvarar varandra vad gäller prestanda. Men jag tycker inte vi behöver diskutera märken och maskinval emot varandra. 7-8000 för en kombinerad maskin som kan det era maskiner kan, det är bra det!

Jag har haft en liknande maskin som den ni köpt, och tyckte mycket om den så länge jag sydde på ganska "snälla" tyger. Bomull, denim etc fungerade utmärkt, och det var härligt med alla fina sömmar, att klippa av tråden med en knapptryckning, och lätt kunna flytta runt maskinen. Vid lite knixigare tyger, tyger med lugg, ojämna tyger etc åkte däremot gamla Husqvarnan fram (under stånk och stön och svordomar när nålen skulle träs).
Jag har numera en Brother i det lite "högre" segmentet som min symaskin, och och har bara goda saker att säga om märket som sådant (men även Husqvarna står högt i kurs hos mig!).

Jag skulle rekomendera er att köpa till flerpositionsramen för er maskin, Brother SA434 tror jag den heter, som gör att man kan sy lite större område under förutsättning att man splittar upp sitt broderi. Eller när man till exempel vill kombinera en bild med lite text. Då kommer ni inte att känna att ni växer ur maskinen så fort! Kolla gärna på eBay, så slipper ni betala hurlösa svensak priser för något som är lätt att skicka från USA!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-06, 00:05   #7
Händigecarl Händigecarl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 100
Lightbulb Brother innovis 900 användare

hejsan, Ni som har brothers NV900 brodyrmaskin har fixat nån användarclubb. jag köpte min på postorder från brothershopen och den blev väldigt bra, fick med programvaran PE lite på köpet. gav 7995 + 50 kr postavgift. såg på blocket att detta erbjudande fanns i år också. vore kul om fler hade denna maskin och vi kunde lära av varandra.

är det några som har tips på alla de funktioner som finns på den maskinen.visar ni allster som ni gjort.

kanske kunde vi ha en egen tråd här på sysidan med tips och råd för den kobinerade brodyr och symaskinen.
Händigecarl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-06, 00:41   #8
Händigecarl Händigecarl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 100
Smile

jaha såg att andra hade länkat, så kanske man får göra det också.

http://www.brothershopen.se/Symaskin-med-brodyr
vågade inte länka en annan gång ifall de skulle uppfattas som reklam, och då missade sysidan medlemmen "Bianca" att "pruta till sig programvaran när hon köpte i sin lokalsyaffär. så det borde alla affärer skicka med PE Lite.

jag har inte så superintresse och har tid att testa alla finneser så det vore toppen om andra som redan har Innovis 900 skulle vilja skriva om hur man gör.
kanske kan nån lägga upp på youtube. såg en amerikansk klipp och den gjorde att jag valde denna maskin men de heter ju annat nv950 EU.

http://www.youtube.com/watch?v=tgkw8Yb-bnk

Senast redigerad av Händigecarl den 2010-12-06 klockan 00:55.
Händigecarl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-06, 18:23   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
PE-Design Lite skall vara gratis tycker jag. Det är så jag ser på mjukvaran.. Kanske betala ett par hundralappar om man köper det separat men med symaskin bör den vara gratis.

Kortläsaren är bra men mjukvaran är mycket tafflig.
Det tråkiga är bara att kortläsaren inte fungerar som egen enhet (nå i utforskaren, nå via Embird osv), utan man måste använda mjukvaran för att nå läsaren. Det tycker jag är dåligt. Annars skulle jag inte installera programmet... Det är väl därför de gjort så här, så man "måste" ha programmet. haha!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-09, 17:13   #10
knitter knitter är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 97
Har införskaffat mig en SE-400 från usa till ett mycket bra pris.
Samma maskin som nv 900 förutom att den inte har plast locket till brodyrenheten samt hårdplast top bara en påsaktigt överdrag.
ÄLSKAR denna maskin broderat en hel del och även sytt.
Den har inte svikit mig en enda gång dessutom har den underbar nålträdare!
HAr en gammal singer 421g och en pfaff creative vision pfaff's top of the line.
Som inte gjort annat än jävlats med trådspänning och matning.
Brothern kan ta allt från billig metalltråd rayon poly tillockmed en typ av plast filigree tråd.
Maskinen går tyst och fint gillar lilla reglaget för hastighet.
Numera är min "drömmaskin" brother quattro 6000d eller som den med kallas brother NV-1
knitter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-09, 19:31   #11
madeluc madeluc är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 134
Härligt att höra att det är fler som förstår vilka underbara maskiner Brother tillverkar. Själv har jag en 7 år gammal Brother 3100D som aldrig är servad mer än utav mig samt en nyinköpt här i USA Brother BC 2500 helt fantastisk maskin för sin storlek.Har svårt att förstå att man ens funderar över att köpa beg.gamla Husqvarna eller ny Janome. Husqvarna 2000 matning går inte att jämföra med denna lilla Brother och Janome kostar betydligt mer för mindre sömmar, så grattis alla förståndiga Brother köpare och lycka till med era maskiner. Mvh Marie
madeluc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-23, 13:40   #12
Händigecarl Händigecarl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 100
Unhappy

Citat:
knitter skrev: Visa inlägg
Har införskaffat mig en SE-400 från usa till ett mycket bra pris.
Samma maskin som nv 900 förutom att den inte har plast locket till brodyrenheten samt hårdplast top bara en påsaktigt överdrag.
ÄLSKAR denna maskin broderat en hel del och även sytt.
Den har inte svikit mig en enda gång dessutom har den underbar nålträdare!
HAr en gammal singer 421g och en pfaff creative vision pfaff's top of the line.
Som inte gjort annat än jävlats med trådspänning och matning.
Brothern kan ta allt från billig metalltråd rayon poly tillockmed en typ av plast filigree tråd.
Maskinen går tyst och fint gillar lilla reglaget för hastighet.
Numera är min "drömmaskin" brother quattro 6000d eller som den med kallas brother NV-1
hur handlar man från USA? tull och frakt och kortbetalning och postbud till Sverige? ups finns ju i sverige men feedex?
chattade med en usa butik och de skickade inga tyngre varor.
verkar krångligt. men fantastiskt utbud i usa av allt och massa paketpriser. really great.

GOD JUL
Händigecarl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-03, 22:15   #13
Mejja Mejja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 43
ni som äger en brother nv 900

Hejsan!
Jag ser att det är många som äger en nv 900. Så kom nu med tips till mig. Jag har köpt min första broderimaskin. Har inte fått hem den ännu, men hoppas den kommer imorgon. Så snälla ni ge mig alla tips o ider om den maskinen som ni kan.
Ser verkligen fram emot att börja brodera på maskinen.
Tack på förhand.
Mejja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-15, 13:28   #14
Biancca Biancca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 60
Hej alla!

Det var länge sedan jag var in i tråden.

Jag köpte min maskin via internet från lövgrens tror jag det hette. Fick ett bra pris tycker jag 800 prutade jag. Men då utan pe design, men det behövde jag itne för jag hade redan tillgång till pe-design 6 (tror jag det är) använder det lite ibland, det verkat då mycket enklare än embird. Det var lite mera logiskt och lika tex "officepaketet". Mestadels använder jag det för att brodera namn men har även gjort lite egna stygnsättningar, men det är svårt.

Jag har dock lite problem med min, sedan jag var och fingrade på undertrådspänningen har den blivit lite kinkig. Skulle fått tag på en ny som är plomberad, undra om det kan gå att hitta på e-bay, vad tror ni det kan heta?

Min nålträdare har även börjat krångla och jag har inte sytt jättemycket så jag tycker att det är lite dåligt faktiskt. Den vill inte trå in tråden i nålen, det funkar om jag jättesnabbt och hårt trycker på spaken men om jag gör det sakta går den inte in och ibland fastnar nålträdaren, vad kan detta bero på tror ni?
Jag borde ju ha garanti, har haft maskinen ett år nu, men det är ju krångligt att skicka den.
Biancca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-15, 14:00   #15
knitter knitter är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 97
Bianca: Tror du har 2 års garanti från försäljaren och tror det är 5 år på delar.
Även om det har gått 3 år har du rätt att få åtgärdat fel på maskinen gratis,enl konsumentköplagen har hört att just nålträdaren kan krångla på dessa maskiner.
Man kan köpa nya "bobbin case" den svarta plastdelen där man sätter ner spolen i men tycker du kan försöka få till spänningen själv de är ganska dyra att köpa.det finns en liten skruv på sidan av den svarta plast delen det behövs bara ytterst små rörelser för att ändra åt höger drar du åt trådspänningen och åt vänster lossar du.
knitter är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
brother brodyr


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons