Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-04-05, 16:11   #1
BlondieIna BlondieIna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 2
Question Hjälp med symaskinsval =)

Jag ska precis börja med mitt nya intresse av att sy babykläder. Verkligen inget proffs utan jag har inte sytt sedan jag gick i högstadiet och det är nu ca 12år sedan. Ska börja på en sykurs så att jag lär mig grunderna igen =)kan ju vara bra efter så många år!

Jag skulle precis låna mammas gamla symaskin en Husqvarna 2000sl när den helt plötsligt gick sönder, numer syr den bara bakåt, och inser att jag måste köpa en symaskin.

I en affär rekommendera de Husvarna emerald 116? Kan det vara något? Eller är det värt att laga den gamla symaskinen för 1200kr? Eller har ni tips på andra bra "förstagångs" symaskiner?
BlondieIna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-05, 17:12   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Det bästa är att Du går och tittar på lite olika maskiner.
Det är så olika hur "vi känner" för dom.

Huskvarna-maskinerna är bra.
Janome har också mycket bra maskiner
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-05, 18:49   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Gå runt och kolla. Köp kända märken och undvik dom billigaste modellerna.
Räkna med att lägga minst 2500 när dom kommer upp i den prisklassen börjar maskinerna blir bra.
Ta god tid på dig och kolla runt och provsy. Ta med egna tyger, både tjocka och tunna. Sybutiken brukar iregel bara ha snälla stadiga bomullstyger och det klara vilken skitmaskin som helst att sy i. Titta gärna vidare när du tror att du hittat den rätta, och se om du hittar något annat som du tycker är bättre. Sov minst en natt innan du slår till. Har du drömt om maskinen eller är lika förälskad nästa dag så har du troligtvis hittat den rätta.
Köp det du vill ha, även om det svider i plånboken.
Det är din bästa vän du ska investera i. Och ni ska tillbringa många timmar tillsammans och ha mycket kul. Med en bra symaskin som man trivs med kommer syglädjen. Däremot en dålig maskin dödar snabb lusten att sy.

Singer och Husqvarna var förr det bästa man kunde köpa, men tyvärr har dom dalat.
Bra märken är Janome och Bernina (ej bernette). Brother är också bra och prisvärda maskiner.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-05, 19:32   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Måste "försvara" Huskvarna-maskiner.
Jag har under många år haft och har deras maskiner, och det är väldigt bra maskienr
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-05, 19:43   #5
jossebell jossebell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 121
1987 års rekommendationer

Med risk att vara lite efter min tid så skulle jag vilja säga att de kvalitetsmaskiner som rekommenderades i slutet av 80talet var pfaff och bernina. Själv fastnade jag för pfaff.
Huskvarna tappade stinget redan tidigt 80tal då man började göra för många viktiga beståndsdelar av plast.
Jenome anser min "symaskinstant" bara är bra på att göra snygg reklam, men det är hennes ord
jossebell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-05, 19:49   #6
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Då har nog inte Din symaskinstant sytt på någon Janome då!

Jag har 3 stycken Janome och alla är kanonbra maskiner.
Även mina 2 Huskvarna är väldigt bra.

Men som sagt, vi har alla våra favoriter och den som ska köpa en maskin måste känna sig fram till vilket märke och modell som känns bäst.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-05, 20:57   #7
BlondieIna BlondieIna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 2
Tack

Tack för all hjälp! Jag får ta och känna och klämma helt enkelt =)
BlondieIna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-05, 21:06   #8
EnSyModeBloggerska EnSyModeBloggerska är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2012
Inlägg: 21
Vänta!!!

Hejhej! Jag har själv en husqvarna 2000 och att den syr baklänges är ett ganska vanligt problem som är lätt att fixa (om du har det problem jag tror du har), kolla in denna video, han använder en annan maskin men det är samma pricip, kom ihåg att ta bort "locket" på baksidan av maskinen där man sätter trådspolen och sömväljaren sitter. http://husqvarna-viking-service-repa...on-repair.html
Husqvarna 2000 är en väldigt bra maskin, trots att den är gammal.. Så testa detta innan du slänger ut ett par tusen för en ny symaskin.
EnSyModeBloggerska är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-07, 06:11   #9
MissesSydney MissesSydney är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 27
Försvara nog husqvarna lite har själv ett par o dem e bra...men klart skall man titta på alla olika sorter...
MissesSydney är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-07, 15:04   #10
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag har helt nyligen sytt på husqvarna på folkuniverstetet, provade många av dom. Ingen av dom fungerade bra och det var olika modeller jag testade. Alla trasslade slet av tråden och betedde sig konstigt.

Dessutom lät dom som en stucken gris. Tjuter gällt. Skillnad mot vad min Janome och Brother brummar trevligt.

Ingen tumsangivelse på stygnplåten. Då man ofta när man syr använder just 1/4 inch och andra tumsangivelser.
Min lilla brother maskinen slår dessa med hästlängder. Janome och Brother tycker jag är mycket bättre maskiner. Bernina har mycket liten erfarenhet så jag kan inte uttala mig om.

Det är konstigt när man säger något illa om husqvarna så måste är det många som måste försvara sig, till skillnad om man säger något om andra märken.
Varför? En bra maskin behöver man inte försvara, den försvarar sig själv.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-07, 15:34   #11
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
För en rättvis jämförelse borde man nog jämföra med maskiner av andra märken som också använts som skolmaskiner. Misstänker att skolmaskiner nämligen slits mer.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-07, 15:44   #12
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
På folkuniversitets kurser vänder sig till vuxna människor som redan kan sy, som vill lära sig lite mer. Så det är väl inte helt riktigt att kalla dom skolmaskiner. Visserligen är det många som syr på dom.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-08, 19:58   #13
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det är ändå maskiner som slits mer än hemmasymaskinen. Många olika användare med olika användningssätt, mer slitage helt enkelt.

Men det stämmer tyvärr att HQ och pfaff idag är inte vad det varit förr i tiden.

Men provsy är det allra viktigaste.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-08, 20:34   #14
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Det tar ett tag att lära känna sin maskin, jag har en Husq Designer och hatade den första året, vilket har vänt till kärlek...
Jag skulle vilja tillägga att man skall se till att ha en bra handlare på orten, där man har möjlighet att komma tillbaka med sina frågor och som är intresserad av sömnad.
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-09, 19:11   #15
Filip Filip är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 26
Citat:
Dahlia skrev: Visa inlägg
Då har nog inte Din symaskinstant sytt på någon Janome då!

Jag har 3 stycken Janome och alla är kanonbra maskiner.
Även mina 2 Huskvarna är väldigt bra.

Men som sagt, vi har alla våra favoriter och den som ska köpa en maskin måste känna sig fram till vilket märke och modell som känns bäst.

Jag skulle gärna vilja veta modell på dina maskiner så att jag kanske kan köpa någon likadan.
Filip är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons