Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Handbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-02-10, 22:17   #1
Sinett Sinett är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 5
Broderi/antal dockor/trådar?

Hej! Jag har inte broderat något sedan tonåren men tänkte börja nu igen sedan jag blivit sjukpensionär efter diverse olika sjukdomar blandannat stroke. Jag köpte ett så kallat "datagjort" räknade korsstygnsmönster från USA, men om det är eftersom mitt huvud inte funkar riktigt efter stroken eller om jag bara är blåst vet jag inte, men när det står att man ska använda t.ex. 0.4 dockor, hur mycket är det? (DMC-garn.) Jag tänkte först: Aha, 4 trådar eftersom garnet består av 6 trådar, men helt plötsligt står där t.ex. 1,8 dockor, vad är då det? Är det 1 hel och 8 trådar, varför då inte 2 hela och 2 trådar om det är 6 trådar i varje? Eller vad???? OK, känner mig helt dum eftersom det förmodligen är helt självklart, men tar ändå chansen här att få svar. Tack!!!
Sinett är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-10, 22:56   #2
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Hur många trådar det är borde också stå, det heter "strands". Amerikanarna har pippi på att alltid ange hur mycket garn som går åt, och jag antar att de menar totalt antal meter (en docka brukar ju vara 8 meter i Sverige, men det är kanske andra storlekar "over there").
Docka heter "hank".

Vet du vilket program det är gjort i?
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-11, 07:46   #3
Sinett Sinett är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 5
Antal trådar????

Hej! Vet ej program, men överskriften är PCStitch Floss Usage Report Flame Hibiscus. (Flame Hibiscus är naturligtvis flammande hibiscus, det är vad mönstret föreställer)
Sen är "underöverskrifterna" så här: (gör ett exempel med ett garn här)
Floss ID: Description: Stitches: Back Stitch (Inches): Skeins:
310 Black 5989 0 1.9

Har slagit upp att skeins betyder garndocka.
Tack för att du försöker hjälpa!
Sinett är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-11, 08:12   #4
BodilN BodilN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 470
Jag brukar anpassa antalet deltrådar till grovleken på väven. Jag tar oftast två deltrådar till lite finare väv och tre deltrådar till lite grövre väv. Nu kan jag inte säga exakt eftersom jag inte är hemma och kan kollräkna, jag återkommer om det. Ibland står det på mönstret hur stort broderiet är i antalet stygn, annars kan man räkna på mönstret hur stort det är och jämföra med väven så ser man hur stort broderiet blir.
När det står 0,4 dockor tror jag de menar hur mycket garn som går åt men det beror på om du t ex syr med två eller tre deltrådar. Med två deltrådar går det åt lite mindre garn än med tre deltrådar.
BodilN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-11, 11:29   #5
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Citat:
Sinett skrev: Visa inlägg
Hej! Vet ej program, men överskriften är PCStitch Floss Usage Report Flame Hibiscus. (Flame Hibiscus är naturligtvis flammande hibiscus, det är vad mönstret föreställer)
Sen är "underöverskrifterna" så här: (gör ett exempel med ett garn här)
Floss ID: Description: Stitches: Back Stitch (Inches): Skeins:
310 Black 5989 0 1.9

Har slagit upp att skeins betyder garndocka.
Tack för att du försöker hjälpa!
Visst ja, skeins är också docka ja.
Men vi verkar överens om att det är den totala längden (6 trådar) som går åt.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-11, 15:35   #6
Maisan Maisan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 13
Citat:
Sinett skrev: Visa inlägg
Hej! Vet ej program, men överskriften är PCStitch Floss Usage Report Flame Hibiscus. (Flame Hibiscus är naturligtvis flammande hibiscus, det är vad mönstret föreställer)
Sen är "underöverskrifterna" så här: (gör ett exempel med ett garn här)
Floss ID: Description: Stitches: Back Stitch (Inches): Skeins:
310 Black 5989 0 1.9

Har slagit upp att skeins betyder garndocka.
Tack för att du försöker hjälpa!
Hej, jag kan tyda det så här:
Floss ID: 310, Descriptions: Black, Stitches: 5989, Backstitch: 0Skeins: 1,9 och när jag gör mönster i PC-stitch så brukar jag räkna ca: 300 stygn på en meter av tråden broderat på finaidaväv 5,3 rutig. Och då blir det ca 20 meter garn och det är ju 8 meter på en docka och då går det åt 2,5 docka garn av den svarta färgen. Hoppas det här kan vara till lite hjälp...
Maisan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-11, 15:48   #7
Sinett Sinett är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 5
18 count Aida, 2 threads.

Hej igen. Står på mönstret: 18 counts Aida. 2 threads.
Så 2 trådar ska man ha, på 18 väv. Väv och allt, utom tråd är köpt. Tyvärr så säljer ju amerikanarna oftast sina mönster utan annat än själva mönstret.
Mvh Sinett
Sinett är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-11, 15:54   #8
Sinett Sinett är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 5
Räkna?

Hej! Känner att jag nog tagit vatten över huvudet. Går på rehab för att lära mig att blandannat räkna igen, men fattar uppenbarligen inget. Hur fick du, Maisan, fram att du behöver 20 meter garn? Att det är 8 meter och blir 2,5 dockor fattar jag, men hur fick du fram 20 meter?
Förresten: TACK ALLAIHOPA för all hjälp!
Sinett är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-11, 16:03   #9
Maisan Maisan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 13
Citat:
Sinett skrev: Visa inlägg
Hej! Känner att jag nog tagit vatten över huvudet. Går på rehab för att lära mig att blandannat räkna igen, men fattar uppenbarligen inget. Hur fick du, Maisan, fram att du behöver 20 meter garn? Att det är 8 meter och blir 2,5 dockor fattar jag, men hur fick du fram 20 meter?
Förresten: TACK ALLAIHOPA för all hjälp!

Jag brukar räkna att det går ca 300 stygn på en meter och innan stod det 5989 stitches och jag räknade ut 5989 delat 300 och då får jag fram nästan 20 meter...
Maisan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-12, 08:25   #10
Sinett Sinett är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 5
Tack!

TACK!!! TACK!!! TACK!!! För all hjälp. Nu kanske jag fattar?!? Kan iallafall räkna ut det själv. Men i just detta broderiet finns 188 färger så det blir lite jobbigt. :-) Har verkligen tagit mig vatten över huvudet, men det ska gå!!! Kunde jag lära mig att gå, cykla, skriva osv. igen så ska väl detta också gå!? TACK!!!
Sinett är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-12, 19:01   #11
BodilN BodilN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 470
Nu är jag sen med mitt svar men jag syr nästan alltid på aidaväv, då med två deltrådar moulinegarn på aidaväv med 5,5 "rutor" per cm eller tre deltrådar moulinegarn på aidaväv med 3,5 "rutor" per cm. Jag hittar mina mönster främst i engelska broderitidningar.

Lycka till med ditt broderi! Jag tror att jag aldrig sytt med så många färger.
BodilN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-13, 17:24   #12
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Eller gör som jag, köper garn allt eftersom man behöver.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons