Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Handbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-04-23, 07:32   #1
Badly Badly är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 17
korsstygnsmotiv

Hej hej

Jag älskar att brodera men jag har lite svårt att hitta några kul motiv, det är bara blommor och små barn på allt man hittar. Jag skulle bli jätteglad om någon hade några bra tips på vart man kan hitta lite roligare mönster än så.
Badly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-23, 07:47   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Varför inte göra egna med oändliga alternativ? Det finns program att köpa och demoversioner att ladda ner. I denna diskussion finns två länkar i slutet av diskussionen:

http://www.sysidan.se/forum/showthre...A&pagenumber=2'

Det var en snabb sökning den gången, du kan kanske hitta fler ute på nätet.

Senast redigerad av Alvan den 2006-04-23 klockan 07:54.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-23, 09:28   #3
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Kolla på sysidans länksamling över broderier

http://www.sysidan.se/links/list.htm?category=3

Det är kanske någon av dom som passar dina önskemål.

ElisabethS
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-23, 13:38   #4
PysselIda PysselIda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 11
Jag håller med dig. Finns inte mycket roligt att brodera. Jag har köpt ett program och gör egna mönster. Det är riktigt kul. Det går att göra mönster både från bilder och att göra egna. Jag har broderat armband, tygmärken etc

Programmet hittar du på (kostar ca 1000kr):
www.hobbyware.com

Jag har lagt upp ett mönster till ett armband på min hemsida (den är alldeles ny för idag). Ska lägga upp några mer så fort jag hinner.

www.hejida.se
PysselIda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-23, 17:58   #5
Badly Badly är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 17
Jo... Jag tog ner en demo på det där programmet på hobbyware och det verkar hur bra som helst. Tyvärr är nog 1000 kr lite mycket för mig, eller snarare för mycket för min sambo

Men jag får passa på att köra ut så många mönster jag hinner på de fyra demodagarna.

tack så mycket för alla tips!
Badly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-24, 07:33   #6
BodilN BodilN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 470
Man kan hitta broderitidningar på www.press-stop.se , tidningarna är på engelska. Mönstren är väldigt fina tycker jag, de är sydda i DMC och Anchors garner.
BodilN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-24, 13:28   #7
PysselIda PysselIda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 11
Jag kan inte låta bli att svara. Problemet med tidningarna på press-stop är inte att de inte är fina men de är så enahanda. Det är bara en sorts broderier. Söta gulliga med små barn blommor eller något annat i pastellfärger.

Jag ska försöka förklara vad jag menar. Tittar vi på kläder finns det folk här som syr allt från plastkjolar till barnkläder i fina färger. Det finns något att sy för alla smaker. En hårdrockare kan sy något och en mormor något annat. Dessa två kan i och för sig vara samma person men tillbaka till ämnet. Vad kan en hårdrockare brodera i korsstygn eller för den delen någon med en vit lägenhet med björkmöbler i? Jag som känner mig som en normal 28-åring hittar inget som passar mig.

Bara för att jag inte bär samma kläder som min mamma tycker jag inte att hon klär sig fult. Jag tycker inte att de flesta korsstygnsbroderier som finns är fula de passar bara inte mig. Jag försöker tänka utanför de traditionella ramarna och får nog hitta på något själv att brodera för det finns ju inga roliga mönster.
PysselIda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-24, 14:36   #8
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
gör egna!

Att göra egna korsstygns mönster är jättelätt, kräver bara lite tid och tålamod tills man blir nöjd.
Det ända som behövs är ett rutat kollegieblock och färgpennor i ungefär samma färg som broderigarnet.
Låt en ruta representera ett stygn. För att det ska bli mer lättjobbat kan det bhövas att man tex skriver ut ett papper på datorn med et mindre rutmönster.

Sedan är det bara att sätta sig och designa!!
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-24, 15:10   #9
KarinA KarinA är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 86
Jag vet inte om dessa kan inspirera som någon på sysidan har tipsat om förr http://www.subversivecrossstitch.com/ i tråd med en ekivok bonad som är otroligt rolig men som upprörde en del.
Kram Karin
http://www.sysidan.se/forum/showthre...ghlight=ekivok
KarinA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-24, 16:36   #10
Lingling Lingling är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 171
Jag har inte köpt ngn av korsstygnstidningarna, men jag har sett en del annat än blommor och barn, Ugglor var det i en tidning, såg ut som HarryPplagiat, väldigt snygga. Det är väl inte motiven så mkt som stilen som kan vara lite enahanda. Mönstren i tidningarna kan du ju ändra, skifta över färgskalan om det inte är den du gillar eller lägg ihop på nya sätt.

Meeen kolla efter en mönsterbok på bibblan? Kaffe fasset t ex kanske kan inspirera? Det finns fler stilar och de kanske finns på bibblan elelr bokhandeln. Och så kan du börja rita själv, ta en teckning eller vad du tänkt dig och för över på rutat papper som baggin skriver.
Lingling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-26, 17:41   #11
asa1970 asa1970 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 349
Jag föreslår att du går in på www.sewandso.co.uk !
De har mycket olika motiv. Allt från avbildade grejer till fantasi motiv tex Drakar mm!
Åsa
asa1970 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-01, 23:16   #12
Jaja Jaja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 39
Något lite annorlunda:
http://www.smashboards.com/fzero/emblems.php

Har själv inte provat att brodera någon av dem, men jag är sugen på några.
Jaja är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons