Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2005-11-15, 08:14   #1
Ann-Sofie Ann-Sofie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 104
Thumbs up Vad ska jag ta betalt för 800 byxben?

Go'morron!
Min storebror ringde och väckte mig imorse och gav mig huvudbry!

Han började med att fråga om jag satt ner. (Han hade precis slutat sitt nattjobb!)
Sedan om jag var intresserad av att tjäna lite pengar. Klart att man är!
Specciellt nu när julklappar ska införskaffas och vinterdäck måste köpas, gubben måste dra ut 2 av sina visdomständer.

Jag skulle sy på ett reflexband nere vid på
400 byxor! Alltså 800 byxben!


Men vad i hela världen ska man ta för det?

Materialet tar jag ju givetvis betalt för och sedan hade jag tänkt att man kunde ta 100:-/ byxa.
Är det lagom eller? Antagligen får jag ju betala skatt på detta.

Skriv gärna lite av era funderingar och reflektioner!

Har ni även tips på var man kan få tag i reflexband som är ca 5 cm brett?
Ska själv oxså kolla runt i cyberrymden!

Ha en bra dag!
Ann-Sofie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-15, 08:37   #2
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Oj vilket jättejobb, men kul för som du säger pengarna är ju alltid välkomna. Jag är inte bra på prissättning så där kan jag nog inte hjälpa dig men reflexband finns hos Textilhuset Swelogent och jag tror även TrendTex har det. Swelogent har nog hemsida men inte TrendTex men du kan hitta bägge om du söker på namnena och få fram telefonnummer iallafall.

Lycka till!
Ulla
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-15, 09:06   #3
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
100:-/byxa för bara arbetet låter rätt mycket tycker jag. Du gör ju _minst_ 6 byxor i timmen (inte tar det mer än 5 minuter per ben om det bra handlar om att sy på reflexbanden).
De breda reflexbanden kostar nog en del, så möjligen skulle 100 kr/byxa kunna vara rimligt totalpris, inklusive reflexbandet.
Beror förstås på om du har ett företag med moms och skatt och så.

En tråd där en del av detta diskuteras: http://www.sysidan.se/forum/showthre...&threadid=2894

Senast redigerad av Avslutat medlemskap den 2005-11-15 klockan 09:35.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-15, 15:40   #4
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Funderar...

Är byxbenet ihopsytt? Eller är det "ett platt tygstycke" som ska ha en remsa reflex?

Ett platt tygstycke är ju lättare att hantera. Men då tillkommer antagligen momentet "sy byxsöm".

Är det "färdiga byxben" så kan det lättare strula sig kan jag tänka. Eventuellt slutar det med att du måste sprätta för att kunna sy, sy reflexen och sen sy igen det du sprättat. DÅ blir det liite krångligare.

Sen är ju frågan om du syr som anställd (ag betalar pensionsprylar och sånt) eller du ska stå för det själv.

Gör en tidsstudie innan du sätter priset är mitt tips...
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-15, 15:45   #5
emilia emilia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 362
Jag tycker inte att 100 :- per byxa för sömnadsarbetet är för mycket, det är ett ganska lagom pris, en sömmerska ska inte undervärdera sitt arbete. Det är viktigt att man kan ta ordentligt betalt.
emilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-15, 15:54   #6
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
När jag säger att 100 kr kan vara mycket för arbetet så antog jag att det bra skulle sys på reflex på ett byxben som passr runt maskinens friarm. Inget sprättande eller så. Då tar det inte värst ånga minuter. Eventuell sprättning däremot drar upp tidsåtgången rejält!!! En tidstudie behövs nog, det är sant.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-15, 16:01   #7
birg birg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Ort: Upplands Väsby
Inlägg: 54
Sy reflexer

Ja jag tycker att 100:-- kr per par är ett rimligt pris, för du skall mäta upp och klippa till banden och jag kan tänka mig att de skall
sitta i enhetlig höjd också.
Så lycka till, det blir lite långtradigt, men fina
julpengar.
Birgitta
birg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-15, 21:30   #8
Ann-Sofie Ann-Sofie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 104
Cool

Hejsan!

Tack för alla inlägg! Det är så roligt att läsa vad alla tycker!

Jag har lagt ett förslag til min bror som han ska föra vidare, så får vi se om dom "nappar"!
Hoppas det!

Jag ska ju göra detta som ett extraknäck, och har inget eget företag.
Det är hela färdiga byxor som dom beställt till alla anställda, till flera länder. Men fackförbundet i Sverige godkännde inte byxorna om det inte fanns reflexer nertill på benen! Och det är försent att avbryta leveransen!
Så det är till att mäta ut vart dom ska sitta- en viss höjd. Nåla på dom och sy uppe och nere. Förhoppningsvis ska jag INTE sprätta upp ett enda band!!

Men jag ringde upp en grossistfirma som hade densortens reflex som jag skulle använda. Dom var ju betydligt billigare än ute i en vanlig affär! Halva priset!
Företaget ska själv köpa in reflexbanden och ge dom till mig. Sedan har jag lagt ett bud på
90:-/byxa och av det kommer jag även att betala skatt. (Jag vill ju inte ha en skattesmäll sedan!!)
Vi får väl se vart det hamnar

Får väl börja att julpynta nu innan allt är bestämt, sedan har jag ju kanske inte tid!


Måste bara berätta att reflexbandet ute i affären i metervara skulle kosta ca 95:- men genom grossisten skulle 0,50 m bitar kosta ca18:- utan moms! Ganska stor skillnad!

Senast redigerad av Ann-Sofie den 2005-11-15 klockan 21:35.
Ann-Sofie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-21, 23:38   #9
Brodyran Brodyran är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 4
Litet tips vid påsyning av reflexband. Nåla INTE!! Mät med måttband o rita tunna prickar el streck på tyget - håll bandet o sy en liten bit i taget. Tänk bara på att sy undersidan först eftersom byxorna är bredare upptill på benet. Ska de sys dubbla reflexer på varje ben - i så fall tar de en stund o då är ca 100:- exkl reflex väldigt billigt. jag har sytt på mycket reflexer på arbetsbyxor - dubbla....de tar en stund, men efter att ha prövat att nåla, limma osv så är detta sättet absolut smidigast. LYCKA till!!
Brodyran är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-22, 17:46   #10
Ann-Sofie Ann-Sofie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 104
Thumbs up

Tack för tipset !
Jag hade ju tänkt att nåla men då hoppar jag över det!
Ann-Sofie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-22, 17:58   #11
Brodyran Brodyran är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 4
....att man inte ska nåla beror på att det blir hål i reflexen som inte är så snyggt - för de går inte bort......
Brodyran är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-22, 18:03   #12
Ann-Sofie Ann-Sofie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 104
OK
Ann-Sofie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-24, 14:05   #13
karin_ karin_ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 21
Nu ska man ju inte värdera sitt arbete efter vad andra gör men för att kolla om ditt pris är rimligt så skulle jag ringa till något större företag (tex Berendsen) och fråga vad dom skulle ta för samma jobb. Din brors företag skulle ju bli tvungna att vända sig till ett sånt ställe om du inte fanns och det skadar ju inte att kolla konkurrensen...
karin_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-24, 15:37   #14
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Ett tips kan vara att kolla upp beskattning på ditt jobb, du har inget företag, men det är ett företag som ska betala dig, de lär ju inte betala "svart". Berätta gärna hur det är med den saken om du eller nån annan vet.
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons