Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2014-09-18, 10:32   #1
MammaMalin MammaMalin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2013
Inlägg: 39
märkliga storlekar på mössor?

Detta med möss storlekar är klurigt. Jag sydde först till mina pojkar, då tog jag en gammal mössa och sydde efter. Igår kväll när jag letade jag på nätet efter bra storlekar blev jag minst sagt förvirrad.

40-42 cm = 0-3 månader
42-44 cm = 3-6 månader
44-46 cm = 6-12 månader
46-50 cm = 1-2 år
50-52 cm = 2-3 år Min son David har 53 cm i huvudomfång
52-54 cm = 3-5 år
54-56 cm = 5-12 år
56/Small = Vuxen

Om jag syr mössorna i dessa storlekar blir de hur stora som helst! Den mössa som passar David nu har innemått 42 cm! Det är enligt tabellen 3-6 månader! Då använder jag mig av trikåtyd (bomull/lycra).
Jag måste ju minska ett visst x antal cm beroende på vilket tyg det handlar om. Men att gå efter dessa mössmått kan jag ju bara göra om tyget är stumt. Har du ngr tankar? Hjälp, please!

Mvh Malin
MammaMalin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-18, 12:26   #2
Bir Bir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 423
Jag hade samma problem när jag började sy mössor. Har 5 små barnbarn som jag syr till. Det som jag tycker fungerar är att mäta huvudet och klippa mössan 2 cm mindre än huvudomfånget när det gäller vanliga trikåtyger, sen går det ju bort ytterligare lite för sömsmån. När det gäller tyger med digitaltryck som oftast är lite stummare så räcker 1 cm. Och om jag syr fleecefodrad mössa så ungefär lika som huvudomfånget. Sedan tycker jag att tabellen du fått tag i är ganska stor i storlekarna, mina barnbarn är mellan 1-4 år och de har mellan 46-50 cm. Men de är väldigt olika både 4 åringen och en av 2 åringarna har 50 cm.

Lycka till!
Bir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-18, 13:25   #3
MammaMalin MammaMalin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2013
Inlägg: 39
Tack

Citat:
Bir skrev: Visa inlägg
Jag hade samma problem när jag började sy mössor. Har 5 små barnbarn som jag syr till. Det som jag tycker fungerar är att mäta huvudet och klippa mössan 2 cm mindre än huvudomfånget när det gäller vanliga trikåtyger, sen går det ju bort ytterligare lite för sömsmån. När det gäller tyger med digitaltryck som oftast är lite stummare så räcker 1 cm. Och om jag syr fleecefodrad mössa så ungefär lika som huvudomfånget. Sedan tycker jag att tabellen du fått tag i är ganska stor i storlekarna, mina barnbarn är mellan 1-4 år och de har mellan 46-50 cm. Men de är väldigt olika både 4 åringen och en av 2 åringarna har 50 cm.

Lycka till!
Tack för ditt svar!

Vad tycker du om denna tabell då?
38 cm = 0-3 månader
42 cm = 3-6 månader
45 cm = 6-12 månader
48 cm = 1-2 år
50 cm = 2-4 år
52 cm = 4-7 år
54 cm = 7-12 år
56 cm = 12 och uppåt

Funderar lite på smaksak... mina barn verkar gilla tajta mössor, så då har jag sytt dem så. Tänker att det inte är bra om de glider runt. Utifrån dina mått som du syr efter, sitter mössa tajt över hela huvudet?

mvh Malin
MammaMalin är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
mössor, storlekar, ålder

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons