Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-05-17, 18:55   #1
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
Idiotprojekt ā la 1700-tal

Jag blev lite oväntat bjuden på en 1700-talsbal sista helgen i juni. Jag måste alltså ganska snabbt göra något som ser 1700-talsaktigt ut, och eftersom jag just håller på och sparar pengar för annat så är min budget begränsad.

Jag känner väl till grundregeln att man bara kan välja två av bra, billigt, snabbt, så jag kommer att fuska en hel del med att få det historiskt korrekt. Jag ser det som att det blir mer av att testa ut mönster för att senare kunna göra en "riktig" 1700-talsdräkt.

Det här är mitt utgångsläge:

Jag har en 1700-talskorsett och särk. Korsetten är visserligen lite stor, men den får duga. Korsetten är gjord efter det här mönstret. Den är från förra gången jag tänkte göra en 1700-talsdräkt, tyvärr misslyckades jag med att skala upp mönstret så den passar inte bra, därför jag la jag också av med 1700-talsprojektet förra gången. Nåja en för stor korsett är i alla fall bättre än ingen korsett.

Jag har tillgång till ett för litet mönster av en jacka ca 1760/70 från Patterns of Fashion. Min syster har sytt upp den, men väger ca 25 kg mindre än vad jag gör, men jag tänker att det är i alla fall lättare att utgå från ett mönster, än att försöka göra skala upp mönstret från boken Patterns of Fashion.

Jag har läst igenom instruktionerna för att göra "pocket hoops" och en kjol som finns här, och det verkar vara överkomligt.

Sen kommer vi till vad jag ska använda för tyg, och här är jag tacksam för kommentarer.

Jag har den här 1860-talsklänningen. Livet blev inte särskilt bra, och sen jag gjorde den för 3 år sen har jag gått ner en hel del i vikt. Jag tänker helt enkelt offra den på ett 1700-talsaltare. I kjolen borde det finns nog med tyg för jackan, och kanske för att göra en kjol.

Men om inte tyget räcker till en kjol behöver jag mer tyg, och med tanke på att det inte finns någon vettig tygaffär i närheten måste jag beställa, och nu skulle jag behöva hjälp. I nuläget velar jag mellan vit bomullsvoile och en vit bomull/lin-mix som finns på Stoff och Stil. Voilen är ju väldigt tunn, men fallet är fint. Kan det funka för en kjol om jag har en vit underkjol, av lakansväv, under? Bomull/lin-mixen är grövre, så frågan är om det blir för grov struktur i tyget?

Jag tar gärna emot kommentarer, eller om det finns tips på annat tyg som kan vara bra för en kjol från ca 1750-1780.
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-17, 22:03   #2
frost frost är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 56
Om du vill göra det enkelt för dig så kika på de här koftorna som kan bäras med en separat kjol (gärna i samma/liknande tyg)

Principskiss och bilder på väldigt bekväma och lättsydda 1700-talskoftor
http://www.durantextiles.com/newslet...ews_1bs_07.asp
http://www.durantextiles.com/newslet...ews_7ds_07.asp
frost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-17, 23:45   #3
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
Tack för det tipset. Har sett mönster på såna jackor, men inte riktigt förstått förklaringarna, det där såg inte så komplicerat ut.
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-05, 17:56   #4
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Och den separata kjolen är inte svår att sy. Raka tygstycken. Vecka in mot mitten där man lämnar en liten platta. Knytband i bägge sidor. Värdens enklaste och snabbaste kjol.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-01, 22:32   #5
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
I helgen hade jag mina 1700-talskläder.

Jag blev faktiskt riktigt nöjd med resultatet. Tyget hittade jag hemma hos min mor.


Framifrån


Sida


1800-talsklänningen som jag slaktade blev till en jacka. Den blev fruktansvärt skrynklig, vilket berodde både på tidsbrist hos mig och kvalitén på tyget. Jag blev nöjd med kjolen, så jag kan nog tänka mig att försöka göra en ny bättre jacka, eller annan form av överdel som jag kan använda till den.

Redo för fest
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-02, 07:26   #6
LottaW LottaW är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 33
Blev jättefint tycker jag!
LottaW är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons