Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-08-25, 15:01   #1
BabyMania BabyMania är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2012
Inlägg: 2
Question Smock för hand.

Tjosan!

Nu är det dags att sy lite skjortor med smock igen. Men undrar vad ni tycker blir bäst: Ska jag sy ihop skjortan och sedan smocka halslinningen eller blir det ett bättre resultat om jag smockar delarna och därefter syr ihop delarna? Är lite rädd för att chansa då tyget jag ska göra dem av är hyffsat dyrt.

Hemskt tacksam för svar
BabyMania är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-26, 10:47   #2
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Jag hade sytt ihop tygstyckena en bit ned först, ca 20-30 cm eller så, så att du får en tub att smocka. Sedan när smocken är klar kan man prova på sig och ev sy sömmarna längre och/eller lägga in ett spjäll, och sen grena ut ärmar.

Här är Katafalk's fina tutorial för en smockad hemd, väldigt oversized men principen är ju samma oavsett storlek. Har för mig att hon också finns här på sysidan, men minns inte under vilket användarnamn.
http://katafalk.wordpress.com/2012/0...-hemd-chemise/
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-28, 02:51   #3
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Man brukar sy ihop först och smocka sen. Annars kan det nog bli knepigt att få broderiet (om du ska använda sånt) rätt i skarvarna.
Dessutom är det bra att kunna prova plagget innan man fäster rynktrådarna. Det momentet är det super att ha någon som kan göra åt en medan man har på sig plagget, så är man helt säker på att det blir lagom.


Är du osäker på hur det blir kan du alltid testsmocka en restbit som prov först, så ser du hur tyget betér sig utan att riskera något.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons