Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-09-23, 22:09   #1
irene28 irene28 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 59
rundstickor

Hej!
Har just nu fått en sådan sticklust, men jag skulle vilja prova rundstickor, men hur går det till? Att jag skall sticka fram o tillbaka har jag läst på sysidan, och att det blir som en "tub".Men hur stickar man då AVIGA varv och mönsterstickningen aviga varv?. Har bara stickat på sk raka stickor,Har en felbehandlingsskada i ryggen som jag fick på ett sjukhus, har inte kunnat använda raka stickor så mycket, läste att det är mera vilsamt att använda rundsticka. Känner att det skulle vara trevligt att försöka med rundstickan. Men som sagt, hur funkar det??
Ni verkar så proffsiga, så någon kan väl förklara för mig!!
Verligen sticksugen!!!!

irene 28.
irene28 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-23, 22:15   #2
tk81 tk81 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 99
hej

man kan antingen bara sticka runt och det blir då en tub och man gör inte något avigt var funkar på samma sätt som när man stickar på stumpstickor eller så kan man sticka fram och tillbaka som om det vore vanliga raka stickor. hoppas svartet blev tydligt nog lite för sent på dagen för att tänka ordentligt
tk81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-23, 22:54   #3
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Precis som therese säger, för att sticka en tub stickar man helt enkelt ihop de upplagda maskorna, precis som med strumpstickor =) Vill man inte ha en tub så stickar man inte ihop de upplagda maskorna, utan vänder på arbetet som vanligt =)

Hoppas du förstår!
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-24, 09:25   #4
Avsl080404 Avsl080404 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 43
Smile rundsticka

om man skall skicka en tröja med knäppning el dragkedja måste man sy väldigt noga på maskin och klippa upp, Har gjort det en gång men är man nybörjare kanske man måste ta hjälp av en mer garvad stickerska.
Avsl080404 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-25, 14:19   #5
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Eller så stickar man en kofta fram och tillbaka, som om man hade raka stickor, fast man använder rundstickor.

Ett litet tips: Köp inte för korta stickor. En rundsticka på ca 40 cm (finns det kortare?) har ganska korta stickor "det själva hårda", och det blir lätt att man håller dem som en för kort pennstump, alltså att "änden" hamnar mitt i handen.

Jag tycker det är skönare att sticka med såna som har så lång hård del att änden ligger utanför handen/ stöder mot handen på lillfingersids"gaveln".
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons