Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-12-16, 08:31   #1
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Question Prova tygvariationer med fotoredigering

När jag läser mönstertidningar funderar jag ofta hur modellen ser ut i ett annat tyg eller en annan färg. Burda har ofta samma modell i två utföranden och det kan se ganska olika ut. Då jag ofta kan köpa tyg billigt på Ohlssons så står jag där och undrar - vad skulle det här kunna användas till? Vilket fall har det här? Om jag köper en bit sådär oplanerat så fortsätter funderingen när jag kommit hem.
Med skanner, fotoredigering och kamera har jag hittat ett sätt att testa utan att klippa sönder tygbitarna. Tänkte visa ett exempel här. Jag har en modell från Burdas websidor, tar bilden där. Maskar av klänningen i fotoeditorn så att jag kan ändra endast den delen av fotot. Tar sedan mitt tyg och hänger upp det på en provdocka så att det ser ut ungefär som på modellen när det gäller fall mm. Fotograferar så dockan och kan sedan använda masken från modefotot för att ta ut en passande del i lämplig förstoring och klistrar in den på modebilden. Vips, en bild av klänningen i mitt tyg. Här visas det i två olika tyger förutom original-modebilden.
I den nedre vänstra bilden gjorde jag modellen lite bredare över höften för att se hur utseendet förändras. Det här empire-snittet ser lite annorlunda ut på en smal respektive vidare midja respektive kortare rygglängd.
Industrin har fantastiska program för konstruktion som gör det här mycket enklare men sånt har man inte råd med så det här får duga. Någon fler som provat tekniken eller har tips på andra sätt att prova utan sax?
Bifogade bilder
  
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-16, 08:37   #2
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Ännu ett exempel där jag bara fotograferat tyget och sedan lagt ut det på bilden utan att använda en docka. Det är inte alltid möjligt att göra, ärmar eller formning osv sätter stopp. Mitt tygtest är till vänster. Det tyget blev sedan till en klänning som har samma överdel som den här toppen.
Bifogade bilder
 
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-16, 10:07   #3
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Har en tredje variant också. Mönstrade tyger som man ser i modetidningar är inte alltid lätta att komma över och ändå vill jag gärna se hur en modell kan se ut i något mönstrat. Ett trix jag använder är att leta upp ett tygmönster jag gillar att undersöka, antingen genom att plocka från bilder i tidningar via skanner eller från bilder på webben. Ett tredje alternativ som jag använt nedan är att ta ett av mina foton och redigera det lite. Här blev det test av storblommigt. Jag tog en bild jag tagit av en pelargon i rik blommning, valde ett utsnitt och lade det över kjolen som jag var intresserad av att undersöka. Sedan provar jag ofta också färger förstås.
Det här är en trevlig omlott-modell. Bara jag nu hittar tyget!
Bifogade bilder
 
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-16, 15:32   #4
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Jag hittade också bilden där jag "testade" tyget på klänningsmodellen innan jag sydde den. Så här såg det ut.
Bifogade bilder
 
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-17, 16:08   #5
PrinsessanRosa PrinsessanRosa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 93
Superintressant inlägg! Bra jobbat och tack för inspirationen.
PrinsessanRosa är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
mönster tyg


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons