Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-01-15, 13:18   #1
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
mönsterdelar turnyr

Ska försöka tillverka en turnyr i stil med den på bilden. men hur mycket jag än ritar/mäter och testar så får jag inte till det bra.
Hur ser egentligen mönsterdelarna ut?

Midjeband - självklart
Sidpanel - ok
Innandelar med knäppning - ok
Bakdelarna/tunneln - ? - vill ha den så nätt som möjligt och helst slippa rynka ihop bak i midjan som jag sett på vissa bilder.

Testade en variant med flera badbolls-kilar för att få rundningen, men det blev lite för mycket sömmar för min smak.

Har även en annan fråga.
Hur bred på ryggen ska den vara? Mitt test exemplar går nästan över hela ryggen/ ut till sidan. Detta känns jättebrett, men bir det inte konstiga former bakifrån med känningen på om turnyren är smalare?

Tacksam för svar
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-15, 15:39   #2
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Eftersom bilden verkar ha kommit bort är jag lite osäker på vilken typ av turnyr du refererar till.

Här är min egen Lobster bustle för referens om det kan hjälpa.
http://i276.photobucket.com/albums/k...sterbustle.jpg

Min har väldigt lite rynkning vid midjebandet och det funkar utmärkt, varför vill du undvika rynkning?

Jag har inte knytning på innerdelen utan bara en slät panel där.

Ang storlek tror jag att man får fundera lite och göra dels det som passar till ens egen kroppsbyggnad (en del av oss har ju mer "inbyggd tornyr" än andra) och vad som passar till eran du ska sy till samt vad du själv tycker är snyggt. Jag gillar stora bustles, personligen tycker jag att det är ju lite poängen med Bustle Eran

När du väl har på dig alla lager av klänningen kommer inte några konstiga former dynas om turnyren är lite smalare eller större än din egen figur.
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-15, 15:58   #3
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Här kan du förresten se hur det ser ut med klänning på, turnyren lyfter ut fint, men alla former och kanter försvinner helt under allt tyg
http://i276.photobucket.com/albums/k...icwashdone.jpg
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-15, 16:27   #4
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
oj, vi testar att lägga till bilden igen.

Det är en sådan som du har gjort sm jag vill göra.

Varför jag inte vill ha rynk är att min överkjol är väldigt slät utan puff och tygvolanger, vill att allt ska se så slätt ut om möjligt och inte bli för tjockt och klumpigt.

Men hur ser egentligen mönsterdelarna till själva "lobstern" ut?
Bifogade bilder
 
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-16, 16:22   #5
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Kanske inte svar på din fråga men Truly Victorian borde völ ha mönster som visar hur då får till det. Kanske även Laughing Moon och Mantua Maker.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-17, 07:24   #6
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Hunnisett-boken har ett bra mönsterdiagram, har du inte boken tror jag att den kan lånas på bibblan. Lite svårt att beskriva annars, men lobster-delen klipps i två bitar där den långsidan som sys mot sidostycket är rak, sedan har den 2 90 grader vinklar mot en rak smal överkant, rak längre underkant så att center bak blir diagonal.
Men som sagt, Hunnisett. Där finns också diagram för hur kanalerna ska gå, kan annars vara lite knepigt.

Lycka till!
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-17, 17:06   #7
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
De turnyrer jag har sytt (finns i mitt album här på Sysidan) har jag gjort väldigt enkla. Där är själva "bakdelen" bestående av en enda bit tyg (dock dubbel, så att det går att sy kanaler) med stålfjädrar i. Inga konstigheter, inga onödiga sömmar.

För att skapa själva formen av en halvcirkel i bak så har jag på den ena turnyren följt en bild ur Harper's Bazar från 1881-1882, nämligen den här:
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...bustle1881.gif

På den andra turnyren (den svarta i mitt album) så struntade jag i att ha ställbar vidd och sydde istället fast ett stycke tyg rakt över. 40 cm i toppen, 50 cm i basen. Tygstycket är bara 35 cm "högt" och sitter en liten bit nedanför midjan. Det ligger dikt an mot stussen när man har turnyren på sig och det hjälper till ytterligare för att hålla formen på turnyren konstant.

Ett stadigt material i hela turnyren är att föredra, eftersom turnyrkjolar är väldigt "tygrika" och därför rätt tunga ibland. Är turnyren sydd i för vekt tyg så kan den tappa formen när kjolarna kommer på.

Angående att din överkjol är slät och du är rädd att turnyrens veck ska synas igenom... På 1800-talet var det inte ovanligt med upp till 7 kjolar, varav flera bars just för att dölja veck och annat från plaggen under. En "regel" från renässansen lyder att man ska ha så många underkjolar att ingenting av krinolinen syns igenom. Det ligger nåt i det! Så kanske bör du satsa på en eller ett par underkjolar också? Syr du en kjol i lite grövre bomull, linne eller tunnt ylle så borde den "absorbera" en hel del av veck och annat på turnyren. Då kan det räcka med en underkjol.
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-17, 17:20   #8
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Tack för svaren, tror att jag förstår vad du menar Tinkerbelle,

Det ska bli en teaterkostym och därför vill jag inte lägga ner allt för mycket tid och pengar på underkjolar utan "fuska" så mycket det bara går.

Skulle jag nångång i framtiden sy en riktig turnyrklänning så ska ja självklart ha både rätt material och massa underkjolar.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-18, 13:25   #9
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Då är mitt bästa tips att fodra överkjolen med bomull eller linne. Ett plagg, men två lager tyg så att turnyren inte syns.

Fusk är ju helt okej i teater, men turnyren går inte att fuska med alltför mycket för då säckar den ihop. Så jag hade hellre gjort en ordentlig, stadig turnyr (som du kan använda själv senare) och fuskat genom att fodra eller använda ett stadigare material i överkjolen. På så vis kan du slippa underkjolarna men ändå få ett snyggt resultat.

Du kan ju välja ett lite grövre bomullstyg till kjolen istället för det tunnaste och billigaste du hittar. Det lönar sig ibland att hosta upp en tjuga extra per meter eftersom resultatet blir så mycket bättre. Teater eller inte, fusket bör ju inte synas för publiken. (Som för övrigt sitter en bit bort, så testa med det tunna tyget som du har och kliv några meter ifrån din kreation - syns turnyren igenom? Dags för foder eller ett annat tygval. Syns den inte? Låt det vara!)

Det blir nog bra!

(Jag förutsätter att tyget du har valt är ganska tunnt, eftersom du är rädd att turnyren ska synas igenom?)
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-19, 20:24   #10
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Oavsett om du har tunnt tyg eller ej så brukar överkjolarna vara draperade och då syns nog inte turnyren igenom oavsett tjocklek. Vill du vara extra försiktig kan du kanske testa att sy kanalerna på insidan av turnyren?
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-25, 14:14   #11
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Tinkerbelle: hon skrev ju tidigare att överkjolen hon ska använda är slät, så då lär ju turnyren synas igenom om inte materialet i kjolen är av det lite grövre slaget.
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-12, 13:09   #12
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Tack för all hjälp! Och jag fick till det Tillslut.

Återanvände min provturnyr, och sydde in den lite. fick den relativt bra storlek och form.


Då kjolen är slät och vit så lyste alla skenor (sydda på insidan) igenom. Detta löste jag med att falla till föga för den viktorianska sillueten med mycket puff - och sydde en extra löstagbar rumpdel att ha över turnyren. Det blev snyggare medlite puff än utan.
Bifogade bilder
  
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons