Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-03-26, 08:08   #1
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Konstiga mail från PayPal

Är det fler som får mail från PayPal att ni handlat men inte gjort det????
Vad jag förstår så kan ingen annan använda mitt konto för att shoppa på eller finns det kryphål? Någon som vet?
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-26, 08:12   #2
minx minx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 229
Det är från folk som försöker lura till sig dina kontouppgifter. Jag får sina nästan dagligen :P
minx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-26, 08:17   #3
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Det konstiga är att det är från paypal@service...
Hur lätt som helst att bli lurad att klicka på länken och avstyra betalningen.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-26, 09:14   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det bästa i sådana här fall är att själv gå in till paypal (dvs själv skriva www.paypal.com i browsern) och se där inne om det är något problem med ditt konto. Om det finns problem så gör du det själv, inte via länk i mail. Om det inte finns problem så är det bara att slänga mailet. Eller skicka mailet till Paypals abuseavdelning.

Jag får ofta sådana email.. från paypal, ebay osv.. och även andra tjänster som jag inte ens har konto/använder. De bara chansar och skickar till alla och ser om någon nappar... Som exempel så får jag ibland nordeaemail trots att jag inte har nån samröre med dem alls.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-26, 09:31   #5
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Paypal vill gärna att man anmäler sånt här hit https://www.paypal.com/se/cgi-bin/we...Report-outside

Får oxå skumma mail därifrån, bla att jag har pengar att hämta, vilket jag inte borde ha då jag inte väntar nåt.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-26, 09:47   #6
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Tack för den länken, jag ska vidarebefodra mailet till dom. Jag kollade upp säljaren på eBay som jag "handlat" av och han fanns inte reggad längre och jag har aldrig handlat på eBay heller.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-26, 09:56   #7
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
En bra sak att tänka på när man får mail från PayPal och eBay är att i de ÄKTA breven står ditt namn. Det står aldrig ett allmänt "Dear PayPal user" eller liknande, utan det namn du registrerat.

Bluffmakarna ser till att deras e-brev ser hel riktiga ut, visar en bra avsändare (du kan själv ställa in så att dina skickade brev anger vilken avsändare som helst som namn), och länkarna visas inte i klartext, utan är gjorda så att det ser rätt ut, men bakom ligger en fake-adress, ungefär som det jag gjort här: www.PayPal.com (Den verkliga länken ligger "bakom" texten och går hit till Sysidan, och alltså inte till PayPal som jag låtsades!)
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-26, 10:03   #8
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Därför klickade jag inte på länken för det var en fejkadress. Blir så less på sånt här skit i mailboxen
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-26, 10:13   #9
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Jamen visst blir man less!!!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-26, 11:22   #10
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Vi råkar också ofta ut för mail från "paypal". Min man har varit i kontakt med dom och dom har själv gått ut med varningar. Det är så att Paypal ALDRIG skickar mail till någon. All viktig information från dom får du när du loggat in på paypal. Allt annat är bluff, hur äkta det än ser ut, och ska anmälas till dom. Det är bedragare som försöker komma åt ens kontouppgifter mm.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-26, 11:58   #11
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Visst skickar PayPal ut mail! Förutom meddelanden om gjorda betalningar har jag fått olika bekräftande mail vid ändringar i min profil och helt legitima uppmaningar att bekräfta bankkort.

Men, och det påtalar man på sin egen sida, all äkta e-post därifrån innehåller mitt verkliga namn, både för- och efternamn som finns registrerat hos dem.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-26, 12:35   #12
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Jo förlåt. Den typen av mail skickar dom, men om det inte ser ut som vanligt så ska man se upp. Det jag tänkte på var andra typer av mail, typ information eller andra saker som rör ens konto och personliga uppgifter. Sådana saker får man reda på sen man loggat in för att paypal ska vara säkra på att det bara kan ses av den person som det berör, och för att undvika bedrägerier. Se upp med det som ser ut att vara legitimt med, med namn och adress. Bedragarna kan mycket väl skriva dom uppgifterna för att det ska se äkta ut.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-27, 07:42   #13
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Snabbt svar från PayPal

Hello Tua,

Thanks for forwarding that suspicious-looking email. You're right - it
was a phishing attempt, and we're working on stopping the fraud. By
reporting the problem, you've made a difference!
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons