Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-03-15, 12:46   #1
mittens mittens är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 198
Band i bandgrind

Jag har slitit mitt hår idag och jag har inte hittat någon lösning på ett problem jag har.
Jag vill väva i bandgrind, jag har en bandgrind med ett hål i varje "pinne" Hur gör man när man ska plocka då? Jag förstår inte något alls.
mittens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-15, 14:50   #2
Heidi Heidi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 35
Hur menar du med plocka? Plocka mönster eller göra ett skäl för att slå in tråden? Om det är skälet du menar trär du varannan tråd i de små hålen och varannan tråd mellan "pinnarna". När du sen för bandgrinden uppåt eller nedåt bildas ett skäl.Varpa runt ett par stolar eller nåt i form av en åtta, knyt om skälet innan du trär i trådarna.Plocka mönster är jag inte så bra på, hoppas nån annan kan förklara det i så fall.
Heidi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-15, 15:04   #3
mittens mittens är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 198
Det jag menar är att plocka ett mönster.
mittens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 17:11   #4
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
När jag vävet mönstrade band med bandgrind brukar jag helt enkelt "plocka upp" dom varptrådar jag ska (ur skälets övre halva, men det går lika bra med den undre, det är en smaksak) med skytteln.
Om du har svårt att tänka ut hur mönstret blir i föväg kan du varpa upp med enfärgad varp och använda en annan färg på inslaget och helt enkelt prova dig fram. Man ser snabbt hur det funkar.
Spara ditt provband så har du något att titta på sen när du ska väva något på riktigt.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-03, 21:49   #5
sandviken sandviken är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 26
Vilken typ av band med plockat mönster har du tänkt dig? Om det är den här typen så trär du två bottentrådar mellan varje mönstertråd. Det gör att varannan mönstertråd är höjd och varannan är sänkt. Med hjälp av garnstickan plockar du ned de trådar i det övre skälet som inte skall synas och plockar upp de i de nedre skälet som skall synas. Det brukar bara vara ett par stycken för varje inslag som behöver plockas.
Bifogade bilder
 
sandviken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-03, 21:52   #6
sandviken sandviken är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 26
Bottentråden skall vara tunnare än mönstertråden.
Boken band, som är rätt gammal, av Liv Trotzig och Astrid Axelsson beskriver det här på ett bra sätt. Den innehåller också mycket mönster.
sandviken är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons