Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-02-16, 15:23   #1
Liljegren Liljegren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 20
Sy Star Wars-kläder

Hej!

Min 6-åring är galen i Star Wars. Finns det någon som vet om man kan sy kläder som figurerna i Star Wars? Tacksam för alla tips!

Eva
Liljegren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-16, 17:00   #2
Heidi Heidi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 35
Hej!
Har en bild i mitt album på en Anakin Skywalker-dräkt som jag sydde till min son för ett par år sen. Det finns massor av bilder på nätet som man kan förenkla med hjälp av bra basmönster så de funkar.
Bifogade bilder
 
Heidi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-18, 11:36   #3
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Hej!
Simplicity 4426 Costumes for kids är ett mönster med fyra star wars dräkter för barn. Man får med Leia, Anakin, Obi wan, samt en till som jag inte vet vad den heter. Jag har sytt Anakins dräkt och mönstret var bra. Lycka till.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-18, 20:42   #4
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
Dessvärre är det mönstret inte längre i tryck så det enda sättet att få tag på det är i andra hand, jag har också hört att det är rejält dyrt. Jag tycker inte heller det är värt pengarna eftersom de har komplicerat mönstrena, och resultatet har blivit att dräkterna faktiskt är mindre exakta.

För tjejer är det lättaste att göra Prinsessan Leia. Hennes klänning är en t-tunika med något utställda ärmar. På den har man satt en lång skarf som fungerar som huva, det är alltså inte en direkt påsydd huva. Bältet är ett läderbälte med påsatta metallbrickor. Vill man göra det enkelt för sig har jag sett bra resultat där man ersatt metallen med silverfärgat tyg. Antagligen mycket bekvämare att leka i också. Här är en bra länk för just Leia-dräkter: http://www.padawansguide.com/leia_anh_makingof.shtml

För pojkar är det lätt att göra en jedi-dräkt. Här är en bild på en jedi-dräkt jag sydde till min systerson för några år sen. http://i34.photobucket.com/albums/d1...s/P1010019.jpg

Jag utgick återigen från en t-formad tunika, men klippte upp den på framsidan för att skapa en jacka. Över den är det vad som kallas "tabards" vilket jag sydde som en väst. Ett smalt tygstycke i ryggen, i axlarna är det ihopsatt med två tygstycken som hänger fram. Allt hålls ihop med ett brett bälte i tyg, och ovanpå det bältet är det ett köpt läderbälte.

Överlag så rekommenderar jag http://www.padawansguide.com för all information om hur man syr star wars-dräkter, även om den är på engelska. Underbara bilder där man kan se detaljerna också.

Jag har några SW-dräkter i garderoben (http://www.rebellegion.com/forum/pro...profile&u=1006) och arbetar för tillfället på en Leia-dräkt åt mig själv, så jag hjälper gärna till så gott jag kan.
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-19, 04:28   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag har sytt leiadräkten och studerat lite, och det var innan dessa guider fanns. Men huvan är faktiskt påsydd. Jag gjorde lite misstag genom att göra huvan rundad och formad som huva på baksidan av huvudet (men med hål så man når att dra upp blixtlåset) men ja det är bara en tygstripp utan söm bakom huvudet. Men fastsydd i nacksömmen, mellan klänningen och kragen. Man kan se att detär fastsytt i filmen när de springer runt och huvan hänger och slänger runt på ryggen.

Men ja, man behöver ju inte vara exakt med detaljer om det "bara" är en lekdräkt.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-19, 12:18   #6
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
Det var det jag menade med att det var en scarf som är fastsatt som en huva, men inte att det är huv-formad huva så att säga. Det är iallafall mycket lättare att sy.
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-19, 16:17   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ok, då missförstod jag dig. Sorry!

Fördelen med Star Wars är att det ju finns så stor variationsrikedom bland dräkterna. Alltifrån relativt lättsytt (och bra som lekdräkter) till superkomplicerade kläder, för båda kön.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-01, 15:43   #8
Liljegren Liljegren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 20
Tusen tack för tipsen och för fotona! Jag kollade också länken till den amerikanska(?) hemsidan och fick en hel massa inspiration. Nu ska jag låna ett Star Wars bildlexikon på biblioteket och få min grabb att välja den han vill vara.

Eva
Liljegren är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons