Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-10-03, 21:51   #17
altikh altikh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 199
Oj då! Vilken diskussion det blev!
Jodå, jag tycker också synd om hunden - men jag uppskattar också fantasin, humorn och glädjen över att skapa något själv. Kul med folk som vågar göra något alldeles eget - utan en tanke på vad man får och inte får göra när man handarbetar
/Alice
altikh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-04, 10:49   #18
Tripteaser Tripteaser är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 169
Klart de e kul att skapa ngt själv, men ska hunden behöva lida för det? Ett gossedjur i samma storlek sen kan dom ju trä på divese mössor, jackor o skor på dom.. Inte på de levande varelserna...

Blir illamående när jag ser hur ngt kan plåga sin hund på detta viset! Tror folk seriöst att hunden e glad över att få en mössa som ser ut som en groda fast spänd på skallen? Mer sorgligt tycker jag det e att dom som trär kläder och skit på sina djur INTE alls ser något fel i det! "Vaddå, den e ju jättesöt!" Usch för vissa "människosorter"!

Som sagt, Ner med djurplågerit!
Tripteaser är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-04, 11:02   #19
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Citat:
altikh skrev:
Oj då! Vilken diskussion det blev!
Jodå, jag tycker också synd om hunden - men jag uppskattar också fantasin, humorn och glädjen över att skapa något själv. Kul med folk som vågar göra något alldeles eget - utan en tanke på vad man får och inte får göra när man handarbetar
/Alice
Klart det blir en diskussion? Det är ju levande djur som blir inblandade i människans dumheter.
Att vi, homo sapiens går över gränserna titt som tätt är ju upp till oss. Det är ju ett val vi gör. Men det gör inte ett djur. Och ett djur är ingen leksak och skall INTE behöva utsätta sig för något dyligt.

ElisabethS

Senast redigerad av ElisabethS den 2006-10-04 klockan 11:54.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-04, 11:32   #20
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 593
Citat:
altikh skrev:
Oj då! Vilken diskussion det blev!
Jodå, jag tycker också synd om hunden - men jag uppskattar också fantasin, humorn och glädjen över att skapa något själv. Kul med folk som vågar göra något alldeles eget - utan en tanke på vad man får och inte får göra när man handarbetar
/Alice
klart det blir en diskussion då alla alltid kommer ha olika åsikter angående om man ska klä på sins djur eller inte.

Själv tycker jag att det är ok med kläder om det är till för att värma och skydda djuret men när man börjar gå till överdrift så tycker jag det är onödigt lidande.
Har en bild bland mina foton på vår hund i klänning men det var endast för ett tillfälle som hon hade den på sig annars har hon bara täcken då hon är allergisk mot sol och då skyddar täcket henne.

Men som sagt det är så olika var man tycker gränsen går...
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-04, 12:03   #21
Aminida Aminida är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 80
Jag tycker att samma saker gäller för hundkläder som för barnkläder: Det ska vara kläder som behövs, och det ska gå att röra sig naturligt i dem.

De flesta hundar behöver ju inte alls kläder, därför är det bara knas att klä på dem. De hundar som behöver kläder för att skydda mot sol etc, fine; Då kan de ju ha något som fyller funktionen, sen om det råkar vara lite snyggt också så är väl det bara kul, så länge som hunden kan röra sig naturligt och inte skäms.

Jag tycker att en röd rosett runt halsbandet på julafton kan vara gulligt. När jag köper hund om ett par år så blir det en ras som klarar att sova utomhus på fjället.
Aminida är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-09, 01:04   #22
marinawester marinawester är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 32
Det var den mest vansigga inställning jag har hört!!! Han 2 nakna kineshundar och inte F-N är det djurplågeri när jag tar på dem kläder för att de inte ska frysa!!! Om man ska ha den inställningen som en del har att de inte skulle vara här om de inte klarar klimatet, så skulle inte heller polarhundar och andra hundar med tjock päls vara här heller, som lider ngt enormt i sommarvärmen!!! Eller är det glömt att vi faktiskt har 4 årstider här???? Mina hundar har mjuka, sköna funktionella kläder som jag tar på dem när de fryser, och de TRIVS i sina kläder o hämtar dem tom själva ibland. Och om de dessutom är snygga ser inte jag som ngt negativt! Det finns mycket hemskt i världen att förfasa sig över, och många djur som VERKLIGEN lider, och då av helt andra orsaker än att de skulle ha käder på sig. Tala om att "sila mygg & svälja kameler".....
marinawester är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-09, 07:47   #23
christel christel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 299
Att Hundar har kläder tror jag nog de flesta som är insatta i djur har förståelse för , även hästar har diverse olika täcken . Men att ha praktiska och funktionella kläder på djur är en sak men att klä ut dem som den första länken hänvisade till är nog snudd på djurplågeri . Gör inte en höna av en fjäder , jag tror nog de flesta med djurkunskap kan se skillnad på kläder och utklädning . Att ha djur är ett stort ansvar det gäller inte bara att tycka om djur utan även förstå dem rätt .
Christel
christel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-09, 09:53   #24
altikh altikh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 199
Så kontentan av diskussionen är att om man klär sin hund i kläder typ svensk mainstream smak – den stilen som kallas funktionell - då är det OK. Har man däremot en annan klädsmak och gillar t.ex. pizza-mössor då är det djurplågeri???
Måste säga jag har lite svårt att se vilken skillnad husses klädsmak skulle göra för hunden.

/Alice (även ex-student i etologi)
altikh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-09, 10:12   #25
Aminida Aminida är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 80
Tja det beror väl på. Om hunden kan röra sig lika bra med eller utan mössa går det väl bra, och om hunden inte har obehag av klädesplagget. Jag kan väl å ena sidan tycka att det känns som att man försöker förmänskliga djuren genom att klä ut dem, men å andra sidan kan jag förstå att vi människor tycker att det är kul med assesoirer till hunden. Man kan se det på många olika sätt.

Grundregeln är väl ändå att hunden ska må bra. Om man har alltför obekväma kläder på den så mår den nog inte bra.
Aminida är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-09, 10:15   #26
christel christel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 299
kan inte se någon funktion med " pizza - mössa "
på ett djurhuvud .Frågan är väl varför man har djurkläder , för djuren eller människans smak.
christel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-09, 10:51   #27
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Djur ska leva i sin naturliga miljö och på ett naturligt sätt i största möjligaste mån.
Djur är inga leksaker och att skydda sitt djur mot onödigt lidande är ett ansvar vi som djurägare har. Men inte att använda dessa som ett substitut för människans saknad av något. Ett barn, en leksak, en docka som man kan klä av och på, måla naglar, rulla hår osv.
För mig som djurägare känns det så förnedrande när jag ser dessa utspökade hundar som inte får en chans att leva sitt naturliga liv.

Att människan i sin iver gör allt för att måna om sitt djur av välmening är ju bra men det finns gränser för omsorgen också.
Fryser hunden viken ett fåtal gör så ska den naturligtvis ha skydd för kylan osv.
Men att sätta på mössor, hattar, måla naglar, osv är ren dumhet och respektlöst mot djuret.
Det är ju också inne att ha hunden i en bärsele.

En bärsele till ett djur som har fötts för att springa, som har 4 ben och skall bäras av människan??? Det är ren och skär dumhet att göra så med ett friskt djur.
Att det sen är "inne" gör det inte mer försvarbart.

Det har ofta varit på modet att djur skall roa och underhålla människan, men tänker vi någonsin på vad djuret vill. Att dekorera ett djur är enbart för människans fåfänga och inte för djurets skull. I det här fallet så har hunden inget val.
Vi spökar ut den för att tillfredsställa vårt begär och det är oerhört respektlöst mot vår trogna vän hunden.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-09, 11:21   #28
Syfilisbakterie Syfilisbakterie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 110
Mne helt ärligt, visst fionns de gränser över vad man kan göra.
Mne har man en naken hund, eller en huden med tunn päls tycker jagd e helt ok klä på den på vintern, eller när de kallt ute.
Att man sen kanske inte har ett "klassiskt" hundtäcke utan ngt som kanske liknar en jacka är väl inte hela världen.

För de ändå vi som avlat fram hundraser med den pälsen osv,därför vi tycker de vackert bla bla bla.

Så isf är de väl djurplågeri redan från början?... Och ska man dra de ännu längre så borde väl alla små vovvsingar få sprinag fritt och leva i naturen.. tyvärr så är ju inte de "förfinade" framavalde raserna anpassade till detta så då kan man ju lika gärna sluta med hus och boskapsdjur över huvud taget som tyvärr inte klarar sig ute på egenhand. Jag menar nu förtiden så klarar vi ju oss utan de animaliska till så väl mat som kläder.

...


(ta de med en nypa salt och flå mig inte.)
Syfilisbakterie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-09, 11:46   #29
Aminida Aminida är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 80
Jomenvisst har vi ju avlat sönder raserna. Ytterst få raser saknar rassjukdomar idag. Tragiskt! Polisen måste föda upp sina egna schäfrar, för de som föds på kennlarna har för dåligt psyke för att vara polishundar. Hundar som inte kan föda valparna utan måste föda med kejsarsnitt, hundraser som inte kan andas pga för korta andningsvägar... You name it. Det om något är ju inte rätt mot djuren!
Aminida är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-09, 14:00   #30
marinawester marinawester är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 32
Jag tycker oxå att pizzahattar för hundar är lite...löjligt rent ut sagt...och nagellack..totalt vansinnigt! Finns många exempel på totalt onödiga sätt att spöka ut sina djur på. Men iaf, ville bara meddela att den kinesiska hundens nakenhet inte är ngt som vi människor har avlat fram, det är en av naturens egna nycker. För övrigt är det en väldigt frisk hundras som är både tålig, pigg o intelligent. Den kan va' med på det mesta o är absolut ingen "bära i sele"-hund. Den enda "svagheten"-om man nu vill kalla den det, är att den behöver skyddas mot kyla och ev. stark sol. Jämfört med många andra hundraser så är den väldigt frisk! Så det är inte "synd" om den...Ja nu spårade tråden helt ur, men blev så arg när jag såg jämförelsen: kläder på hund=djurplågeri...
marinawester är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons