Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2014-10-18, 17:17   #1
ninapyy ninapyy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2014
Inlägg: 2
Problem med att hitta garn

Skulle ni kunna hjälpa mig med en grej?
Jag vill sticka en halsduk som födelsedagspresent till min kompis. Jag har bett henne beskriva lite hur hon skulle vilja att den ser ut. Då skickade hon den här bilden som inspiration (har alltså bifogat bilden i här. Tror jag i alla fall). Hon vill dock inte att det ska vara en snodd, utan en vanlig rejäl halsduk som hon kan vira runt halsen ett par gånger.
Problemet är bara att hon är känslig för ull, men vill ändå gärna ha naturmaterial. Färgen ska vara mörkt djupt brun. Mustigt liksom.
Jag kan inte för mitt liv komma på vad jag ska köpa för garn. Jag är fortfarande ganska ny när det kommer till stickning, så därför tänkte jag fråga om ni har några förslag på snyggt garn jag kan köpa, som inte kliar?
Bifogade bilder
 
ninapyy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-18, 23:34   #2
Spader-Dam Spader-Dam är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 165
Tja det finns bomull förstås och bambugarn. Alpacka brukar funka bättre för många än vanlig ull.
Vet inte hur känslig din vän är för det brukar även finnas baby versioner av dom flesta sorters garn inklusive ull som kanske funkar.
Gjorde en halsduk till en vän för ett tag sen med som är väldigt känslig mot ifall det sticks eller kliar men hittade ett babyblandgarn med alpacka, mohair och bomull som funka bra.
Spader-Dam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-19, 22:25   #3
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Det finns en del pet-nissar som tycker att även alpacka kliar ...

En silkeblandning kan kanske hjälpa, men också sticksättet.

Stickar du i resår 1 rät, 1 avig så drar det ihop sig så att det ser ut som två slätstickade sidor. Kanske att du kan få den effekten även med 2r, 2a. Slätstickning är mindre kliigt än avigmaskor eller rätstickat.

(Med 1r,1a-resår så blir tyget "hälften" så brett som om du hade stickat alla maskorna likadant. Men då är det ju bara att göra dubbelt så många maskor på varvet.)
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons