Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-09-25, 00:40   #16
cmg cmg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2013
Inlägg: 16
Hur har det gått med din stickning? Du var inne på rätt spår med avmaskningarna vid halskanten. Dom 6 maskorna sparar du på till senare.

MvH
CMG
cmg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-25, 10:33   #17
bookia bookia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 76
Jag har haft fullt upp med jobb, så har inte hunnit sticka.

När jag var klar med ena axeln noterade jag (såklart, först då) att ribbstickningen på framsidan inte såg ut som ribbstickningen på den färdiga baksidan. Kom fram till att jag har missat att det på aviga ska stickas bara aviga maskor utan har kört am/rm på båda sidorna. Suck...

Så har rivit upp ribbstickningen och måste göra om det igen, gör det ikväll. Som tur är går det fort när det är babyjumper och den minsta storleken.
bookia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-17, 09:54   #18
bookia bookia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 76
Bättre sent än aldrig

Äntligen är delarna (nästan) klara. Jag lyckades, vad jag kan se, få till halsringningen så som det ska vara enligt instruktionen. Nu är nästa steg montering men jag förstår verkligen inte vad som menas med "plocka upp...". Jag har bläddrat i mina stickböcker men jag hittar ingen förklaring.
Alla kanter, förutom de få maskorna som sitter på avmaskninsnålar, är ju avmaskade så hur plockar man upp?

EDIT:
Google is minsann your friend!
Jag hittade denna video på garnstudio: http://www.garnstudio.com/lang/se/video.php?id=58
Jag tycker dock att det är jättesvårt att se var hon sticker in nålen, jag kan inte se på min stickning heller att det finns några "självklara" mellanrum där jag ska sticka in nålen.
Bifogade bilder
   
bookia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-17, 11:19   #19
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Det blev ju snyggt.

Du gör som du vill med axlarna, det går faktiskt att sy ihop med garn också.

Men plocka upp gör man genom att "göra maskor" av garnet längs kanten.

Det här är mitt sätt:
Stick ner en virknål under yttersta garnet i kanten.
Dra upp nytt garn och sätt det på stickan.
Stick ner virknålen i nästa "hål" (med samma avstånd som det brukar vara mellan maskor) och gör om proceduren.

I det här fallet blir det lätt eftersom du har avmaskningen att använda dig av, det blir en ny maska i varje maskbåge.

Hoppas du förstog
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-18, 06:35   #20
bookia bookia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 76
Färdigt! :d

Nu är tröjan äntligen klar, bortsett från tre knappar.
Den blev väl inte sådär superduperfin men för att vara stickad av en nybörjare och är nybörjares första tröja någonsin, blev den godkänd tycker jag.
Jag är inte nöjd med ärmarna, de ser för smala ut, troligtvis är det bara jag som har sytt ihop sömmarna helt åt skogen (svårt att se rätt på det färgranna garnet) så att alla sömmar än nu väldigt inåtvända. Jag tror inte någon bebis koommer tycka att den tröjan är bekväm att bära så den får trona i en byrålåda, att tas fram i framtiden som ett minne över hur kasst jag stickade när det begav sig.

Tack för hjälpen allihopa, ni är guld värda!

Nu ska jag börja på ett nytt projekt, tänkte sticka den där fina flätade mössan som jag var tvungen att repa upp tidigare men nu kom sambon och önskar sig ett par låååånga pulsvärmare så jag tror jag gör dem först. Men jag startar en ny tråd om det istället.
Bifogade bilder
 
bookia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-18, 07:39   #21
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Den blev ju jättefin!

Och avfärda den inte direkt utan att ha låtit en bebis prova den, det är inte alls säkert att den är obekväm.
Jag tycker inte ärmarna ser för smala ut.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-18, 22:11   #22
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Jättesnygg!
Grattis!
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-19, 20:29   #23
bookia bookia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 76
Tack tack.

Får se om det dyker upp en bebis som kan testköra den inom den närmaste framtiden. Vi får se vem i bekantskapskretsen hinner först.
bookia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-19, 20:57   #24
cmg cmg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2013
Inlägg: 16
Den blev ju jättefin Och för att vara första tröjan tycker jag att du stickar väldigt jämnt och fint!

/CMG
cmg är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons