Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-11-17, 18:48   #1
plup plup är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 2
Textilfärgsproblem, hjälp önskas.

Jag försöker färga en jacka svart, den är i grunden mörkgrön, lite mönstrad, påminner nästan om sån där militärkamouflage(stavning?).

I jackan står det att den består av "50/50 Co/Pes", gissar att det står för hälften bomull (cotton) o andra hälften polyester(?).

Jag köpte ett paket Herdins Textile Colour [COLOR=red]natural[/COLOR] fibre, svart så klart.
Jag förstod i förväg att resultatet förmodligen bara skulle motsvara mina önskade förväntningar med ca 50% (då "natural fibre" förmodligen bara biter på bomullet). Och tänk så rätt jag fick =/.

Så, vad ska jag ta mig till för att nå ett 100% önskat resultat. Finns det textilfärgning som biter på det resterande 50%, polyestern(?). Att ist använda Herdins Textile Colour [COLOR=red]multi[/COLOR] fibre har jag inte kunnat försöka då jag inte hittat det att köpa någongstans + att det i produktfaktan på Herdins hemsida står att "multi fibre" inte biter på polyester. (Någon som vet var jag kan köpa multi fibre, har bara hittat natural fibre överallt.)

Snälla hjälp mig.
plup är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-17, 18:59   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Är nog tyvärr tvungen att göra dig besviken.

Polyester är ett plastmaterial som kräver mycket höga temperaturer för infärgning. Temperaturer så höga att en vanlig tvättmaskin inte klarar av det.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-17, 19:15   #3
plup plup är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 2
äsch, det ska gå.
har nyss slängt iväg en beställning på "Syn Tint" - Acrylic Dye (licorice), så vi får väl se om det blir något.
plup är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-18, 13:22   #4
asali asali är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 19
Jag har också alltid lärt mig att det inte går att färga syntet just pga att färgen måste in i fibern och att det endast sker i höga temperaturer hos syntet, men har samtidigt läst om syntetfärg så det vore kul att höra hur det funkar för dej.
asali är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons