Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-12-01, 17:49   #1
himalaya himalaya är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 39
Sömmnadsutbildningar?

Jag går nu sista ået på gymnasiet, vanligt samhällsprogram, och har fått för mig att jag vill lära mig att sy och konstruera lite mönster efter gymnasiet.

Jag har kollat runt lite på utbildningar, tex. borås, tillskärarakademin och olika folkhögskolor.

Mina två problem är att:
1.Jag har ingen som helst syvana, jag kan få ihop saker, but that's it.
2. jag har ingen aning vad som gäller för studiemedel och studielån.

så om någon har tips på nån utbildning, eller har gått nån utbildning och tycker den var bra eller har koll på vad man kan söka och få för ekonomisk hjälp när man är 87:a vore det prima :9

alla andra (någorlunda snälla) kommentarer är också välkomna
himalaya är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-01, 18:18   #2
kittykat kittykat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 19
Jag tycker att du kan börja med att gå nån kvällskurs på studiefrämjandet eller liknande. Då får du ju nosa på hur det är
kittykat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-01, 19:13   #3
pelstud pelstud är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 105
Jag minns inte hur det är vid Borås men på tillskärarakademin måste man ha haft 250 tim mönsterkonstruktion och 1200 tim sömnad tror jag. I alla fall på deras 1 åriga utbildningar, dom har grundutbildningar också men det kostar ju en del... Åtminstånde lite över 50 000 tror jag. Borås ska man nog ha kunskaper i sömnad och mönsterkonstruktion också, plus att man ska kunna väva har jag för mig. Börja med att gå lite kurser först, det är nog bäst, då har du större chans att komma in på något annat senare. På tillskärarakademins hemsida stod det att man kunde få ca.25 000kr i studielån per termin hos dom men det är endast på de ettåriga utbildnigarna eftersom de är yrkesförberedande. Sen får man försöka skrapa ihop 25 000kr till varje termin...=) lite svårt men jag tror att jag ska försöka när jag har gått ut gymnasiet, min utbildning täcker tillskärarakademins krav så jag kan söka på en gång, sen är det bara att man måste komma in också... Efter tillskärarakademin är man ju i alla fall färdig skräddare med gesällbrev, om man tar det alltså.
pelstud är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-01, 19:24   #4
asali asali är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 19
Ja att gå nån/några kvällskurser är bra både för att se hur det är och sen får man intyg att man har gått som man sedan kan söka vissa skolor med. Tillskärarakademin har t.ex egna kvällskurser som kan ge en skjuts in på deras dagsprogram, men du måste nog först gå nån på folkuniversitetet, ABF eller liknande.
Lycka till!!
asali är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-01, 20:06   #5
Tyllgarn Tyllgarn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 99
Studievägledningen vid respektive utbildning samt CSN är en bra början. För utbildningar vid svenska högskolor och universitet så står kraven specificerat i kurs- och programkatalogerna. Hur det är med tillskärarakademin har jag inte en aning om.

Rätt till studiemedel har du om du läser en utbildning som ger rätt till det samt att du måste uppfylla en del andra krav. Mer finns att läsa på CSNs hemsida.
Tyllgarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-01, 20:42   #6
TrollUnge TrollUnge är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 30
Föreståndaren i husqvarna-butiken här i stan, sammarbetar med tjejen som har tygaffären brevid & har olika sömnadskurser på kvällstid. kika i tygaffärerna där du bor & se vad dom säger.

det där me studiefinansiering osv löser sig alltid, så det behöver du inte direkt "oroa" dig för. Ta kontakt med csn eller vuxenutbildningscentrum eller arbetsförmedllingen så kan du få info.
TrollUnge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-02, 10:27   #7
Jaja Jaja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 39
Det finns även många folkhögskolor med sömnad, design och mönsterkonstruktion i kurserna. Kolla på www.folkhogskola.nu
En lite annorlunda studieform, men som ofta är väldigt givande!
Jaja är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons