Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-06-12, 13:28   #1
eleonore eleonore är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 109
Behöver hjälp med instruktioner för en klänning

Hej allihopa!

Jag ska sy en klänning till ett bröllop jag ska på i sommar.
Har köpt mönster nummer 5607 från Butterick - http://butterick.mccall.com/b5607-pr...ay&list=search

Det är ett par saker jag inte kan klura ut hur det är jag ska göra och ni brukar vara så bra på svar

1. I beskrivningen står det så här: "STAYSTITCH side edges of BACK (3), as shown." och så är det en bild på en del av klänningen där det ser ut som att man sytt en raksöm bara en bit ner på enkelt tyg. Vad menas med staystitch? varför måste man göra det?

2. Klänningen verkar vara för kort för mig. vart på klänningen förlänger jag? Det finns ett streck på mönstret som det står något om length men texten är suddig så jag ser inte riktigt.

Jag har laddat upp beskrivningen på min server så om någon skulle kunna tänka sig att ta en titt på beskrivningen skulle jag bli oerhört tacksam!
Här är länk: http://remne.datamupp.com/but5607.pdf

Tack på förhand!
eleonore är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-12, 13:35   #2
SvandisRos SvandisRos är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 109
Hittade video...

Citat:
eleonore skrev: Visa inlägg
Hej allihopa!

Jag ska sy en klänning till ett bröllop jag ska på i sommar.
Har köpt mönster nummer 5607 från Butterick - http://butterick.mccall.com/b5607-pr...ay&list=search

Det är ett par saker jag inte kan klura ut hur det är jag ska göra och ni brukar vara så bra på svar

1. I beskrivningen står det så här: "STAYSTITCH side edges of BACK (3), as shown." och så är det en bild på en del av klänningen där det ser ut som att man sytt en raksöm bara en bit ner på enkelt tyg. Vad menas med staystitch? varför måste man göra det?

2. Klänningen verkar vara för kort för mig. vart på klänningen förlänger jag? Det finns ett streck på mönstret som det står något om length men texten är suddig så jag ser inte riktigt.

Jag har laddat upp beskrivningen på min server så om någon skulle kunna tänka sig att ta en titt på beskrivningen skulle jag bli oerhört tacksam!
Här är länk: http://remne.datamupp.com/but5607.pdf

Tack på förhand!
hittade video som kan vara värt att titta på... som förklarar varför man syr så:
http://www.google.se/search?q=stayst...g&ved=0CDgQqwQ
SvandisRos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-12, 13:46   #3
eleonore eleonore är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 109
Så om jag förstått det rätt är det för att utklippta kurvor i tyget inte ska rätas ut?

Sedan såg jag att det står "Pin casing with boning to wrong side of lining, centering over seams, having upper raw edges even. Stitch close to both long edges and across casings at squares, as
shown. Baste across upper edges."

Jag måste vara dum, men ska klänningen vara fodrad? Jag förstår inte då hur jag ska få ihop yttertyget och fodret?
Eller menar dom bara att jag ska sätta fast rigelinebandet på avigan av överdelen på klänningen?

Inser att jag kanske inte skulle köpt ett mönster med en engelsk beskrivning för jag kommer aldrig få ihop detta
eleonore är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-12, 13:50   #4
eleonore eleonore är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 109
kan jag slippa fodra om jag bara gör en infodring upptill och fållar klänningen i nederkant?
eleonore är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-12, 14:06   #5
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Om du kör utan foder så kommer ju kanalerna för skenorna att synnas på nsidan...

Du borde kunna länga den i nederkanten om det inte är längden mellan midja och byst som är för kort utan själva klännings längden. Tänk på att se till att bakstycket är lite längre än framstycket - för att undvika att klänningen vippar upp och ser för kort ut bak.

lycka till
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-12, 14:22   #6
eleonore eleonore är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 109
Citat:
Åsa86 skrev: Visa inlägg
Om du kör utan foder så kommer ju kanalerna för skenorna att synnas på nsidan...

Du borde kunna länga den i nederkanten om det inte är längden mellan midja och byst som är för kort utan själva klännings längden. Tänk på att se till att bakstycket är lite längre än framstycket - för att undvika att klänningen vippar upp och ser för kort ut bak.

lycka till

Ja just det. men om jag gör infodringen längre så den täcker hela överdelen (som går över brösten) ? Jag behöver ju inte fodra kjoldelen. Eller?

Jag får mäta ifall den blir för kort upptill oxå, i så fall så förlänger jag den lite där med och sen förlänger jag mer nertill. Jag har ofta problem med att "knälånga" klänningar slutar ovanför knät eftersom jag är närmare 180 cm lång.
eleonore är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-12, 15:37   #7
eleonore eleonore är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 109
Som sagt, jag måste vara dum i huvudet. Det står ju klart och tydligt att klänningen ska vara fodrad.

Inser att jag ska börja med att översätta beskrivningen ordentligt och se om jag kommer nån vart då.
eleonore är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-20, 16:18   #8
Boelissima Boelissima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 12
Foder

Hej!
Det är något jag har lärt mig, att foder som kan verka vara en extra och onödig uppgift förhöjer plagget. För ett festplagg kommer du snart att se att skillnaden blir stor då klänningen inte riskerar att klistra fast vid kroppen (t ex kan man vilja dansa på en fest och då blir man svettig) vilket också innebär att kjolens volym bibehålls. Så ja, backa och gör det där som verkar vara så jobbigt (kanske) så kommer du att få ett helt annat resultat.
Heja!
Boelissima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-23, 23:07   #9
eleonore eleonore är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 109
Citat:
Boelissima skrev: Visa inlägg
Hej!
Det är något jag har lärt mig, att foder som kan verka vara en extra och onödig uppgift förhöjer plagget. För ett festplagg kommer du snart att se att skillnaden blir stor då klänningen inte riskerar att klistra fast vid kroppen (t ex kan man vilja dansa på en fest och då blir man svettig) vilket också innebär att kjolens volym bibehålls. Så ja, backa och gör det där som verkar vara så jobbigt (kanske) så kommer du att få ett helt annat resultat.
Heja!
Ja du har nog helt rätt.
Är mer och mer inne på att bara följa beskrivningen till punkt och pricka (säger man så?). Nu behöver jag bara en provdocka i min storlek för jag gissar att sambon inte är så sugen på att stå och nåla på mig
eleonore är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons