Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-05-18, 19:33   #1
Linblomman Linblomman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 360
Broderi till keps

En av mina arbetskamrater behöver få en keps omgjord. Det är ett broderi på den nu, men det är fel broderi.
Det här är bara för ett tillfälligt evenemang i helgen, så det behöver inte hålla superbra.
Hon skickade med en liten lapp (folk förstår ju inte ibland) som man stryker fast och den täcker det nuvarande broderiet.

Men det känns inte som om jag kan brodera direkt på lappen (så liten) Kan man spänna den i bågen på något vis och brodera på? Eller ska jag limma fast den och brodera på något annat för att sedan sy fast?

Känner mig lite villrådig och här brukar man ju få bra och snabb hjälp.
Linblomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-18, 20:18   #2
christel christel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 299
ingen lätt uppgift precis . Svårt att komma med hjälp direkt , är tyglappen tjock , tunn ? Jag skulle nog spänna upp rivbart papper och sedan fixera fast tyglappen med fixram . sedan brodera motivet . Svåra är väl att pilla bort det rivbara pappret så att det går att stryka på det på kepsen , eller bättre att sy på det ? Är motivet tjockt , stort ?
Blev väl ingen vidare hjälp kanske ?
christel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-18, 20:23   #3
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Talking Hjälpen finns här...

Jag har två förslag:
Antingen tråcklar du fast den lilla lappen på maskin på typ lakansväv. Spänner upp den i ramen tillsammans med rivbart. Broderar och tar bort tråckelstygnen. Klipp bort överflödigt. Sy eller limma fast på kepsen.

Eller (det enklaste, som jag själv skulle göra).
Använd textilspray-lim., t ex "Gold-Zack Spray Adhesive for temporary gluing of fabric and paper".
Spänn upp något rejält rivbart underlägg i ramen. Spraya på limmet, tryck fast lappen. Brodera. Riv bort överflödigt rivbart.

Vill du sen mycket enkelt sätta fast lappen på kepsen (du skrev ju att den bara ska vara där tillfälligt), så kan du helt enkelt spraya lite lim och sätta fast lappen där.
Detta lim är "Temporary", det går alltså att ta bort det limmade igen om man vill. Jag tycker det är jättepraktiskt till mycket, t ex när man ska brodera på sammet, plysch, ylletyger och annat tjockt eller känsligt material. Lite dyrt men räcker i åratal.

Det finns även ett speciellt kraftigt mellanlägg för att brodera märken på, som kan pressas fast.Minns inte vad det heter, troligen Badge Master, det är genomskinligt som Solvy men fungerar helt annorlunda.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-18, 21:03   #4
Linblomman Linblomman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 360
Det var ungefär så jag funderade också efter en stund. Inte lätt sådär på kvällen att få hjärnan att fungera i rätt riktning.

Tack för hjälpen!
Linblomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons