Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-06-04, 21:02   #1
ellajul ellajul är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 1
Question Siden & tjocka tyger: vilken symaskin???

Hej!
Jag ska köpa ny symaskin (eller begagnad för den delen). Jag har läst mycket här på forumet men kan inte komma fram till vad jag ska köpa. Har identifierat tre faktorer: Vad, hur och budget.

Vad kommer den användas till? Både tunna tyger som siden och acetat, men också kraftigt lin och bomull. Och lite stretch-trikå tror jag. Jag kommer försöka mig på att sy en balklänning (siden, modell medel-avancerad), men även medeltidskläder av kraftigare tyg och vadmal. Syr även andra tema-kläder så det blir en del.

Hur ofta kommer den användas? Periodvis mycket - varje dag - och periodvis bara till hushållsbruk. Har slitit ut min nuvarande Ikea Tråckla på kort tid och vill nu ha lite mer kvalitet som håller. Och slänga ut min gamla från balkongen

Budget? Ungefär 5000kr, smärtgräns 7000kr

Vad är era tips?

Väldigt tacksam för hjälp!

//Elin
ellajul är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-04, 21:57   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det är svårt att råda. Det är bättre att du går upp söker olika butiker och prosy lite olika maskiner. Ta med dig egna tyger. Oftast har dom bara snälla bomulltyger olch dom klarar alla maskiner jättebra.
Olika maskiner har olika personligheter det gäller att hitta en som har en personkemi som du trivs med.
Ta god tid på dig och sov minst en natt innan du bestämmer dig när du tror att du hittat den rätte. Är du lika kär dagen efter och har drömt om maskinen på natten kan du slå till.
Låt det svida i plånboken om det behövs. Det är bättre att vänta och spara eller ta en del på avbetalning än att köpa något bra för att det är billigare.
Det är din bästa vän du ska investera i, och ni ska ha mycket kul tillsammans under många år. Så gör valet med omsorg.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-04, 23:46   #3
Mariannef Mariannef är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 267
Bernina!! Min klarar att sy i allt utan att ändra några inställningar.
Mariannef är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
hjälp, köpa symaskin, symaskin, val av symaskin

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons