Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-01-05, 12:49   #1
Lotta57 Lotta57 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 19
Mönster till charm packs

Jag har några charm packs liggande som jag inte vet vad jag ska göra med. Är det någon som har tips på mönster som passar till charm packs? Eller tips på någon länk där det finns mönster? Jag är nybörjare på quiltning så jag behöver mönster och instruktioner - har inte nog med inspiration eller kunskap ännu för att hitta på något "på fri hand".
Lotta57 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-05, 13:35   #2
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Välkommen i Quiltgänget.
Det är en så enormt roligt teknik och möster finns det en uppsjö av. Det tar aldrig slut.
Här på sysidan så har vi ju en fantasktik länksida.
Jag rekommenderar dig och alla andra att ni tar er tid och kollar igenom alla härliga URL:er medlemmarna så generöst delar med sig av.
Jag brukar hitta massor av fina Quiltmönster och framförallt all inspiration man får.

Sen finns det både böcker och tidningar man kan köpa och prenumerera på. Kolla också på biblioteket. Dom har mycket bra sortiment i sina hyllor.

Lycka till

/ElisabethS
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-05, 15:07   #3
Lotta57 Lotta57 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 19
Tack för både välkomnandet och för tipset på länksidan! Där fanns det verkligen en hel del att gå igenom
Lotta57 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-05, 16:59   #4
Linblomman Linblomman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 360
Jag har gjort ett enkelt täcke där jag använde 2 charmpacks och metervara.
http://www.sysidan.se/albums/viewpic...D=49193&set=lp

Jag jobbade mer med kviltningen i det täcket. Annars är väl trianglar alltid gångbart. Man kan göra många olika mönster med dom. Pinwheels, stjärnor mm.
Leka med ljust och mörkt, vända och vrida på blocken...
Bifogade bilder
 
Linblomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-05, 17:09   #5
Lotta57 Lotta57 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 19
Tack för svaret. Ja, det lutar väl åt att det får bli nå't med trianglar kanske. Det funkar ju. Annars var det du länkade till också väldigt snyggt. Det är just Victorian Decadent som jag har liggande

Jag har förälskat mig lite i det här mönstret: http://quiltingtwin.blogspot.com/200...y-at-home.html Det som är överst på sidan. Det lär ju inte gå att använda charm packs till det antar jag men jag gillade mönstret. Inte så svårt heller kanske?? Nå'n som vet vad det mönstret heter eller har någon länk till beskrivning?
Lotta57 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-05, 17:40   #6
Linblomman Linblomman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 360
Jag skulle inte använda just det mönstret till charmpacks, det är för mycket sömmar i det blocket. Ju fler sömmar, ju mindre block..

Victorian Decadent är en vääldigt fin serie tycker jag. Jag ville inte dela på mina charmpacks för jag var rädd att det skulle bli för plåttrigt då VD är ganska mönstrat.
Linblomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-05, 18:34   #7
Lotta57 Lotta57 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 19
Citat:
Linblomman skrev: Visa inlägg
Victorian Decadent är en vääldigt fin serie tycker jag. Jag ville inte dela på mina charmpacks för jag var rädd att det skulle bli för plåttrigt då VD är ganska mönstrat.
Det har du helt rätt i. Ditt VD-täcke var faktiskt väldigt fint och gav en hel del inspiration. Det blir nog nåt liknande av mina VD-packar. Det mönster jag visade länk till får bli av nåt annat. Skulle gärna vilja hitta mönster och instruktioner till det.
Lotta57 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-05, 20:46   #8
asa1970 asa1970 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 349
Här är det ett enkelt mönster, köp till ett enfärgat eller marmorerat tyg som passar till dina tyger.
Gärna som bryter lite!
http://www.quilters-world.com/webbon...oto_pillow.pdf
Du anpassar till dina mått och syr vad du vill av det,kudde,duk eller ett stort täcke!
Fantasin är din!
Välkommen till quilt-träsket!
Väl biten kan man aldrig sluta!
asa1970
asa1970 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-05, 21:12   #9
Lotta57 Lotta57 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 19
Tack för länken!

Inser att quiltträsket kan bli väldigt djupt
Lotta57 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-05, 22:59   #10
Linblomman Linblomman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 360
Här är ett sorts block man kan använda charmpacks till. Kan bli lite stort iofs om du inte delar på dom.

http://www.quilterscache.com/N/NineP...rowsBlock.html

Här är samma block fast då med hel mitt ruta
http://www.sysidan.se/albums/viewpic...D=34103&set=lp
Linblomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-05, 23:03   #11
Linblomman Linblomman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 360
Citat:
Lotta57 skrev: Visa inlägg
Tack för svaret.
Jag har förälskat mig lite i det här mönstret: http://quiltingtwin.blogspot.com/200...y-at-home.html Det som är överst på sidan. Det lär ju inte gå att använda charm packs till det antar jag men jag gillade mönstret. Inte så svårt heller kanske??

Nå'n som vet vad det mönstret heter eller har någon länk till beskrivning?
Kikade lite närmare på kvilten, det ser inte så svårt ut faktiskt. Om man gör remspaneler och sedan skär dom till block. Och sedan syr snabbsydda trianglar av dom med det ljusa tyget. Och när man lägger ut, så vänder man alla mörka delar inåt.
Perfekt till scraps!!

Men VD kommer inte till sin rätt i det mönstret tyvärr..
Linblomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-05, 23:37   #12
Lotta57 Lotta57 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 19
Citat:
Linblomman skrev: Visa inlägg
Kikade lite närmare på kvilten, det ser inte så svårt ut faktiskt. Om man gör remspaneler och sedan skär dom till block. Och sedan syr snabbsydda trianglar av dom med det ljusa tyget. Och när man lägger ut, så vänder man alla mörka delar inåt.
Perfekt till scraps!!

Men VD kommer inte till sin rätt i det mönstret tyvärr..
Hmmm...tror jag fattar principen. Ska nog prova med lite överblivna tygbitar innan jag ger mig på det "på riktigt" - dock inte med VD för du har helt rätt i att det inte passar till detta.
Lotta57 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-06, 12:20   #13
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
Hej!
Jag gillar också Charm packs. Jag har sytt en löpare av några med en teknik som heter "9 by 4". Det finns en bild i en av mina album : http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=32899

Först syr man en vanlig 9 patch....sedan skär man den i mitten på båda led (som ett kors i mitten på hela blocken). Sedan roterar man de nya små block, sy ihop, och så får man ett helt ny stor block.
Hittar inte en bättre beskrivning just nu, hoppas du förstår.
Rae
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-06, 15:47   #14
Lotta57 Lotta57 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 19
Vilken snygg löpare du gjort!
Jag har faktiskt använt den här tekniken till grytlappar. Kan nog funka bra till charm packs.
Lotta57 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
charm packs, quiltning

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons