Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-07-06, 08:13   #1
AndyP AndyP är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 29
Symaskinsproblem

Min halvgamla Bernina 1005 och jag är inte längre bästa vänner.

Svårt att förklara detta, då jag inte vet vad sakerna heter, men.....

Problem 1) När jag precis ska starta och sy, så brukar tråden hoppa ur den här lilla öglan som håller tråden fast innan den kommer till armen som matar tråden. När den hoppar ur där, så kan man inte bara trä i den igen och börja sy, utan man måste lossa på pressarfoten och ta bort tyget och sen göra om allt. Och då har man inte ens sytt något stygn. Gör man inte detta så fastnar det, eller tråden går av eller det blir en tjock klump på undersidan av tråd.

Problem 2) Igår kom min älskade symaskin på att sy stygn, fast inte sy stygn. Den kör på ett tag, men syr bara ca var femte stygn i tyget, resten är tomt. Och under är det en tofs med massa tråd i.
Problemet uppstod när jag skulle så med dubbelnål och då ville den inte sy sicksack på undersidan, utan bara drog tråden fram och tillbaka under.

Det värsta som fins när maskinen krånglar! Och den ska alltid göra det när man har kommit på en rolig sak att sy och bara måste sy det klart med en gång....
AndyP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-06, 08:52   #2
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Lämna in den.
Min bernina 1230 betedde sig på liknande sätt.
Det var kuggar i maskinen som var utslitna.


Det är en mardröm när maskinerna inte funkar. Jag har flera symaskiner jag skulle bli helt ställd utan maskin. Hoppas det ordnar sig
Lycka till /Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-06, 09:07   #3
AndyP AndyP är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 29
Men som arbetslös så är det så jätte mycket pengar för mig att laga den, tyvärr...

Ville bara höra om det var någon som visste vad felet beror på, om man kanske har fel inställningar någonstanns.
AndyP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-07, 06:58   #4
orange_angel orange_angel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 64
Prova att göra ren maskinen och byt nål.
Med min mammas Bernina måste man hålla i trådarna när man startar annars blir det trassel på undersidan. Kanske kan det hjälpa.
orange_angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-07, 15:42   #5
AndyP AndyP är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 29
Problemet är att den inte går att öppna upp, utan är ett helt skal hela "huven". Så jag kan inte mkt mer än att rengöra runt spolen och det där.
Vet inte hur jag ska göra för att smörja den heller. Måste man vänta länge efter att man smörjt den innan man kan sy på den, för att undvika fettfläckar? Kan det vara att den behöver smörjas ordentligt? Gnisslar då och då ngt helt otroligt.

Idag ville den iaf sy precis som jag ville att den skulle. Den e väldigt skum!
AndyP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-10, 12:27   #6
carlzon carlzon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 6
Lämna in den!

Om det gnisslar så behöver din maskin förmodligen smörjas, och om du inte kan själv, lämna in på service! Jag har sett maskiner som inte blivit smorda och det kan gå mycket fort från början av gnissel till haveri.
Service kostar från ca 700:- och uppåt (i Karlstad-trakten iaf) vilket är värt pengarna.

/Andreas
carlzon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-13, 10:22   #7
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Synd att du inte bor i närheten av Nyköping- Katrineholm. Jag har i många år tagit hjälp av en mycket duktig kille från Björkvik.
Han tar 425:- för en Service /Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons