Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-06-26, 12:28   #1
AndyP AndyP är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 29
Kurs i mönsterkonstruktion??

Jag behöver/vill gå en kurs i mönsterkonstruktion. Har letat överallt tycker jag men hittar inget.
Kan vara långa, korta, sommar eller distanskurser.

Någon snäll person som har några bra tips??
AndyP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-26, 19:40   #2
nillas nillas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 99
tillskärarakademin i göteborg har kurs i detta både långa och wekendskurser... gå in på deras hemsida
www.tillskararakademin.se
kram nilla
nillas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-29, 15:34   #3
Wiremark Wiremark är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 2
Hej!

Om du bor i Stockholmstrakten kan jag rekomendera Folkuniversitetets mönsterkonstruktionskurs. Den är två kvällar i veckan eller halvtid varje dag. Gick själv två kvällat i veckan en termin för att få behörighet till textillärarutbildning.

Kristina
Wiremark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-29, 20:05   #4
AndyP AndyP är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 29
Unhappy

Jag blir galen!!

Tack så mycket alla snälla personer som vill hjälpa.....

Jag bor i Karlstad och vill kunna läsa en snabb kurs eller distans och kunna kombinera med jobbet (som jag inte fått ännu).
Har kontaktat info på Folkhögskolan, men dom gav mig bara en länk, vilken man bara blir mer vilsen av när man klickar på.
Hela deras hemsida blir man vilsen av.....

Och deras kursutbud är väldigt olik mina förväntningar och planer. Jag vill lära mig mönsterkonstruktion ENDAST, inte tovning, och virkning, och färgning och allt annat skummt. Bara hur man gör ett mönster och hur man sen ändrar efter personers strl.

Jag vill starta eget, en liten syatelje kombinerat med butik, då måste jag läsa mönsterkontruktion för att komma in på skräddarutbildning, vilket jag VERKLIGEN VILL!!

Mamma har tjatat i flera år att jag ska börja plugga och utbilda mig, nu när jag vill det så hittar jag inget att läsa....

Vad ska man göra???
AndyP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-29, 21:13   #5
MiaL MiaL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 410
I detta inlägg http://www.sysidan.se/forum/showthre...t=kl%E4dskolan diskuterades Klädskolan...tydligen nåt man går hemma i sin egen takt via datorn. Jag blev lite sugen själv faktiskt.

/Mia
MiaL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-03, 12:56   #6
ChristineJohansson ChristineJohansson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 3
Klädskolan

Hej,
har också hört talas om Klädskolans kurser i sömnad och mönsterkonstruktion via internet. Är det någon som har någon egen erfarenhet eller som har hört om någon annans om dessa kurser.
ChristineJohansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-21, 20:13   #7
Simpa Simpa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 1
Thumbs up Stockholms Tillskärarakademi

Hej Hej!!

Du har alltså letat men inte hittat. Jag skall hjälpa dig. Jag är själv utbildad vid stockholms tillskärarakademi som mönsterkonstruktör samt damskräddare.

Om ditt intresse ligger i att lära dig mönsterkonstruktion från grunden så är deras kvällskurser alt. dagkurser det enda alternativet om du inte vill studera på heltid.Gedigen kunskap från lärare som varit/är yrkesverksamma vilket är mycket förmånligt.

De som jag träffat säger att folkuniversitetets kurser inte alls är lika grundläggande. Där utgår man från grundmallar och lär sig hur man förändrar dem.

Hoppas du hittar vad du söker efter och att det blir en kul resa!

MVH Simon
Simpa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-22, 12:20   #8
Wiremark Wiremark är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 2
Inte från mallar

Hej!

Jag har gått Folkuniversitetets kvällskurs och måste dementera föregående inlägg. Vi lärde oss mönsterkonstruktion från grunden, använde inte mallar!

Kristina
Wiremark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-22, 12:59   #9
orange_angel orange_angel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 64
Folkuniversitets kurser kan säkert skilja sig väldigt mycket från olika orter.
orange_angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-03, 15:42   #10
bil-karlsson bil-karlsson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 1
Gick klädskolans kurser91/92 klädsömnad och tillskärning.De var mycket bra båda två.
carina
bil-karlsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-31, 21:33   #11
Idasy Idasy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 1
Citat:
AndyP skrev: Visa inlägg
Jag behöver/vill gå en kurs i mönsterkonstruktion. Har letat överallt tycker jag men hittar inget.
Kan vara långa, korta, sommar eller distanskurser.

Någon snäll person som har några bra tips??
Jag kan ju bara rekommendera textilhögskolan i Borås. Hur proffsiga som helst. Där finns både kvällskurser och längre kurser i mönsterkonstruktion. Passa på innan Margareta Edlund (Eta) går i pension. Hon är guld värd.

Om du vill ha en enkel bok på svenska rekommenderar jag "Mönsterkonstruktion för damkläder" Öberg/Ersman. Den är lätt att förstå. Innehåller dock några tryckfel som ställer till det!!

Jag tycker även du ska fundera på om skrädderi är det du behöver om du vill ha en butik. Skräddade kläder blir VÄLDIGT dyra ut till kund och sys med fördel endast på beställning.

Lycka till!!!

Ida SY
Idasy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-22, 22:23   #12
carinabeatrice carinabeatrice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 17
abf stockholm

abf stockholm har en kurs i mönsterkonstruktion på onsdagar i björkhagen. Mycket bra och kunnig ledare.
Rekommenderas!
carinabeatrice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-23, 07:51   #13
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Kan tyvärr inte rekommendera abf:s kurs på onsdagar. Läraren var kunnig men rörig. Man fick inget som helst skrivet material att ta med sig hem och inga logiska förklaringar till någonting. Det var typ rita en fyrkant med sidorna si och så och 2 cm ovanför ritar du ett streck.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-23, 14:09   #14
Lavendel Lavendel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 108
Citat:
Marron skrev: Visa inlägg
Kan tyvärr inte rekommendera abf:s kurs på onsdagar. Läraren var kunnig men rörig. Man fick inget som helst skrivet material att ta med sig hem och inga logiska förklaringar till någonting. Det var typ rita en fyrkant med sidorna si och så och 2 cm ovanför ritar du ett streck.
Det var en bra beskrivning på en obegriplighet. Ungefär så känner jag mig när vi ska ha ett nytt datorprogram på jobbet!

Jag gick en helgkurs på Medborgaskolan här i min lilla stad och fick med mig hem grundmönster till kavaj, byxor och klänningsliv anpassat helt efter mina mått. Suveränt duktig lärare, men en sådan kurs riktar sig mest till ”hobbyskräddare” som syr till sig själv.
Lavendel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-03, 18:05   #15
Beckis Beckis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 28
Hej!
Jag gick en superbra kurs i Borås där jag bor. VI har ju liksom textilhögskolan här. Det vra en kvällskurs jag gick så det kankse är svårt om man bor i Karlstad, men det är ett bra tips till andra som bor närmre. Det var ett tag sedan jag gick den så kanske kan de ha börjat med sommarkurs e dy?
Beckis är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons