Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-03-28, 08:53   #1
Lintuss Lintuss är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 17
Mudd med overlock

Är nybörjare på overlocken och har lite svårt att få till det med muddarna. Det är svårare att dra i tyget än med en vanlig symaskin. Har friarm men de små muddarna går inte runt den. Tips?

Sen undrar jag också om det är praktiskt möjligt att sy "mitt på" tyget på overlocken? Alltså inte bara någon centimeter från kanten. Jag har provat att sy utan kniven, men det blir väldigt knöligt och konstigt med tyget till höger om pressarfoten. Hur ska jag göra?

Tacksam för alla tips jag kan få!
Lintuss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-28, 09:13   #2
lapplotta lapplotta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 127
Hej, det går inte att sy mitt på tyget med en overlock, det kan man bara göra med en coverlock. När jag syr t.ex. mudd på små ärmar så vänder jag ärmen så att mudden ligger inuti ärmen, då är det lättare att sy. När det är mycket besvärligt och jag har fått sprätta många gånger så tråcklar jag, då slipper man i alla fall sticka sig på knappnålarna./lapplotta
lapplotta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-28, 09:26   #3
Lintuss Lintuss är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 17
Citat:
lapplotta skrev: Visa inlägg
Hej, det går inte att sy mitt på tyget med en overlock, det kan man bara göra med en coverlock. När jag syr t.ex. mudd på små ärmar så vänder jag ärmen så att mudden ligger inuti ärmen, då är det lättare att sy. När det är mycket besvärligt och jag har fått sprätta många gånger så tråcklar jag, då slipper man i alla fall sticka sig på knappnålarna./lapplotta
Aha, det förklarar ju varför det blev så knöligt med tyget till höger om pressarfoten. Coverlock är en helt annan maskin?!

Tack för tipset om muddarna!
Lintuss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-28, 09:39   #4
marianne58 marianne58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 46
Hej!
På småkläder syr jag på mudden innan jag syr själva ärmsömmen.
marianne58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-28, 10:07   #5
Lintuss Lintuss är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 17
Men kan man inte sy tex fållar på overlocken? Jag har ju en särskild pressarfot för det. Hur ofta gör man fållar som bara är 1 cm breda?!
Lintuss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-29, 16:40   #6
CaNinEn CaNinEn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 67
Du kan gör en flatlocksöm om maskinen har det. Det blir väl en typ av täcksöm, men då måste du vika tyget mitt där du ska ha fållsömmen och sedna när du har sytt så drar du isär elelr viker ut tyget igen. Då blir det tvärgående streck på ena sidan och ungeför som baksidan på en täcksöm på andra sidan. Beroende på om du vill ha strecken eller det andra synligt på plagget så får du ju sy från rätan eller avigan. Hoppas det gick förstå vad jag menade. =)
CaNinEn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-30, 11:37   #7
Lintuss Lintuss är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 17
Citat:
CaNinEn skrev: Visa inlägg
Du kan gör en flatlocksöm om maskinen har det. Det blir väl en typ av täcksöm, men då måste du vika tyget mitt där du ska ha fållsömmen och sedna när du har sytt så drar du isär elelr viker ut tyget igen. Då blir det tvärgående streck på ena sidan och ungeför som baksidan på en täcksöm på andra sidan. Beroende på om du vill ha strecken eller det andra synligt på plagget så får du ju sy från rätan eller avigan. Hoppas det gick förstå vad jag menade. =)
Ja, jag har flatlocksöm på maskinen. Men jag förstår inte riktigt hur du menar att jag ska vika tyget..?
Lintuss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-31, 09:37   #8
Josie Josie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 134
Du viker tyger ungefär på samma sätt som om du skulle sy en dold fåll på vanlig maskin. Det blir samma som Gekkos tips, fast hon kör med vanlig overlocksöm.

Angående muddarna, strunta i friarmen och sy "innifrån" ärmen. Jag vet inte om det är så lapplotta menar, det är så svårt att förklara. Hittar ingen bild på det heller just nu.
Josie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-31, 13:06   #9
Ilsefina Ilsefina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 24
Här kommer några bilder på hur man syr på mudden från insidan!

Bilderna kommer från en syguid som jag gjorde till ett
hundforum..så det är alltså ingen barnarm,men ett smalt
"hundben" men prinsipen är ju den samma!

http://i245.photobucket.com/albums/g...yguide/184.jpg

http://i245.photobucket.com/albums/g...yguide/186.jpg

http://i245.photobucket.com/albums/g...yguide/189.jpg

Hoppas det var lite till hjälp!
Ilsefina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-05, 09:55   #10
Lintuss Lintuss är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 17
Tack för alla tips!
Lintuss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-13, 12:23   #11
Lintuss Lintuss är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 17
Smile

Jag har även testat att tråckla fast mudden med vanlig, gles sicksack, innan jag syr i overlocken. Då slipper jag nålarna och allvarligare katastrofer i overlockan.
Lintuss är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons