Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-01-01, 23:38   #1
medvind medvind är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 14
Husqvarna 6440

Jag har hittat en Husqvarna 2000, modell 6440. Allting verkar fungera, förutom att pressarfoten inte går att flytta ner med spaken utan glider långsamt ner. Den går att dra upp den med spaken.. Kan det vara fjädern som är dålig? Den ser hel ut.

Är det någon annan som har just den här maskinen? Den låter ganska mycket när man syr fort, är det normalt?

Edit: oj, nu såg jag att det är en 6440.. inte en 6040. Det är en sån här: http://cache.tias.com/stores/relics/...s/smm1460a.jpg

Senast redigerad av medvind den 2006-01-02 klockan 12:26.
medvind är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-08, 21:13   #2
berra berra är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 5
hej
Den behöver bara oljas på pressarfotsstången
ta 5-56 smörjolja det hjälper.
Men inte så mycket
berra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-08, 21:39   #3
medvind medvind är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 14
Tack för tipset, jag ska försöka. Var behöver man smörja mer? Mönsterväljarratten är väldigt trög, kan det vara något fel på "mönsterringarna", eller vad det nu heter?

Ursäkta att jag är frågvis, men jag vet inte om jag har råd med 700kr i service (plus eventuella reservdelar) just nu, jag kanske kan fixa det själv med lite hjälp.
medvind är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-09, 09:49   #4
berra berra är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 5
hej
ta av bakkåpan och lägg maskinen fram och olja mönstermek med 5-56 låt maskinen ligga 24timmar
berra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-09, 09:55   #5
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Jag hade en sån maskin, för länge sedan, och om jag inte minns alldeles galet, så skulle den smörjas på lite fler ställen, det fanns smörjhål på den.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-15, 17:12   #6
medvind medvind är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 14
Hej och tack för svaren.. Jag hittade inga smörjhål men verkar ha klarat mig ändå. Allt verkar fungera fint, förutom en sak.

Mönsterväljarratten går att vrida nu, men plastringen som omger den och som har alla mönstersymboler på sig roterar inte utan verkar ha fastnat. Det är lite svårt att beskriva, men jag kan posta bilder om någon vill hjälpa mig.

Tack!
medvind är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-15, 21:32   #7
berra berra är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 5
hej
där sitter inga smörjhål på den modelen
mönsterratten.
där sitter 4st aluminium drev som har fastnar
om man skall göra det riktigt så måste man ta ut dom . annars testa 5,56 och låt verka
berra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-17, 10:37   #8
medvind medvind är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 14
Det är de inringade dreven du syftar på? http://www.kavitet.se/bilder/symaskin.jpg
Jag ska testa med 5-56, det verkar inte vara helt lätt att ta loss dem.

(För att klargöra: det plastringen närmast kameran som har fastnat, men ratten går att vrida på: http://www.kavitet.se/bilder/symaskin1.jpg )

tack för hjälpen.
medvind är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-26, 16:59   #9
J-M-L J-M-L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 5
Det är inte plastdreven, utan tunna aluminiumdrev längst in, närmast kåpan. Råkade själv vrida sönder ett par på en maskin som stått några år.

Vilket leder till följdrågan om det är någon som kan ge ett omdöme om hur lång tid det kan ta att fixa detta, och om man behöver några specialverktyg för att ta isär och byta dreven? (Alltså verkligen symaskins-verktyg.)
J-M-L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-27, 07:30   #10
medvind medvind är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 14
Ah, okej. Jag undrar också om det finns nåt sätt att komma åt dem från framsidan (där själva ratten sitter), eller måste man först plöja igenom halva mekaniken från baksidan?
medvind är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-27, 13:21   #11
J-M-L J-M-L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 5
Nej, man måste plocka bort nästan allt som som syns på bilden du lagt upp... dreven är allra längst in mot kåpan om jag inte minns fel. Vill du plocka isär det är ett hett tips att axeln som håller kammarna är synkad med drivningen, och kan hamna hur fel som helst om man inte är uppmärksam. Märk upp den så den inte kan hamna fel om du prövar ta isär den.

Men har inget gått sönder än för dig så rekommenderat jag rostlösningsolja, och torka/tvätta ur den ordentligt sen. Spreja lite då och då under flera veckor om det skulle behövas, och pröva vrid försiktigt på programvredet tills det börjar gå lätt.

Senast redigerad av J-M-L den 2006-01-27 klockan 13:26.
J-M-L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-27, 19:37   #12
medvind medvind är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 14
Aha, jag väntar nog lite med att göra något så drastiskt.

Du tror alltså inte att jag kan ha råkat göra sönder något? Allt funkar som sagt, förutom ovan nämnda problem med mönsterväljarratten. Ska jag försöka komma åt plastdreven med smörjoljan?

tack
medvind är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-28, 19:54   #13
J-M-L J-M-L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 5
Det är några tunna aluminiumdrev längst in mot kåpan som behöver smörjas så de går lätt. Är det så att mönsterväljaringen går "segt" så finns det en risk att kuggarna på dreven bryts av, det var åtminstone så de gick sönder för mig. Det gick att vrida, men det var lite segt, och sedan helt plötsligt lossnade ett par kuggar. Det är ganska svårt att komma åt att smörja de där aluminiumdreven, men det går. Allra allra längst in bakom allting är de...
J-M-L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-28, 20:34   #14
medvind medvind är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 14
Aha, okej. Jag misstänker att jag också har haft av ett par kuggar.. Hur fixade du det?
medvind är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-29, 12:34   #15
J-M-L J-M-L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 5
Det har jag inte. Jag tror inte det är lönt att lämna in för att reparera åtminstone, en gissning är att det går på 1000-2000 kr. Jag kanske prövar att reparera, men det kommer att ta en orimligt lång tid eftersom jag aldrig har gjort det tidigare. Och även om jag är duktig på mekaniska saker så finns chansen att jag inte ens klarar av det...
J-M-L är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons