Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-10-07, 19:26   #1
JoannaLH JoannaLH är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2014
Inlägg: 2
Vilken söm ska jag välja?

Hej! Jag har precis börjat föröka mig på att sy barnkläder till min 9-månaders bebis. Jag syr på en enkel Bernette som har vanliga sömmar och stretchsömmar och använder mig främst av trikå. Jag undrar vilka sömmar man lämpligen använder sig av?

1. För att kasta kanterna
2. För att sy ihop delarna.

Om jag använder "fuskoverlocken" som ju ser ut som raksöm och sicksack i ett, behöver jag då ändå sicksacka delarnas alla kanter först?

Tacksam för svar!

Joanna
JoannaLH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-07, 20:44   #2
Spader-Dam Spader-Dam är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 165
Har märkt när jag lagar kläder åt alla brorsbarn med mamma så är det väldigt skiftande vilken söm jag använder. Min maskin är inte jätte speciell men den har några stretch sömmar jag kan välja mellan och en söm som passar till ett tyg passar inte till det andra. Brukar prova mig fram vad som funkar till vad.

När det gäller fuskoverlock sömmar brukar jag bara kö med dom utan att sicksacka kanterna innan och hittils har inte svägerskan ringt och sagt byxbenen har gått upp .
Spader-Dam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-08, 10:29   #3
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Om du syr i trikå och använder av en stretchsöm typ _/_/_/ så behöver du inte kasta om kanterna. Sedan klipper du bort överflödigt sömsmån. Men om du syr sömmen med liten zick-zack, så kastar du kanterna med större zick-zack och klipper bort överflödigt sömsmån. Meningen är att du inte ska ha så stora sömsmåner i färdigt plagg.

Ett tips för att få fina sömmar i trikå: om du inte redan använder den, så skaffa symaskinsnålar för trikå/jersey. De har lite rundare spets som flyttar isär maskorna utan att skada dem, till skillnad från vanlig nål, som splittar trådarna som kan gå av - och vips har du små hål längst med sömmen. Sådana jersey nålar finns t ex hos Bibbis textil och värt investering, om man syr mycket i trikå.
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-12, 19:39   #4
JoannaLH JoannaLH är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2014
Inlägg: 2
Tack så mycket för era svar! Har köpt jerseynålar nu, hoppas att det blir bra. Har både en stretchsöm som ser ut så som du beskriver, men även en som är ganska lik riktig overlock. Vilken tror ni är bäst att använda till barnklädessömnad?
JoannaLH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-12, 21:33   #5
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Jag använde den sömmen jag skrev om tidigare. Den fungerar ganska bra, blir följsam och mjuk. När man viker fållen så går det att snitta mellan /_/ och vika t ex den långa sömmen till vänster och sömmen på fållen till höger, för att slippa sy genom tjocka sömmen som blir, om man bara viken upp fållen (hoppas att förklaringen inte blev alldeles för luddig). Jag tyckte att fuskoverlocken kändes lite styvare. Men det kunde ju bero på tyget också. Tror att den sömmen äter upp mer tråd, än _/_/, så det blir mera spolande
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-13, 18:37   #6
Bir Bir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 423
Smile

Jag använder mig också av en söm som liknar den ovan när jag syr ihop kläderna. Däremot använder jag gärna fuskoverlocken när jag syr uppläggen vid midja och i kortärmade tröjor utan mudd.
Bir är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
hjälp, nybörjare, nybörjartips, sömmar

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons