Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-01-26, 17:11   #1
Nightfly Nightfly är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 4
Skillnad på symaskin och overlock? Vad ska jag köpa?

Hej!

Jag heter Anna och är ny på forumet.

Förr sydde jag en hel del, tappade dock lusten när jag kände att jag började att bli "bättre" och att mina krav på maskinen började bli större. Mammas gamla Husqvarna räckte liksom inte längre till.
Jag gav den tillbaks till min kära mamma och köpte en som täckte husliga behov.

Med åren har min ekonomi börjat att ljusna och jag känner att mitt intresset har börjat att vakna till liv igen.

Jag syr mycket gardiner och olika sorters överdrag, men främst kläder och då ofta i stretch material.

Jag har tänkt att köpa en maskin i tio till femtontusen kronors klassen. Den måste i första hand klara olika former av stretch.

Nu till det knepigare. Jag har ingen erfarenhet av overlock maskiner. Har försökt läsa mig till dess huvudsakliga syfte men endast kommit fram till att den är ett komplement till en vanlig symaskin. Jag vet att den syr sömmar som går att jämföra med industri sömmar(dubbla osv).

Går det att hitta en "vanlig" maskin som gör ungefär samma jobb?

Kan man klara sig endast med en overlock?

Eller har någon något tips på en maskin som gör det mesta?

Tack på förhand!
Nightfly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-26, 18:12   #2
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
Hej!

Jag är också ny här.

Har sytt till och från i nästan 50 år och även jag börjat som väldigt ung på mormors gamla trampmaskin. Nästa blev en egen Huskvarna 2000
och för 10 år sedan bytte jag sedan till Huskvarna Computer 500. Den senaste har jag alrdig varit riktigt nöjd med. Funderat hit och dit om jag skulle byta upp mig, Sagt och gjort (äntligen) Har alltid önskat mig en overlock - men aldrig sytt på en... nu i nästa vecka ska jag hämta både nya symaskin, Huskvarna 730 och en liten overlock. Funkar det inte som jag tänkt mig så kan alltid nästa generation ta över den
Ska bli såååå roligt
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-26, 18:21   #3
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Så skoj att Ni också hittat hit. Välkomna
Gratulerar till de nya symaskinerna, de kommer Du att mycket nöje med.
Aina
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-26, 18:54   #4
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Hej om du vill ha en overlock och använda som symaskin tycker jag att det skall vara en 5 trådig, den bör klara kejesöm. det inner bär att den gör en x söm innanför kantens kastning . Differensialmatning är bra att ha i stretch och stickat tyget blir då inte uttöjt.Friarm är alltid bra.Att kunna ändra pressarfotstrycket är också bra.Men det handlar ju också om hur mycket pengar man vill lägga.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-26, 20:42   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Det går knappast att jämföra en vanlig maskin och en overlock. En söm med två trådar och en med 3-5 trådar ger helt olika sömmar.

Man kan ju sy väldigt mycket på en "vanlig" maskin och det räcker långt. En overlock köper man om man syr väldigt mycket i strech eller om man vill ha sömmar som mer liknar de som finns i industrin.

Jag kan inte påstå att man klarar sig med enbart overlock eftersom du t ex inte kan sy i en dragkjedja på en sådan maskin. Små detaljer och liknande är också bökigt att åstadkomma.

En 4-trådig maskin räcker om man har en vanlig maskin också. Det man ska välja på är om man ska ha med eller utan täcksöm. Pris skillnaden är ganska stor men många saknar täcksömen efter ett tag.

Det finns mycket skrivet på forumet så kolla igenom ordentligt så får du nog svar på många frågor.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-26, 20:58   #6
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Gå till en symaskinshandlare och testa en overlock för att se vad den klarar av och jämför med vad du skulle vilja kunna göra med den och en vanlig symaskin.

Jag sydde en pyjamas i flanelltyg igår där alla sömmar utom uppläggningssömmarna och halskanten gjordes på overlocken. Orkade inte tvätta så jag sydde byxor och en överdel med hål för huvudet istället för kappar på framstycket. Tillklippning och rita + ändra mönstret 1 timme och sy max 30 min.

Knapphål kan inte overlocken sy så där behöver man en vanlig.

Jag har en vanlig enkel Husqvarna symaskin med ett par dekorsömmar och Berninas 700D billigaste overlock.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-27, 09:03   #7
Mirja Mirja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 197
jag tycker att man klarar sig på en enklare maskin och en overlock. Om du redan har en som täcker husliga behov så kanske du ska titta efter en overlock.
Mirja är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons