Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2020-02-22, 15:27   #1
zorro zorro är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 14
Brodera på satin

Har fått förfrågan från en vän att brodera namn och datum på en dopklänning i satin. Den är inte jättetunn och inte jättetjock utan mittemellan.
Jag vet att det är svårt att få det snyggt på satin (och siden) och därför undrar jag om det är någon som kan dela med sig av sina erfarenheter kring detta. Man har ju bara en chans och det får ju inte dra ihop sig!
Jag har broderat i många år och på massor av olika tyger men någon gång ska ju vara den första

Hoppas någon kan hjälpa mig
zorro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-23, 15:58   #2
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Tyvärr har jag inte hunnit brodera så mycket ännu så jag kan med säkerhet dela med mig av mina erfarenheter.

Jag föreslår att du går med i någon av maskinbroderigrupperna på Facebook om ingen här kan ge dig svar. Aina Johansson här på Sysidan kanske kan hjälpa dig.

T ex gruppen Vi som älskar maskinbroderi, kan du gå med i. Eller att du kontaktar den som du köpt din broderingsmaskin av. De borde veta och kunna svara på vilka material och vad du ska tänka på.

Själv skulle jag sy fast med tråckelstygn tyget i backningen innan jag börjar brodera så att det ligger fast. Skruva ihop materialet i ramen rejält. Att det inte glider. Köp en bit satin, ta med dopklänningen så att du får så lika som möjligt materialet. Testa och kör på den det tänkta broderiet ett par gånger.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-26, 20:19   #3
zorro zorro är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 14
Thumbs up

Tack för tipset ang Facebook! Jag har redan provat att brodera på en liknande bit och som jag befarade så drog det ihop sig. Har provat lite olika sätt. Jag kör vidare och hoppas på en lösning👍
zorro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-26, 21:42   #4
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Citat:
zorro skrev: Visa inlägg
Tack för tipset ang Facebook! Jag har redan provat att brodera på en liknande bit och som jag befarade så drog det ihop sig. Har provat lite olika sätt. Jag kör vidare och hoppas på en lösning👍
Tror att det är viktigt med backningen. Har du prövat vlisofix dom är med klister och backning på det? Dvs backning, vlisofix och tyg.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-08, 00:42   #5
Synålen23 Synålen23 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2020
Inlägg: 7
Jo det är ganska svårt men går absolut att göra så gör. Skickar PM till dig. har lite tips som kanske fungerar

Citat:
zorro skrev: Visa inlägg
Har fått förfrågan från en vän att brodera namn och datum på en dopklänning i satin. Den är inte jättetunn och inte jättetjock utan mittemellan.
Jag vet att det är svårt att få det snyggt på satin (och siden) och därför undrar jag om det är någon som kan dela med sig av sina erfarenheter kring detta. Man har ju bara en chans och det får ju inte dra ihop sig!
Jag har broderat i många år och på massor av olika tyger men någon gång ska ju vara den första

Hoppas någon kan hjälpa mig
Synålen23 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-08, 17:57   #6
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Citat:
Synålen23 skrev: Visa inlägg
Jo det är ganska svårt men går absolut att göra så gör. Skickar PM till dig. har lite tips som kanske fungerar
Kan denna novisen också få tips?
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
maskinbroderi på satin

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons